• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3760 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۱۴ اسفند

پيروزي نظامي در پالميرا، سكون سياسي در ژنو

طرح 12 ماده‌اي دي‌ميستورا همچنان بلاتكليف است

گروه جهان| باز هم دست به دست شد، براي چهارمين بار در دو سال گذشته سرنوشت پالميرا ميان نيروهاي ارتش سوريه و داعش رقم خورده است. سرزميني كه روزگاري ميزبان توريست‌ها بود در دو سال گذشته گاه ميزبان تروريست‌هاي داعش بوده است و گاه براي چندماه در دستان نيروهاي دولتي قرار گرفته است. داعش بر چهره تاريخي شهر خراش كشيده است و از ستون‌هايي كه قدمتي تاريخي دارند طناب آويخت و خاطيان را اعدام كرد. نخستين‌بار در ماه مه سال 2015 بود كه پالميرا به دست داعش افتاد. يك سال پيش بود كه جنگجوهاي داعش توسط نيروهاي ارتش سوريه بيرون رانده شدند و در همان زمان هم سر و صداي بسياري در خصوص اين دستارود دولت شد. با اين‌همه داعش 9 ماه پس از باخت دوباره پالميرا را تصاحب كرد و اين در حالي بود كه سوريه به كمك روسيه و ايران توانسته بود شمال حلب را هم بازپس بگيرد. پالميرا براي داعش از اهميت فوق‌العاده‌اي برخوردار است چرا كه اين گروه از اين شهر به دليل فضاي تاريخي كه داشت براي پيشبرد پروپاگانداي خود و تشريح موفقيت‌هايش استفاده مي‌كرد. داعش نماهاي تاريخي را در پالميرا تخريب كرد و از تصاوير آن عكس گرفت تا در فضاي مجازي هياهو راه بيندازد و رعب و وحشت را در دل ديگران تزريق كند. زماني كه روسيه براي نخستين‌بار به سوري‌ها كمك كرد تا داعش را از پالميرا بيرون برانند از آن با عنوان پيروزي تمدن بر بربريت نام برد. روس‌ها حتي يك كنسرت زنده هم در ماه مه سال 2016 در پالميرا برگزار كردند و محل آن نيز در همان نقطه‌اي بود كه داعش در آنجا اعدام‌هايش را پيش مي‌برد. پالميرا بسيار زودتر از آنكه پاي داعش در سال 2015 به اين شهر برسد تخريب شده بود. در سال 2014 عكاس‌هايي كه به اين شهر سفر كرده بودند تصاويري از نماهاي متفاوت شهر را منتشر كردند كه هدف خمپاره‌ها قرار گرفته بود.

اختلاف در ژنو بر سر دولت انتقالي و مبارزه با تروريسم
درحالي كه مذاكرات ميان دمشق و مخالفان در ژنو بدون دستيابي به هيچ نتيجه قابل توجهي همچنان ادامه دارد، منابع آگاه مي‌گويند استفان دي‌ميستورا قصد ندارد بند مبارزه با تروريسم را به دستور كار مذاكرات ژنو اضافه كند. به گزارش ايسنا، به نقل از شبكه خبري الميادين، مذاكرات ميان دمشق و مخالفان سوريه از حدود يك هفته پيش با نظارت استفان دي‌ميستورا، فرستاده سازمان ملل به سوريه در ژنو آغاز شد و همچنان اختلافات ميان دو طرف بر سر موضوع مبارزه با تروريسم و دولت انتقالي ادامه دارد. مخالفان سوريه تاكيد دارند كه موضوع دولت انتقالي بايد پيش از هر موضوع ديگري بررسي شود. آنها درج موضوع مبارزه با تروريسم در دستور كار مذاكرات ژنو را نپذيرفته‌اند و اين درحالي است كه هيات اعزامي دمشق با رياست بشار جعفري بررسي مسائل ديگر در مذاكرات را پذيرفته اما تاكيد دارد كه بايد بند مبارزه با تروريسم به دستور كار مذاكرات اضافه شود. استفان دي‌ميستورا معتقد است كه دو مساله مي‌تواند موجب انفجار در مذاكرات ژنو شود و آن دو مساله درخواست هيات مخالفان براي بررسي موضوع تشكيل دولت انتقالي و درخواست دمشق براي بررسي موضوع مبارزه با تروريسم است. با وجود تاكيدهاي مكرر هيات دمشق، اما منابع آگاه مي‌گويند دي‌ميستورا قصد ندارد بند مبارزه با تروريسم را به دستور كار مذاكرات اضافه كند. اختلافات دمشق و مخالفان بر سر اين دو مساله نگراني‌ها نسبت به شكست مذاكرات ژنو را افزايش داده است. هيات‌هاي مخالفان مورد حمايت رياض و مسكو نيز ديدارهاي زيادي براي تشكيل هياتي متحد داشته‌اند اما هنوز پيشرفتي در اين زمينه حاصل نشده است. از سوي ديگر، بشار جعفري، رييس هيات اعزامي دمشق به مذاكرات ژنو روز گذشته با گينادي گاتيلوف، معاون وزير خارجه روسيه و تعدادي ديگر از مسوولان روسي ديدار كرد. هيات روسيه و سوريه از روند مذاكرات ژنو با وجود تلاش‌هايي كه براي به شكست كشاندن آن وجود دارد، ابراز خرسندي كردند. دمشق و مسكو هيات مخالفان مورد حمايت رياض را مسوول هرگونه شكستي در مذاكرات ژنو مي‌دانند. برخي گزارشات حاكي از اين است كه احتمالا مذاكرات امروز پايان يابد. همزمان دي‌ميستورا سندي را به طرف‌هاي سوري در مذاكرات ژنو براي حل بحران ارايه كرد كه شامل 12 بند است. اين 12 بند عبارتند از:
بند اول: احترام به حاكميت و استقلال و تماميت ارضي و وحدت سوريه، بند دوم: حمايت از برخورداري سوريه از برابري كامل از نظر حاكميت ملي و عدم مداخله در امور داخلي اين كشور، بند سوم: مردم سوريه به تنهايي از طريق صندوق‌هاي راي‌گيري آينده كشورشان را تعيين مي‌كنند، بند چهارم: سوريه كشوري دموكرات و غيرطايفه‌اي است و بر پايه حاكميت قانون و كثرت‌گرايي ايجاد شده است، بند پنجم: حكومت به وحدت ملي و اداره محلي و خودگردان استان‌ها پايبند است، بند ششم: ادامه فعاليت دولت و نهادهاي دولتي با انجام اصلاحات در صورت لزوم، بند هفتم: حفظ نيروهاي مسلح به عنوان نيروهايي قدرتمند و متحد كه از مرزهاي كشور در برابر تهديدات حفاظت مي‌كنند، بند هشتم: مخالفت كامل با تروريسم و تندروي، بند نهم: احترام به حقوق بشر و آزادي‌ها و ايجاد مكانيسم‌هاي قوي براي حمايت از آن به ويژه در مواقع بحران، بند دهم: ارزش‌گذاري براي هويت ملي سوريه و تاريخ متنوع آن، بند يازدهم: حمايت از فقرا و تضمين سلامتي و خدمات رساني براي آوارگان، بند دوازدهم: حمايت از ميراث ملي و محيط زيست و فضاي طبيعي براي نسل‌هاي آتي.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون