• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3762 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۶ اسفند

گزارش «اعتماد» از ديدارهاي حساس پيش ‌روي تيم‌ملي

نقشه راه صعود

گروه ورزش| تيم ملي فوتبال ايران روز سوم فروردين ماه در جريان دور برگشت مرحله گروهي مقدماتي جام جهاني در دوحه به مصاف قطر خواهد رفت. ديدار سخت و حساسي كه اگر شاگردان كي‌روش در آن نتيجه بگيرند و به پيروزي برسند، شايد 70 درصد راه صعود را طي كرده باشند اما اگر در اين ديدار ايران نتواند نتيجه دلخواه را كسب كند، صعود به جام جهاني براي شاگردان كي‌روش سخت خواهد شد.
تيم ملي فوتبال ايران در حالي بايد نخستين ديدارش در دور برگشت مقدماتي جام جهاني برابر قطر را برگزار كند كه در روزها و حتي ماه‌هاي اخير درگير حواشي گوناگوني بوده است. درگيري‌هاي مكرر كارلوس كي‌روش و برانكو ايوانكوويچ و حواشي‌اي كه خروجي اين درگيري‌ها بوده، عملكرد تيم ملي را تحت‌الشعاع قرار داده و همين موضوع باعث نگراني جامعه فوتبال ايران شده است. اختلاف نظرهايي كه ميان اين دو مربي ايجاد شد بيشتر بر سر برگزاري اردوهاي تيم ملي بود.
نخستين جرقه اين اختلاف درست زماني زده شد كه كي‌روش برنامه برگزاري اردو در ارمنستان را پس از پايان ليگ پانزدهم به فدراسيون فوتبال داده بود. درست زماني يك روز قبل از پرواز تيم ملي، برانكو ايوانكوويچ در ايفمارك حضور يافت و در مصاحبه‌اي جنجالي كي‌روش را به گروكشي متهم كرد. در ادامه هم اين جنجال رسانه‌اي ادامه پيدا كرد تا اينكه در آخرين اظهارنظر، سرمربي نام‌آشناي پرسپوليس عنوان كرد هر وقت بازيكنانش به اردوي تيم ملي دعوت مي‌شوند سه كيلو اضافه وزن پيدا مي‌كنند. همين اظهارنظر برانكو كافي بود تا كي‌روش از تصميمش براي كشيدن خط قرمز روي نام پرسپوليسي‌ها خبر دهد.
انتشار اين خبر و دعوت نشدن پرسپوليسي‌ها به تيم ملي، جنجال‌هاي رسانه‌اي زيادي را هم پيرامون باشگاه پرسپوليسي كه در ليگ قهرمانان آسيا حضور دارد و هم تيم ملي فوتبال ايران ايجاد كرد. در اين فضا همه انتظار داشتند مهدي تاج بي‌درنگ به اين موضوع ورود كرده و اين جنجال رسانه‌اي و همين طور اختلاف نظر را حل كند. اما رييس فدراسيون فوتبال مدتي سياست سكوت را در پيش گرفت تا بلكه شرايط آرام شود در حالي كه شاهد ملتهب شدن فضا بوديم.
وقتي در اين برهه به فضاي اجتماعي نگاهي مي‌انداختيم مي‌ديديم فضاي فوتبال ايران به دو جبهه طرفداران كي‌روش و طرفداران برانكو تقسيم شده است؛ فضايي كه شايد منطق درستي پشت آن قرار نداشت. براي برخي اهالي رسانه اين سوال ايجاد شده بود چرا بايد كسي كه پرسپوليسي‌ است و برانكو را دوست دارد، عليه كي‌روش موضع بگيرد؟ البته افرادي هم كه پرسپوليسي نبودند و خودشان را منتسب به تيم ملي مي‌دانستند بايد مواضعي برخلاف برانكو اتخاذ مي‌كردند.
برانكو ايوانكوويچ و كارلوس كي‌روش از مربيان نام‌آشناي دنياي فوتبال هستند كه از زمان حضورشان در فوتبال ايران تاثيرات مثبتي را در فوتبال ايران ايجاد كرده‌اند. كسي نمي‌تواند موفقيت‌هاي برانكو ايوانكوويچ در فوتبال ايران و همين طور تاثيرات مثبتي كه كي‌روش در فوتبال ايران ايجاد كرده را كتمان كند اما اختلاف‌نظرهاي اين دو مربي كه بيشتر به خاطر آتش‌افروزي برخي افراد پشت پرده بوده، باعث تضعيف فوتبال ايران و همين طور باشگاه محبوب پرسپوليس شده است. در اين فضا همه اهالي فوتبال انتظار داشتند مهدي تاج به عنوان رييس فدراسيون فوتبال مديريت بهتري را ايجاد و با ورود به اين مساله هرچه زودتر اين اختلافات را حل كند. اما تاج تا زماني كه وزير ورزش دستور نداد، وارد اين مساله نشد و سكوت اختيار كرد.
البته رييس فدراسيون فوتبال طي چند روز گذشته با ورود به اين مساله اين اختلاف نظر را حداقل از نظر رسانه‌اي حل كرد به طوري كه شاهد بوديم دو روز گذشته سايت رسمي فدراسيون فوتبال با انتشار مصاحبه از كارلوس كي‌روش نشان داد كه تيم ملي ايران نه فقط متشكل از پرسپوليسي‌ها بلكه متشكل از بهترين نفرات فوتبال ايران خواهد بود.
ورود مهدي تاج به اين موضوع و حل و فصل آن نشان داد رييس فدراسيون فوتبال هر زماني كه اراده كند مي‌تواند اختلاف‌ها و جنجال‌هايي كه گاه به خاطر سوءتفاهم‌ها ايجاد مي‌شود را حل كند بر همين اساس انتظار مي‌رود مهدي تاج به جاي اينكه در انتظار دستور وزير ورزش باشد همانند جنجال اخير، با مديريت بهتري وارد موضوعات و اختلافات شود تا فضاي فوتبال ايران جو سالمش را طي كند.
در حالي كه كمتر از سه هفته ديگر تيم ملي ايران بايد در دوحه برابر قطر صف‌آرايي كند، اما هنوز جو حمايت از تيم ملي در بين اهالي فوتبال ايجاد نشده است. شايد هنوز خيلي‌ها تصور مي‌كنند زمان زيادي تا ديدار ايران برابر قطر باقي مانده است و الان تيم ملي نياز به حمايت ندارد بلكه باشگاه‌ها و نمايندگان ايران در آسيا بايد مورد حمايت قرار بگيرند. بنابراين توقعات براين است كه جامعه فوتبال در شرايط كنوني كه تيم ملي فوتبال ايران ديداري حساس پيش رو دارد، دست‌هاي حمايت را به يكديگر بدهند تا شاگردان كارلوس كي‌روش حمايت همه را پشت سر خود احساس كنند و با روحيه مضاعف مقابل قطر و در ادامه مقابل چين صف‌آرايي كند.
طبق برنامه از پيش تعيين شده قرار است تيم ملي فوتبال ايران 26 اسفندماه اردوي خود را تشكيل دهد و پس از يك جلسه تمرين در 27 اسفند، ساعت 11 صبح 28 اسفند برابر عراق در جريان يك ديدار دوستانه قرار بگيرد. شاگردان كي‌روش روز 29 با پروازي چارتر تهران را به مقصد دوحه ترك مي‌كنند تا پس از انجام تمرين‌ها در اين شهر،
3 فروردين ماه ششمين ديدار خودش را در مقدماتي جام جهاني 2018 روسيه برابر قطر انجام بدهد. تيم ملي فوتبال ايران پس از اين ديدار با پروازي چارتر به تهران برمي‌گردد تا خودش را براي ديدار برابر چين كه هشتم فروردين‌ماه برگزار مي‌شود آماده كند.
ديروز مهدي تاج، رييس فدراسيون فوتبال درباره آخرين وضعيت تيم‌ملي توضيحاتي داد. رييس فدراسيون فوتبال درباره آغاز اردوي تيم‌ ‌ملي فوتبال و اختلافاتي كه پيش از اين كارلوس كي‌روش با پرسپوليسي‌ها داشت و زمزمه‌هايي مبني بر دعوت نشدن بازيكنان اين تيم به تيم‌ ‌ملي شنيده مي‌شد، گفت‌: «به‌ هر حال اين اتفاقات و اختلافات از قبل وجود داشته و هست و خواهد بود. در حال‌ حاضر يك برنامه‌ريزي مدون براي تيم‌ ‌ملي انجام شده و خيلي‌ها در اين وضعيت حرف‌هاي به‌جا و بي‌جايي زده‌اند. عده‌اي دايه مهربان‌تر از مادر شدند، كساني بودند كه در روز پنج بار مصاحبه مي‌كردند، اما فدراسيون فوتبال با تدبير عمل كرد. در شرايطي كه هيچ اردو و مسابقه‌اي نداشتيم كارها را انجام داديم و الان كه چند روز ديگر برنامه‌هاي‌مان آغاز مي‌شود همه‌چيز مرتب است.» او ادامه داد: «مانند گذشته برنامه ما بيشتر از فيفا دي خواهد بود و همه برنامه‌ها مدون شده است. ما هم به عنوان يار دوازدهم تيم ملي در كنار كادرفني و بازيكنان هستيم تا به جام جهاني صعود كنيم. » او درباره اينكه چرا جلسه‌اي ميان كي‌روش و برانكو برگزار نمي‌شود، گفت: «در حال حاضر مشكل حل شده اما اگر جلسه‌اي باشد خوب است و اين اتفاق هم مي‌افتد اما مسوولان بالادستي برنامه‌ريزي كرده و برنامه‌ها را اعلام مي‌كنند. اگر همه‌چيز طبق برنامه پيش برود، خوب است. »

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون