• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3767 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۲۲ اسفند

محمود عباس به كاخ سفيد دعوت شد

نقشه راه مبهم ترامپ براي فلسطين

گروه جهان | در نخستين تماس تلفني ميان دونالد ترامپ، رييس‌جمهوري ايالات متحده و محمود عباس، رييس تشكيلات خودگردان فلسطيني، ترامپ از عباس خواست تا به امريكا سفر كند و در كاخ سفيد از وي ميزباني كند تا در مورد از سرگيري مذاكرات صلح خاورميانه گفت‌وگو كند. اين خبر را هم سخنگوي محمود عباس و هم كاخ سفيد در بيانيه‌اي تاييد كرد. به نظر مي‌رسد در آينده‌اي نزديك سفر عباس به امريكا انجام شود. آنگونه كه محمود عباس به دونالد ترامپ گفته است صلح يك انتخاب استراتژيك براي مردم فلسطين است كه در راستاي آن يك دولت فلسطيني در كنار اسراييل ايجاد شود.  طبق بيانيه كاخ سفيد، دونالد ترامپ به محمود عباس نيز گفته است كه او معتقد به يك توافق صلح ميان اسراييل و فلسطين است كه بايد به طور مستقيم توسط دو طرف مذاكره كند. اين بيانيه مي‌افزايد: اعتقاد شخصي رييس‌جمهور اين است كه صلح امكان‌پذير است و زمان آن رسيده تا طرفين به يك توافق براي صلح دست پيدا كنند.  به گزارش الجزيره، اين موضوع نشان مي‌دهد كه دونالد ترامپ قصد دارد تا به شيوه‌اي متفاوت از دولت‌هاي قبلي امريكا در راستاي رسيدن به صلح در فلسطين قدم بردارد. خبرنگار الجزيره مي‌افزايد كه همه‌چيز با زبان يك تاجر بيان مي‌شود و پيش‌تر نيز ترامپ عنوان كرده بود كه اين امر مي‌تواند به يك معامله نهايي منجر شود.  بسياري از تحليل‌ها حاكي از آن است كه جرارد كوشنر داماد و مشاور ترامپ نقشي مهم را در اين زمينه ايفا كند اما اينكه فلسطيني‌ها تا چه حد به او اطمينان كنند جاي سوال وجود دارد چراكه او خود يهودي است و آنها سرمايه‌گذاري خانوادگي در شهرك‌هاي غيرقانوني در كرانه باختري انجام داده‌اند. اين اقدامي است كه به احتمال زياد سفير جديد امريكا به اسراييل نيز انجام داده و از آن نيز حمايت مي‌كند.  گفتني است ديويد فريدمن، سفير معرفي شده از سوي دونالد ترامپ براي تصدي پست سفارت امريكا در تلاويو، روز پنجشنبه مورد تاييد كميته روابط خارجي مجلس سناي امريكا قرار گرفت و عملا اورا مي‌توان سفير امريكا در تلاويو دانست. او به‌شدت مخالف راهكار دو دولتي و خواستار انتقال سفارت امريكا از تلاويو به بيت‌المقدس است كه مي‌تواند تنش‌ها ميان اسراييلي‌ها و فلسطينيان را افزايش دهد.  با اين حال به نظر مي‌رسد كه او اندكي از مواضع قبلي خود كوتاه آمده و در جلسه پرسش و پاسخ سنا در خصوص شهرك‌هاي غيرقانوني اسراييل كه پيش‌تر از آن حمايت مي‌كرد، گفت كه فكر مي‌كند ادامه شهرك‌سازي‌ها به روند صلح كمك نخواهد كرد. شهرك‌سازي‌هاي اسراييل در كرانه غربي رود اردن، تحت قوانين بين‌المللي غيرقانوني است و به عنوان مانع عمده بر مذاكرات ميان فلسطين و اسراييل شناخته مي‌شود.

راه‌حل دو دولت
در ماه فوريه دونالد ترامپ و بنيامين نتانياهو، نخست وزير رژيم اسراييل در كاخ سفيد ديدار كردند. در اين ملاقات، ترامپ گفت كه راه‌حل دو دولتي به پايان منافشه فلسطين و اسراييل پايان نمي‌دهد. او گفت دو دولت يا يك دولت تفاوتي ندارد اينكه دو طرف بتوانند با يكديگر زندگي كنند مهم است؛ موضوعي كه عملا راهكار دودولتي كه امريكا ساليان دراز به دنبال آن بود را زير سوال برد و باعث بهت و حيرت در سراسر جهان عرب و در بسياري از پايتخت‌هاي اروپايي شد.  اما پس از سخنان ترامپ در اين خصوص نيكي هيلي، نماينده امريكا در سازمان ملل عنوان كرد كه امريكا كماكان بر راهكار دو دولت پايبند است و پس از آن اظهارات كاخ سفيد بسيار محتاط‌تر در اين خصوص وارد عمل شد و در مورد بحث انتقال سفارتخانه امريكا از تلاويو به بيت‌‌المقدس كمتر سخن گفت تا از موج مخالفتي كه عليه اين اقدامات به راه افتاده جلوگيري شود؛ هرچند كه اين موضوع يكي از وعده‌هاي انتخاباتي ترامپ به شمار مي‌آمد.  با اين حال فلسطيني‌ها اميدوار هستند تا بتوانند شرق بيت‌المقدس را به عنوان دولت آينده خود معرفي كنند كه در اين راستا از پشتيباني گسترده بين‌المللي نيز برخوردار هستند كه اقدامات اعلامي امريكا مبني بر انتقال سفارت مي‌تواند براي تحقق آن بسيار نگران‌كننده باشد. اما نتانياهو عنوان كرد كه دوست دارم انتقال سفارت به اورشليم (بيت المقدس) را ببينم. با اين حال محمود عباس در ماه ژانويه در پيامي به دونالد ترامپ نسبت به انتقال سفارت امريكا از تلاويو به بيت‌المقدس هشدار داد و گفت كه اين اقدام تاثير بدي روي پروسه صلح در راستاي راه‌حل دو دولتي و ثبات و امنيت كل منطقه خواهد گذاشت.
شهرك‌سازي‌هاي غيرقانوني
گفتني است دونالد ترامپ در ارتباط با رهبران جهان عرب بسيار محتاط است. او با رييس‌جمهور مصر، عبدالفتاح سيسي تلفني صحبت كرد و با عبدالله دوم پادشاه اردن ديداري كوتاه در واشنگتن داشت. يكي از مسائل مهم ميان طرفين بحث صلح خاورميانه و شهرك‌سازي‌هاي غيرقانوني اسراييل در كرانه باختري بوده است. در طول مبارزات انتخاباتي امريكا دونالد ترامپ گفت: لزوما فكر نمي‌كنم كه شهرك‌سازي‌ها مانعي براي صلح باشد. حتي پس از مراسم تحليف دونالد ترامپ نيز اسراييل برنامه ساخت حداقل6هزار مسكن جديد را در دستور كار خود قرار داد و ترامپ هيچ موضع خاصي در قبال اين سياست جديد اسراييل نگرفت و تنها به يك بيانيه خنثي در اين خصوص بسنده كرد. اما در طول سفر نتانياهو به امريكا، ترامپ از وي خواست تا شهرك‌سازي‌ها را كمي متوقف كنند. اما بايد ديد كه ترامپ با ديدار محمود عباس چه برنامه‌اي را دنبال مي‌كند و هنوز مشخص نيست كه تا چه حد اين مذاكرات مي‌تواند موفقيت‌آميز باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون