• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3762 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۶ اسفند

خبر كوتاه

ركورد كم تورم‌ترين بهمن در 12 سال اخير شكست
بررسي‌ها نشان مي‌دهد در حالي نرخ تورم 12 ماه منتهي به بهمن ماه در سال جاري نسبت به مدت مشابه سال قبل تك‌رقمي شده است كه طي 12 سال گذشته هيچگاه چنين تورمي در بهمن ماه اتفاق نيفتاده است. بر اساس بررسي‌هاي صورت گرفته نرخ تورم 12 ماه منتهي به بهمن 5 سال پياپي روند نزولي را نشان مي‌دهد. هرچند كه نرخ تورم در سال‌هاي پيش از آن هيچگاه روندي ثابت را تجربه نكرده است. تورم 12 ماه منتهي به بهمن سال جاري از سوي بانك مركزي 6/8 درصد برآورد شده است اين در حالي است كه نرخ تورم 12 ماه منتهي به بهمن در سال گذشته برابر با 6/12 درصد گزارش شده بود. كاهش نرخ تورم به معناي ارزاني كالاها و خدمات در كشور نيست بلكه مفهوم كاهش نرخ تورم كند شدن آهنگ رشد قيمت‌هاست. اقتصاد ايران سال‌هاست با تورم دو رقمي روبه‌روست اما دولت يازدهم در سال جاري توانسته است نرخ تورم را تك رقمي كند و پيش‌بيني‌ها دلالت بر آن دارد كه تورم در سال آينده نيز تك رقمي است. كاهش نرخ تورم به معناي افزايش قدرت خريد، امكان‌پذير شدن پيش‌بيني آينده و ايجاد شرايطي براي برنامه‌ريزي است. دولت يازدهم در حالي فعاليت خود را آغاز كرد كه نرخ تورم رشدي بي‌محابا را از سال 1390 آغاز كرده بود و تورم در سال 1391 از 30 درصد نيز فراتر رفته بود. كاهش نرخ تورم يكي از محوري‌ترين برنامه‌هاي اعلامي حسن روحاني در بدو ورود به نهاد رياست‌جمهوري بود كه از سال 1393 محقق شد و هر سال نرخ تورم كاهشي قابل توجه را نسبت به مدت مشابه قبل تجربه كرده است.


تزريق اعتبار۳ميلياردي به فرودگاهي غيراقتصادي
آخوندي در نامه‌اي به محمدباقر نوبخت، ۳ميليارد تومان بودجه براي تكميل فرودگاه غيراقتصادي تربت‌حيدريه طلب كرده است. گويا او مي‌خواهد پاسخ راي اعتماد نمايندگان را به تدريج بدهد. مهر در گزارشي نوشت، در حالي كه به گفته مديرعامل شركت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران، تمام فرودگاه‌هاي كشور به جز فرودگاه امام (ره)، زيان‌ده هستند و ساخت فرودگاه جديد توجيه اقتصادي ندارد، وزير راه و شهرسازي با ارسال نامه‌اي به رييس سازمان برنامه و بودجه، خواستار تزريق ۳۰ ميليارد ريال اعتبار براي تكميل فرودگاه تربت‌حيدريه شده است. عمليات اجرايي ساخت اين فرودگاه به دليل غيراقتصادي بودن، طي ۱۰ سال گذشته متوقف بوده و ايده احداث آن نيز زير سوال است. داستان احداث فرودگاه تربيت‌حيدريه به ۱۰ سال پيش بازمي‌گردد و طي اين مدت مسوولان وزارت راه و شهرسازي وعده‌هايي براي تكميل اين فرودگاه، به نمايندگان مردم تربت حيدريه در مجلس شوراي اسلامي داده‌اند كه آخرين وعده آن مربوط به سال ۹۲ مي‌شود كه قرار بود اين فرودگاه در بهمن همان سال افتتاح شود؛ اما اين وعده اجرايي نشد تا اينكه ۵ روز پيش در تاريخ ۱۰ اسفندماه، وزيرراه و شهرسازي با ارسال نامه‌اي به محمدباقر نوبخت، رييس سازمان توسعه تجارت ايران اختصاص ۳ ميليارد تومان بودجه از محل اعتبار رديف (۴۳- ۵۵۰۰۰۰) قانون بودجه سال جاري، براي اتمام اين طرح را درخواست كرده است. اين درخواست در حالي مطرح شده كه اين فرودگاه غير اقتصادي است و اختصاص هر بودجه‌اي به تكميل آن، به معناي هدررفتن منابع دولتي است.

دستمزد بر اساس خط فقر تعيين شود
دبيركل كانون عالي انجمن‌هاي صنفي كارگران مي‌گويد: رقم دو ميليون و۵۰۰ هزار توماني كه به عنوان رقم نهايي سبد معيشت كارگران مصوب شده، رقم خط فقر است و جامعه كارگري از شوراي عالي كار مي‌خواهد كه آن را مبناي تعيين مزد سال آينده قرار دهد.  هادي ابوي در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار كرد: رقم واقعي سبد هزينه معيشت كارگران سه ميليون و ۵۰۰ هزار تومان است كه با كسر بسياري از هزينه‌هاي ديگر مثل مسافرت و رفاهيات به اين رقم كاهش يافته و در حقيقت عددي است كه يك كارگر مي‌تواند در ماه با آن خانواده خود را تامين كند.
وي با بيان اينكه خروجي جلسات ستاد مزد روي كاغذ است و زماني تحقق مي‌يابد كه مبناي مذاكرات مزد ۹۶ قرار بگيرد، افزود: متاسفانه تفاوت ديدگاه‌ها بين گروه كارگري و كارفرمايي زياد است، در حالي كه نمايندگان كارگران واقعيت‌هاي زندگي را مي‌بينند ولي كارفرمايان روي مشكلات خود انگشت مي‌گذارند. دبيركل كانون عالي انجمن‌هاي صنفي كارگران در ادامه با اشاره به اصلاح حقوق مديران در مجلس، گفت: قرار بود نمايندگان مجلس دستمزد كارگران را اصلاح كنند ولي به جاي آن حقوق مديران را اصلاح و سقف آن را ۲۴ ميليون تومان تعيين كردند، در حالي كه حقوق كارگران لا‌به‌لاي رقم ۲۴ ميليون تومان ديده نمي‌شود و گم است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون