• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3762 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۶ اسفند

سخنگوي قوه قضاييه در پاسخ به «اعتماد»:

پرونده بقايي هنوز مفتوح است

گروه سياسي

در صد و نهمين نشست خبري سخنگوي دستگاه قضا، بحث در مورد پرونده حميد بقايي داغ بود. سخنراني و اعلام كانديداتوري‌ او طي چند روز گذشته، خيلي‌ها را به سراغ پيشينه هفت ماه بازداشت او فرستاد و اين سوال كه چگونه بقايي با اطمينان پا به رقابت‌هاي انتخاباتي خواهد گذاشت. محسني‌اژه‌اي اما با تاكيد بر اينكه پرونده ايشان مفتوح است ولي هنوز تصميم نهايي گرفته نشده، توضيحاتي را در اين خصوص ارايه كرد. سخنگوي قوه قضاييه در پاسخ به سوال اعتماد مبني بر اينكه معاون اجرايي رييس دولت قبل، پرونده‌اي در دستگاه قضايي داشته و با اين وجود اعلام كانديداتوري هم كرده‌ حال با توجه به اينكه اين پرونده در احراز صلاحيت‌هاي شوراي نگهبان مي‌تواند موثر واقع شود در چه مرحله‌اي قرار دارد، گفت: ما معذوريت قانوني داريم و نمي‌توانيم به تفصيل در مورد افرادي كه اسم‌شان برده مي‌شود و هنوز هم حكم قطعي براي آنها صادر نشده، صحبت كنيم. فقط مي‌توانم بگويم كه اين پرونده مفتوح است و هنوز حكم نهايي صادر نشده است. اژه‌اي در ادامه افزود: تشخيص صلاحيت از ناحيه شوراي نگهبان يا هيات‌هاي اجرايي در آنجايي كه وظيفه آنها است الزاما به داشتن يا نداشتن پرونده نيست. احراز صلاحيت وظيفه شوراي نگهبان است و سازوكار آن از طريق قانون هم تعيين شده است. ممكن است كسي داراي پرونده‌اي باشد و صلاحيت او هم تاييد شود و عكس اين هم ممكن است. كسي پرونده نداشته باشد و صلاحيتش هم احراز نشده باشد. بنابراين داشتن و نداشتن پرونده يا مفتوح يا غيرمفتوح بودن آن الزاما باعث صلاحيت يا رد صلاحيت نيست. حتما مواردي هم هست كه تاثيرگذار باشد اما الزاما به اين معني نيست كه اگر كسي پرونده ندارد حتما تاييد صلاحيت مي‌شود و هركس پرونده داشت حتما صلاحيتش رد مي‌شود». سخنگوي قوه قضاييه در ادامه در پاسخ به اينكه بقايي در سخنراني خود از رهبري انقلاب تشكر كرده كه دستور آزادي او را صادر كرده‌اند، گفت: چيزهايي كه ديگران مي‌گويند را كه ما نمي‌توانيم بياييم و بگوييم چه شده است. بايد از خودشان بپرسيد. اژه‌اي در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري در اين مورد كه پرسيد: پيگيري صحت و سقم صحبت‌هاي بقايي را بايد از چه كسي بپرسيم و اين تنها ادعاي ايشان نبود، بلكه عنوان كردند تنها چيزي كه در بازجويي‌ها از ايشان پرسيده شده اين است كه اعتراف كنند مشايي به‌صورت جاسوس فعاليت مي‌كردند، نيز گفت: از بيان جزييات معذورم كه بگويم چه گفتند و چه نگفتند. اين مطلبي كه شما گفتيد مبني بر اينكه اعلام كردند بازجو از من تنها اين سوالات را پرسيدند، قطعا صحيح نيست. اينكه سوالي در اين مورد شده باشد ممكن است، اما اينكه بيشتر سوالات در مورد جاسوسي باشد نه، اين حرف صحت ندارد.

اجراي حكم اعدام «بابك زنجاني» معلق نشده است
محسني‌اژه‌اي در ادامه نشست خبري خود در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه بنا بر قول جناب‌عالي حكم اعدام بابك زنجاني تا مرحله تاديه بدهي ايشان معلق شده؟ گفت: اصل خبر صحيح نيست. جايي نديدم از قول من نقل شده باشد. مطلبي از قول دادستان كل نقل شده بود كه گفتند ناقص بوده است. پرونده همين الان هم در حال اجرا است. همه تلاش از ابتدا تا امروز اين بوده كه ميزان بدهي به شركت نفت برگردانده شود تا امروز هم بخشي از اموال در داخل و خارج شناسايي شده است. در مورد برخي اختيار تام به وزارت نفت داده است كه تملك كنند يا بفروشند كه در مرحله كارشناسي در اين راستا نياز به حضور خود متهم و محكوم وجود دارد، زيرا ممكن است كارشناسي مورد اعتراض قرار گيرد. وي افزود: دو نفر از محكومين به اعدام، حكم شان نقض شده است، ممكن است براي تكميل آنها به حضور ايشان نياز باشد. فرد ديگري در خارج از كشور بود كه با تلاش ناجا از طريق اينترپل وارد شد و در راستاي تحقيق از ايشان لازم است متهم حضور داشته باشد. ساير پرونده‌ها هم همين‌طور است. بخشي از حكم در حال اجراست و بخش بعدي پس از اتمام پرونده كه ممكن است زمان ببرد. معاون اول قوه قضاييه در پاسخ به سوالي درباره اينكه جهانگيري اعلام كرده كه هندي، معاون وزارت نفت گفته كه بابك زنجاني ايميل‌هاي وي را به صورت پرينت در اختيار داشته، او چگونه از درون زندان قادر بوده بخشي از مكالمات و ايميل‌هاي مسوولان در رابطه با پرونده‌اش را هك كند؟ گفت: جزييات آن را نمي‌دانم و اينكه هك شده يا نه مشخص نيست، اما گفته شده چنين حرفي رد و بدل شده و دادسرا و وزارت اطلاعات در حال بررسي موضوع هستند. محسني‌اژه‌اي يادآور شد: اصل مطلب ظاهرا وجود داشته، ولي جزييات آن را نمي‌دانم اما هم وزارت اطلاعات و هم دستگاه قضايي در حال دنبال كردن مساله هستند و وزارت اطلاعات رسما درخواست كرده بود بخشي از تماس‌هاي زنجاني با خانواده‌اش محدود شود.

مهدي هاشمي به زندان بازگشته است
محسني‌اژه‌اي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه پرونده شكايت محمد خاتمي از سردار نقدي در چه مرحله‌اي است؟ توضيح داد: جواب جديدي ندارم. وي در پاسخ به سوالي درباره اينكه چرا مهدي هاشمي حدود دو ماه به مرخصي آمد و دليل تمديد مرخصي وي در چندين نوبت چه بود و احتمالا براي ايام عيد هم به مرخص خواهد رفت؟ گفت: فعلا كه وي به زندان برگشته است.

در پرونده سفارت عربستان تنها سه نفر تبرئه شدند
سخنگوي قوه قضاييه در ادامه نشست خبري خود درخصوص آخرين وضعيت پرونده متهمان تعرض به سفارت عربستان و اينكه تعداد زيادي از اين افراد تبرئه شده‌اند؟ گفت: اولا در اين پرونده تعداد زيادي تبرئه نشده‌اند و تا جايي كه اطلاع دارم براي سه نفر از مجموع بيش از 20 نفر حكم تبرئه صادر شد. در ارتباط با آن بخش از پرونده كه در دست رسيدگي دادسراي روحانيت بود نيز حكم 6 نفر قطعي شد و راهي زندان شدند. در ارتباط با آن بخش كه در دست رسيدگي دادگستري بود براي تعدادي حكم حبس‌شان قطعي نبوده و براي تعدادي نيز حكم حبس قطعي صادر شد كه به حكم اعتراض كردند و بايد در تجديدنظر مورد بررسي قرار گيرد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون