• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3763 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۷ اسفند

سخنگوي وزارت كشور خبرداد

آغاز بررسي صلاحيت داوطلبان انتخابات ميان‌دوره‌اي مجلس

گروه سياسي

گام‌هاي انتخاباتي وزارت كشور در حال شتاب گرفتن است. هر چه به روزهاي پايان سال نزديك‌تر مي‌شويم ترافيك كاري جامعه هم بيشتر مي‌شود و همه به دنبال اين هستند كه كارهاي خود را پيش از آغاز سال نو به پايان برسانند. اهالي خيابان فاطمي اما تازه آغاز كارشان فرا رسيده است. وزارتخانه‌اي كه در سال آينده بايد سه انتخابات را برگزار كند، فعاليتش را از همين روزها آغاز كرده است؛ انتخابات رياست جمهوي، شوراهاي شهر و روستا و ميان‌دوره‌اي مجلس شوراي اسلامي در برخي از حوزه‌ها. فاز اول كار اجرايي انتخابات با آغاز ثبت‌نام‌ها براي انتخابات ميان‌دوره‌اي مجلس آغاز شد. فاز دوم از 30 اسفند و با آغاز تعطيلات نوروزي فرا خواهد رسيد كه شروع ثبت‌نام‌ها براي نامزدهاي شوراي شهر و روستا خواهد بود و در نهايت فاز سوم از بيست و دوم فروردين و آغاز ثبت‌نام رياست‌جمهوري‌خواهد بود و تا پايان شمارش آرا ادامه خواهد داشت. ثبت‌نام از نامزدهاي انتخابات ميان‌دوره‌اي مجلس به پايان رسيد و روند بررسي صلاحيت‌ها در هيات‌هاي اجرايي آغاز شده است. اين خبر را سخنگوي وزارت كشور اعلام كرد و گفت: اسامي و مشخصات اين افراد به مراجع چهارگانه استعلام يعني ثبت‌احوال، نيروي انتظامي، دادگستري و وزارت اطلاعات ارسال شده است و اين مراجع تا 18 اسفند فرصت دارند، نتيجه استعلام‌ها را در حوزه مربوط به خود اعلام كنند. به گفته سلمان ساماني اين بررسي‌ها تا 24 اسفند ماه ادامه خواهد داشت و پس از آن كار شوراي نگهبان براي بررسي صلاحيت‌هاي اين نامزدها آغاز خواهد شد. او همچنين توصيه‌اي به كساني كه از سي‌ام اسفند به بعد قرار است در انتخابات شوراهاي شهر و روستا ثبت‌نام كنند، دارد. اينكه گواهي سوءپيشينه تهيه كنند. به گزارش ايسنا سخنگوي وزارت كشور اعلام كرد: بررسي صلاحيت داوطلبان انتخابات ميان‌دوره‌اي مجلس شوراي اسلامي در هيات‌هاي اجرايي آغاز شده است.  سيدسلمان ساماني ظهار كرد: اسامي و مشخصات اين افراد به مراجع چهارگانه استعلام يعني ثبت احوال، نيروي انتظامي، دادگستري و وزارت اطلاعات ارسال شده است و اين مراجع تا 18 اسفند فرصت دارند، نتيجه استعلام‌ها را در حوزه مربوط به خود اعلام كنند. سخنگوي وزارت كشور با بيان اينكه اين انتخابات نخستين انتخابات شوراهاي شهر و روستا است كه در آن ارايه گواهي سوءپيشينه الزامي است، اظهار كرد: ما مكلفيم از داوطلبان گواهي عدم سوءپيشينه كه حداكثر سه ماه از تاريخ صدور آن اعتبار دارد را اخذ كنيم؛
كدام شهرها انتخابات ميان دوره‌اي خواهند داشت؟
انتخابات ميان‌دوره‌اي مجلس شوراي اسلامي 29 ارديبهشت ماه سال آينده، همزمان با انتخابات رياست‌جمهوري و شوراهاي شهر و روستا در 4 شهر ايران برگزار خواهد شد. اصفهان، اهر و هريس، مراغه و عجب‌شير و بندرلنگه، پارسيان و بستك شهر‌هايي هستند كه پايان ارديبهشت شاهد برگزاري انتخابات ميان‌دوره‌اي خواهند بود تا تكليف كرسي‌هاي خالي‌شان در بهارستان مشخص شود. در انتخابات مجلس شوراي اسلامي حوزه اهر و هريس و همچنين عجب‌شير و بندرلنگه، پارسيان و بستك انتخاب‌هاي‌شان باطل اعلام شد. در اصفهان اما تنها آراي منتخب سوم اين شهر بود كه باطل شد.
مينو خالقي، سومين منتخب مردم اصفهان بود كه شوراي نگهبان تنها آراي او را باطل كرد و اكنون چهره‌هايي همچون حميد رسايي و حسن كامران براي تصاحب كرسي او از جريان اصولگرا براي اين انتخابات ثبت‌نام كرده‌اند. اين در حالي است كه حميد رسايي در انتخابات هفت اسفند از تهران ثبت‌نام كرده بود و با رد صلاحيت توسط شوراي نگهبان نتوانست در رقابت شركت كند. حوزه مراغه و عجب‌شير اما سرنوشت ديگري داشتند. منتخب مردم اين شهرها، محمدعلي حسين‌زاده در روز 18 ارديبهشت ماه در يك سانحه تصادف جان خود را از دست داد تا مراغه و عجب‌شير هم در انتخابات ميان‌دوره‌اي تكليف كرسي‌اش در مجلس مشخص شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون