• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3763 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۷ اسفند

اپليكيشن تاكسيراني وارد رقابت با اسنپ و تپسي مي‌شود

اعتماد| بهمن ماه امسال اخبار و شايعات در مورد قانوني بودن يا نبودن سرويس‌هاي تاكسي اينترنتي و اقدام احتمالي براي پايان دادن به كار آنها در رسانه‌ها بازتاب گسترده‌اي داشت. اواخر بهمن‌ماه مسوولان شوراي شهر و نيروي انتظامي تقريبا اين اطمينان را دادند كه با توجه به رضايت مردم پايتخت از تاكسي‌هاي آنلاين و نقشي كه آنها در كاهش بار ترافيك دارند فعلا با آنها برخوردي نمي‌شود و در صورت دارا بودن مجوزهاي لازم، اسنپ و تپسي مي‌توانند به فعاليت‌هاي خود ادامه دهند. روز گذشته تاكسيراني اعلام كرد كه قرار است خيلي زود به جمع ارايه‌دهندگان اپليكيشن‌هاي تاكسي‌ آنلاين بپيوندد.
«اين روزها فضاي شهر متاثر از فعاليت شركت‌هاي اپليكيشن موبايلي جابه‌جايي مسافران است، اما امروز اعلام مي‌كنيم كه نخستين سامانه و اپليكيشن موبايلي جابه‌جايي مسافر متعلق به سازمان شركت تاكسيراني شهر تهران در نوروز ۹۶ فعاليت خود را آغاز مي‌كند.» مديرعامل سازمان تاكسيراني تهران با اعلام اين خبر گفت كه در مرحله اول ۸ هزار راننده تاكسي آموزش‌هاي لازم را در «دانشكده تاكسيراني» خواهند ديد تا بتوانند از اين اپليكيشن استفاده كنند. ميثم مظفر گفت برند و نام تجاري اين اپليكيشن كه به گفته او «نخستين مجموعه مجاز و داراي استانداردهاي لازم جابه‌جايي مسافر از مراجع قانوني است» طي چند روز آتي اعلام مي‌شود. بنا بر آنچه مظفر اعلام كرده است، در مرحله بعد آژانس‌هاي شهر تهران هم به اين اپليكيشن خواهند پيوست. او در ادامه تلاش كرد مزاياي اين اپليكيشن جديد را به نسبت نمونه‌هاي موجود برشمارد و در نخستين مرحله به بحث «امنيت» پرداخت: «علاوه بر هويت و اطلاعات شخصي رانندگان، آدرس محل سكونت نيز در اختيار سازمان تاكسيراني است و در صورت بروز هرگونه تخلف مي‌توانيم به اين رانندگان دسترسي داشته باشيم؛ اما متاسفانه شاهد هستيم كه در اين اپليكيشن‌هاي موجود، مسافربرهاي شخصي از اطراف تهران يا حتي ساير استان‌ها به تهران مي‌آيند تا در قالب اين اپليكيشن‌ها به فعاليت بپردازند و بعضا ديده شده اين افراد در خودروهاي خود زندگي مي‌كنند و شب را در آن مي‌خوابند كه اين مساله از نظر امنيت اجتماعي مطلوب نيست.» مظفر همچنين از وجود حق انتخاب براي مسافران خبر داد: «مسافران مي‌توانند از خودروي هيبريدي، خودروي مدرن، خودروي ون يا حتي راننده زن استفاده كنند و اين در حالي است كه قيمت‌ها بسيار پايين‌تر از دو اپليكيشن‌ موجود است و نرخ به گونه‌اي تنظيم شده كه در برخي زمان‌ها حتي ارزان‌تر از دو اپليكيشن موجود است.»
با وجود اينكه در هفته اول اسفند رانندگان عضو موسسات اتومبيل كرايه با تجمع مقابل مجلس روز يكشنبه خواستار ورود نمايندگان براي رسيدگي به فعاليت تاكسي‌هاي آنلاين شدند كه از نظر آژانس‌هاي كرايه اتومبيل «غيرقانوني» است؛ با اين وجود مسوولان همچنان مي‌گويند كه نمي‌توان فعاليت اين شركت‌ها را با توجه به رضايت مردم، متوقف كرد.همچنين معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران گفته بود: «اگر شهروندان موافق اين آژانس‌ها هستند، حتما شهرداري تهران نيز با آنها موافق است و اگر اين مُدهاي حمل و نقلي، منجر به افزايش درآمد رانندگان از يك‌سو و كاهش هزينه‌هاي مسافران از سوي ديگر مي‌شوند، بايد بگويم چرا كه نه؟» حال نمي‌توان پيش‌بيني كرد كه با ورود تاكسيراني تهران به حوزه خدمات آنلاين جابه‌جايي مسافر آيا اين نظرات مثبت همچنان دوام خواهند داشت يا خير؟ تا اينجا با وجود حمايت مسوولان شهري و انتظامي از اپليكيشن‌هاي تاكسي آنلاين، اعلام شده است كه قطع اپليكيشن مسيريابي «ويز» روز چهارشنبه در جلسه كارگروه تعيين مصاديق محتواي مجرمانه بررسي مي‌شود. نرم‌افزاري كه رانندگان اسنپ و تپسي از آن براي مسيريابي استفاده مي‌كردند. اين اپليكيشن در حال حاضر هم از كار افتاده است. روز گذشته خبرگزاري فارس از قول «يك مقام آگاه» نوشت: «موضوع مطرح درباره اين اپليكيشن صهيونيستي بودن آن و عواقب ناشي از اين موضوع است. قطعي فعلي اين اپليكيشن با اخذ نظر اغلب اعضاي كارگروه فيلترينگ صورت گرفته است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون