• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3767 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۲۲ اسفند

چهره‌ها- خبرها

شنبه خونين در دمشق
منابع سوري از شهيد و زخمي شدن ده‌ها غيرنظامي بر اثر حملات تروريستي به اتوبوس‌هاي حامل زايران عتبات مقدسه در دمشق خبر دادند كه عراقي بودن زايران از سوي دولت عراق تاييد شده است. به گزارش خبرگزاري تسنيم در دمشق، تروريست‌هاي تكفيري جنايت هولناكي را با حمله به اتوبوس‌هاي حامل زايران در نزديكي مقبره «باب‌الصغير» در محله الشاغور در دمشق مرتكب شدند. به گفته منابع محلي، اين انفجارها دو اتوبوس حامل زائران اماكن و عتبات مقدسه دمشق را هدف قرار داد. اين منابع اعلام كردند بر اساس آمار اوليه دست‌كم 40 نفر شهيد و 120 نفر زخمي شدند. اين محله در منطقه قديمي دمشق يعني در مركز پايتخت سوريه قرار دارد و اتوبوس‌ها در لحظه انفجار در نزديكي مقبره «الباب الصغير» پارك بودند، جايي كه مراقد و ضريح‌هاي اهل بيت (ع)، صحابه و مرقد سرهاي شهداي كربلا‌ در آن قرار دارد. زايران و دوستداران اهل‌بيت عصمت و طهارت(ع) علاوه بر زيارت مراقد مطهر حضرت رقيه و حضرت زينب سلام‌الله عليهما به زيارت اين اماكن هم مي‌روند. برخي منابع گفته‌اند كه دو بمب به فاصله زماني و از راه دور منفجر شده و آمار شهدا در نتيجه حجم انفجارها در حال افزايش است. اين در حالي است كه اطلاعات ديگري نشان مي‌دهد كه دو تروريست انتحاري ‌خود را در جمع زايران عتبات عاليات منفجر كردند، هنگامي كه تروريست اول كمربند انفجاري خود را منفجر كرد، تروريست دوم، به فاصله 15 دقيقه بعد خود را منفجر كرد كه همين عامل سبب افزايش آمار شهدا و مجروحان شده است. مسوول پرونده پزشكي در بيمارستان المجتهد دمشق كه مجروحان اين حادثه تروريستي به آن منتقل شده‌اند، در گفت‌وگو با خبرنگار تسنيم تاكيد كرد اين انفجارها از طريق بمب‌هايي كه به زير اتوبوس‌ها چسبانده شده بودند، رخ داده است. به گفته اين مسوول در حال حاضر اين بيمارستان مملو از مجروحان اين حادثه تروريستي است.

ايران  حملات تروريسي در سوريه را محكوم كر د
بهرام قاسمي، سخنگوي وزارت  امور خارجه اقدام تروريستي روز گذشته در دمشق را شديدا محكوم كرد.  به گزارش «اعتماد»، به دنبال حملات انتحاري و تروريستي روز گذشته در دمشق و شهادت و مصدوميت ده‌ها تن از مردم بيگناه به ويژه زايران اماكن متبركه در پايتخت سوريه، بهرام ‌قاسمي، سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان ضمن ابراز همدردي با دولت و ملت سوريه و بازماندگان سوري و خارجي اين جنايت فجيع و شرم‌آور گفت: ترورهاي كور، كشتار و ريختن خون بي‌گناهان اعم از زنان و كودكان، آخرين حربه تروريست‌هاي پست و زبوني است كه در پي شكست‌هاي مكرر و مفتضحانه خود در عرصه‌هاي مختلف، بيش از پيش عنان از دست داده‌اند.  او افزود: تروريست‌ها و حاميان آشكار و نهان آنان به خوبي آگاهند كه در جبهه نظامي در آستانه شكست‌هاي بيشتر و در معرض تباهي و بي‌شك انهدام كامل قرار دارند؛ از اين رو مذبوحانه با خلق چنين فجايع انساني قصد بر هم زدن فرآيند صلح، گفت‌وگو و استمرار آتش‌بس و تحقق ثبات در سوريه را دارند.


چين و روسيه در استفاده از طالبان به هدف خود نمي‌رسند
مشاور شوراي امنيت افغانستان اعلام كرد كه پروژه استفاده طالبان عليه داعش در افغانستان به طوري كه مسكو و «پكن» مي‌خواهند عملي نخواهد شد. به گزارش خبرگزاري تسنيم، «حنيف‌اتمر» مشاور شوراي امنيت افغانستان در گفت‌وگو با «تايمزآف‌اينديا» گفته است كه نظريه دشمني داعش و طالبان اشتباه است زيرا داعش از عراق يا سوريه به افغانستان نيامده است بلكه جهشي از تحريك طالبان پاكستان و نهضت اسلامي ازبكستان است كه در شرق افغانستان با گروه طالبان درگيرند ولي در شمال با هم بر عليه دولت مي‌جنگند. وي افزود: داعش در افغانستان در واقع از تحريك طالبان پاكستان و نهضت اسلامي ازبكستان شكل گرفته است و تحت عنوان جديدي فعاليت مي‌كنند. اتمر اظهار داشت كه چند هفته ديگر قرار است نشستي براي مواجهه با افزايش ناامني در افغانستان بين هند، روسيه، امريكا و ساير كشورهاي منطقه و بازيگران بين‌المللي برگزار شود. مشاور شوراي امنيت ملي افغانستان تصريح كرد كه چالش امنيتي در افغانستان نسبت به سال‌هاي 2009 ميلادي بسيار جدي‌تر است زيرا دولت افغانستان حالا نه با يك گروه منزوي تروريستي بلكه با يك مثلث خشونت مواجه است كه يك ضلع آن افراط‌گرايي و ضلع ديگر آن اقتصاد و ضلع سوم آن نيز حمايت دولتي تروريسم است.
وي گفت كه طالبان حالا به گروه‌هاي تروريستي مانند «لشكرطيبه» و «جيش‌محمد» كه هند را تهديد مي‌كند و به «جنبش تركستان شرقي» كه چين را تهديد مي‌كند پناه داده است. مشاور اشرف غني با تاكيد ادامه داد: به همين دليل است كه روسيه و چين نمي‌توانند به خواسته خود برسند و از گروه طالبان عليه داعش استفاده كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون