• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3767 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۲۲ اسفند

ايرباس نوروزي

دومين فروند از هواپيماهاي مدرن جهان به آشيانه تهران وارد شد

گروه اقتصادي

دومين ايرباس فرانسوي هم در ادامه اجراي تعهدات قبلي فرانسوي‌ها در فرودگاه مهر آباد نشست تا توافق هوايي ايران و فرانسه رنگ و بويي جدي‌تر گيرد. البته اين استقبال نه مثل استقبال اولي گرم و پرسر و صدا نبود؛ استقبالي در سكوت بود. پيش از ظهر روز گذشته دومين ايرباس سفارش ايران وارد فرودگاه مهرآباد شد. اصغرفخريه كاشان، قائم مقام وزير راه و شهرسازي و فرهاد پرورش براي مراسم تحويل ايرباس پهن‌پيكر حضور داشتند. آ‌ن‌طور كه ايران اير گزارش داده اين ايرباس تازه نخستين ايرباس قاره‌پيماي A330 است كه 238 صندلي دارد كه 36 صندلي آن بيزينس كلاس و 202 اكونومي است. برد اين هواپيما 13 هزار و 400 كيلومتر است و براي پروازهاي دوربرد كارايي دارد.
طبق اعلان مسوولان راهي كشور يك فروند هواپيماي ايرباس ديگر هم قرار است هفته آينده وارد ايران ‌شود تا پرونده پسابرجامي بخش هوايي ايران همچون بخش خودرويي‌اش پر‌رنگ باشد. قرار است سومين ايرباس طي هشت روز آينده وارد شود. هر چند كه اين هواپيما هم طبق گفته مسوولان قرار بود 5 اسفند ماه وارد شود اما فرهاد پرورش درباره علت تاخير اين ايرباس مي‌گويد: «قرار بود اين هواپيما 8 روز پيش وارد كشور شود و طبيعي است كه اين پروسه زمان‌بر است و فقط براي ايرلاين ما هم نيست. دومين ايرباس 330 نيز روز شنبه تست فلايت خود را انجام داد و از ديروز مراحل تحويل آن توسط تيم ايرباس و هما در حال انجام است و اگر مذاكرات خوب پيش رود تا يك هفته ديگر تحويل هما مي‌شود و اميدواريم طبق برنامه‌ريزي دومين ايرباس 330 نيز حداكثر تا 30 اسفند 95 وارد ناوگان هما شود. همچنين طبق برنامه‌ريزي با ايرباس در 3 ماهه اول سال 2017 ميلادي 4 فروند ايرباس 320 در فاصله 2 تا 3 ماه از كمپاني ايرباس تحويل مي‌گيريم در اين باره جلسات در حال برگزاري است. در سال 2018 ميلادي نيز تعدادي هواپيماي 321 و ايرباس بدنه وسيع وارد ناوگان هما مي‌شود. ايرباس 330 كه امروز وارد كشور شد حدود يك هفته در شبكه داخلي پرواز مي‌كند و پس از آن در شبكه بين‌المللي كه عمدتا اروپا است پرواز خواهد داشت.»
جالب اينجاست كه در سال‌هاي پيش از اين مسوولان راهي كشور از نبود فاينانسور براي خريد هواپيما گلايه مي‌كردند و حالا اصغر فخريه كاشان، قائم‌مقام وزير راه در امور بين‌الملل با بيان اينكه از مصوبه صندوق توسعه ملي براي 20 تا 30 فروند هواپيما استفاده مي‌كنيم، مي‌گويد: «به قدري تقاضاي فاينانس هواپيماها زياد شده است كه در فروردين ماه مناقصه بين‌المللي جذب فاينانسر برگزار مي‌كنيم. اين مهم است كه قراردادها بدون تضمين دولت باشد اين مهم است كه انتقال پول بدون ريسك انجام مي‌شود و در قبال پيش‌پرداخت‌ها اخذ ضمانتنامه بانكي وجود دارد.»وي همچنين در پاسخ به اين سوال كه تعداد پيش‌پرداخت‌هايي كه از محل صندوق توسعه ملي به خريد ايرباس‌ها اختصاص مي‌يابد، توضيح داد: «در دوره رياست‌جمهوري قبلي طبق مصوبه‌اي كه هما از محل صندوق توسعه ملي داشت، مقرر شد 330 ميليون دلار به هما تسهيلات دهند كه 6 فروند هواپيماي نو خريداري كنند. در آن زمان مشكلاتي وجود داشت و بايد خريد هواپيماها از طريق واسطه انجام مي‌شد و خدمات پس از فروش وجود نداشت. در نهايت ما تصميم گرفتيم كه از اين مصوبه استفاده كنيم اما به جاي استفاده از منابع آن براي خريد 6 فروند هواپيما، از اين 330 ميليون دلار مجوز به عنوان پيش‌پرداخت 20 تا 30 فروند هواپيما استفاده مي‌كنيم. بسته به اينكه اين هواپيماها چه نرخي داشته باشد ارقام پيش‌پرداخت‌ها متفاوت است و ممكن است از اين مبلغ مصوبه صندوق توسعه ملي براي خريد 20 تا 30 فروند هواپيما استفاده شود. 15 درصد رقم هواپيما در قالب پيش‌پرداخت ارايه مي‌شود و حتي بخشي از اين 15 درصد هم توسط شركت‌هاي ليزينگ، فاينانس پرداخت شده است.»
وي درباره خريد هواپيماهاي ATR و به تعويق افتادن زمان تحويل آن توضيح داد: «سال گذشته در فرانسه جلسه‌اي با نمايندگان ATR داشتيم؛ شركت كانادايي سازنده موتور اعلام كرده است كه بايد مجددا مجوزهاي‌شان با اوفك خدمات و مشخصات فني طرف قرارداد خود ATR باشد و در اين راستا پيش‌بيني مي‌كنيم در آينده نزديك اين هواپيما وارد كشور شود؛ حتي بدنه اين ATR‌ها هم با نام ايران‌اير رنگ شده است. فخريه كاشان مزاياي قراردادهاي اخير هواپيما را بيش از 10 مورد عنوان كرد و گفت: به قدري تقاضا براي فاينانس از محل‌هاي مختلف براي خريد اين هواپيما داريم كه برنامه‌ريزي كرده‌ايم براي خريد ديگر هواپيماها از اين پس در قالب مناقصه‌اي كه از سوي هما برگزار مي‌شود، فاينانسر جذب كنيم. كاهش هزينه سربار ايرلاين‌ با افزايش ناوگان و معامله بدون واسطه از مزاياي قراردادهاي اخير است كه از ورود دلالان و سازمان‌هايي كه در اين باره ايجاد شده بود، جلوگيري كرد. همچنين در اين قراردادها خدمات پس از فروش وجود دارد اما در خريدهاي قبلي به واسطه تحريم و وجود واسطه‌ها گارانتي وجود نداشت. همچنين نيروهاي فارغ‌التحصيل اين رشته در گذشته از كشور خارج مي‌شدند اما با توسعه ناوگان هوايي از خروج اين كارشناسان ممانعت به عمل مي‌آيد. اين معامله شبكه بانكي را در سطح جهاني درگير كرده است و پولي كه ما به ايرباس فرانسه مي‌پردازيم در واقع يك معامله بدون واسطه و بدون موانع نقل و انتقال است. قائم‌مقام وزير راه در امور بين‌الملل ادامه داد: همچنين راه براي خريد شركت‌هاي خصوصي باز شده است؛ به عنوان مثال در همين سفر اخير به ما گفته شد كه اگر آسمان اير شرايط خود را با طرف خارجي تطبيق داد امكان خريد هواپيما براي اين ايرلاين بدون تضمين دولت وجود دارد. همچنين مسير تاسيس شركت ليزينگ ملي هم فراهم مي‌شود كه مشابه ايران‌اير هواپيما خريداري كند و در اختيار بخش خصوصي قرار دهد. همان‌طور كه گفته شد به قدري متقاضي فاينانس هواپيما براي ما زياد شده است كه براي انتخاب فاينانسر در خريدهاي بعدي مناقصه برگزار مي‌كنيم.

نرخ‌ نجومي بليت نداشتيم
علي عابدزاده، رييس سازمان هواپيمايي كشوري با بيان اينكه استقبال از حمل و نقل هوايي در سال جاري ۲۱ درصد افزايش يافته است، گفت: مجوز خريد هواپيماها با سال توليد پايين‌تر از 1998 ميلادي صادر نمي‌شود و اگر تعدادي هواپيما با سن بيشتر وارد شده است مربوط به مجوزهاي قبل از يك سال پيش است. براي آنكه بتوانيم اقتدار صنعت هوايي كشور را حفظ كنيم بايد تغييرات ساختاري در مجموعه حمل و نقل هوايي ايجاد شود و اعتبار صنعت در سطح بين‌المللي ارتقا يابد. بايد رضايتمندي مسافر فراهم شود و حفظ حقوق شهروندي در صنعت به درستي رعايت شود. در اين راستا نوسازي ناوگان و حفظ ايمني پرواز صورت گرفت. امروز چهار ميليون مسافر داخلي ما به دليل ناوگان مسافر در كشورهاي همسايه جابه‌جا مي‌شوند و سهم عمده جابه‌جايي‌هاي بين‌المللي ما توسط كشورهاي همسايه انجام مي‌شود.
وي درباره ورود هواپيماهاي با سن بالا به ناوگان هوايي كشور، گفت: دستورالعمل ورود هواپيما مصوبه شوراي‌عالي هواپيمايي كشوري است كه بر حسب تعداد نشست و برخاست، تعداد پرواز و غيره همه در دستورالعمل‌ها ديده شده است و همه هواپيماها براساس دستورالعمل وارد كشور شده است. از سال گذشته طبق مصوبه شوراي‌عالي هواپيمايي، مجوز خريد هواپيماهاي با سال توليد پايين‌تر از 1998 ميلادي صادر نمي‌شود و اگر تعدادي هم هواپيما با سن بيشتر وارد شده است مربوط به مجوزهاي قبل از يك سال پيش است. در يك‌سال اخير موفق شديم متوسط سن ناوگان را يك سال كاهش دهيم. به هر حال اين ناوگان 30 سال افزايش سن داشته است. جوان كردن ناوگان نيازمند زمان است كه اميدواريم با كمك سيستم‌هاي مالي و همسو با سياست‌ها، نوسازي ناوگان دنبال شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون