• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3769 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۲۴ اسفند

قهرلاريجاني

رييس‌مجلس : اصولگرايان به ائتلاف‌شان دعوتم نكردند دعوت‌هم مي‌كردند به جمع‌شان‌نمي‌رفتم

گروه سياسي

نشست خبري پايان سال علي لاريجاني با محور انتخابات جلو رفت. همان سكوت و عدم مشاركتي كه رييس مجلس در برنامه‌هاي انتخاباتي اصولگرايان داشته است در ماه‌هاي اخير سوالات بسياري را به وجود آورده است. عدم مشاركتي كه لاريجاني مي‌گويد بنا به آنكه رييس مجلس است فرصتي براي آنها ندارد. درست در روزهايي كه رييس مجلس انتقادات تند و تيزي به كاركردهاي جبهه تازه‌تاسيس اصولگرايان يعني «جمنا» داشته است، تاكيد دارد كه اين جبهه اصلا به سراغ رييس مجلس نرفته است؛ نرفتني‌ كه لاريجاني تاكيد دارد از آن خوشحال بوده است. هرچه هست روز گذشته رييس مجلس با تاكيدي كه بر رفاقتش با حسن روحاني كرد و با تحليلي كه هفته گذشته از دودوره‌اي بودن دولت روحاني داشت و همچنين بي‌رغبتي او براي برنامه‌هاي انتخاباتي اصولگرايان به نظر مي‌رسد كه لاريجاني خط قرمز پررنگي ميان خودش و اصولگرايان كشيده است. ديروز رييس مجلس در نشست خبري خود پاسخگوي سوالات بسياري در مورد وضعيت انتخاباتي اصولگرايان، ممنوع‌التصويري رييس دولت اصلاحات و عملكرد اقتصادي دولت بود. گزيده‌هايي از پاسخ‌هاي رييس مجلس را در ادامه مي‌خوانيد:
  در انتخابات شوراها سيستم مجلس براي اين است كه هرچه بيشتر افراد حضور داشته باشند و ما در مجلس هم نحوه نظارت‌مان اين است كه مانع از حضور سلايق نشويم و حتما از ورود سلايق مختلف در شوراها استقبال مي‌كنيم.
  به عنوان كسي كه رييس مجلس است مصلحت نمي‌دانم به مسائل انتخاباتي ورود پيدا كنم. برداشتم اين است مسائل كشور مخصوصا در حوزه اقتصاد پيچيده بوده و بايد براي آن وقت گذاشت. بنده از بعد از نماز صبح تا آخر شب مشغول كار مجلس هستم و واقعا فرصت پيدا نمي‌كنم، از طرفي اولويت خودم هم نمي‌دانم ضمن اينكه با عنوان كسي كه رييس مجلس است مصلحت نمي‌دانم به مسائل انتخاباتي ورود كنم. و اينكه آيا در مورد اين جبهه (جمنا) به من خبر داده‌اند يا نه بايد بگويم خبر نداده‌اند و تشكر هم مي‌كنيم كه خبر ندادند.
  مجلس گزارش اقدامات خود در حوزه اقتصاد مقاومتي را شسته و رفته ارايه داد و اينكه كدام مواد چه كمكي به اقتصاد مقاومتي مي‌كند، ما گزارش خود را ارايه كرده‌ايم. در دولت هم ستادي تشكيل شده كه مشغول كار هستند. فكر مي‌كنم حركتي كه شروع شده بايد حمايت كنيم تا در سال آينده نتايجي بهتري بگيريم.
  در سال 91 و 92 تشنجات اقتصادي شديد داشتيم، در حد 40 درصد تورم بوده اما اينها را الان نداريم و به نظر مي‌رسد كه فكر و كار انجام شده و تاثير هم داشته است و بسياري از كارخانجاتي كه تعطيل بوده‌اند راه افتاده‌اند اما همچنان مشكلات اقتصادي وجود دارد و تمركز حكمرانان بايد همچنان مساله اقتصادي باشد.
  من در اين زمينه (كانديداتوري رييسي) بي‌تقصيرم، مشكلي از نظر استعفا ندارد، مي‌توانند حضور پيدا كنند.
  بهتر است ترامپ و همكارانش اشتباهات گذشته را تكرار نكنند و حواس‌شان جمع باشد كه در منطقه چطور رفتار مي‌كنند و خسارت‌هايي كه از جنگ‌افروزي‌هاي قبلي كه به آنها وارد شده را مدنظر داشته باشند و در برخورد با تروريست نيز بايد با مراقبت ورود كرد و نبايد پابرهنه به آن وارد شد. بلكه بايد روشي عقلاني و درست در پيش گرفته شود و طبق ادعاي يكي از كانديداهاي رياست‌جمهوري امريكا، گروه‌هاي تروريستي كه خودشان ايجاد كرده‌اند را جمع كنند و اين مي‌تواند كار مهمي باشد.
  عملكرد دولت داراي بخش‌هاي مختلفي است. دولت در برخي زمينه‌ها موفق عمل كرده و بخش‌هاي كشاورزي، بهداشت و سياست خارجي از جمله اين بخش‌هاست كه به شكل مطلوبي از سوي دولت به آن توجه شد البته در حوزه سياست خارجي با توجه به شناخت رييس‌جمهور از اين حوزه و سابقه فعاليت ايشان عملكرد مطلوب دور از ذهن نبود، اما در بخش اقتصادي بايد ستاد اقتصادي دولت در آينده با انسجام بيشتري همراه شود و هماهنگ‌تر عمل كند.
  برجام در زمان خود تصميم درستي بود و منافعي را براي ما به همراه داشت و در برخي زمينه‌ها نيز بايد دقت بيشتري شود اما در كلان موضوع با توجه به شرايط، برجام تصميمي صحيح بود كه مي‌بينيد همه در عرصه بين‌الملل به آن تاكيد دارند كه نبايد زيرپا گذاشته شود.
  من رفيق آقاي روحاني هستم اما اينكه در انتخابات فعاليت كنم به مصلحت قوه مقننه نمي‌بينم و در اين حوزه فعاليتي ندارم و حرف‌هايي كه گفته مي‌شود منطبق بر واقعيت نيست.
  اگر قانوني در مورد ممنوع التصويري رييس‌جمهور دولت اصلاحات باشد بايد از طريق مجلس به تصويب رسيده باشد. اما بالاخره جايي براي اين موضوع تصميم گرفته است.
  طرحي از سوي تعدادي از نمايندگان براي گفت‌وگوهايي بين جريان‌هاي مختلف ارايه شده و ما مشكلي با آن نداريم چرا كه در مجلس جريان‌ها و نگاه‌هاي مختلفي وجود دارد كه در عين حال روابط برادرانه‌اي نيز با يكديگر دارند و مسائل سرجاي خودش در اين چارچوب‌هاي مختلف مطرح مي‌شود و اين شأن مجلس است كه همه گروه‌ها و جريان‌ها در آن فعالند.
  برخي صحبت‌ها از سوي جرياني خاص نشان مي‌دهد كه آنها اصولگراي ناب نيستند البته اصولگرايان هركدام نگاه‌هاي مختلفي دارند و طيف متفاوتي از اصولگرايان وجود دارد. اما آنچه راه‌حل مسائل كشور است چيزي است كه رهبري به آن تاكيد داشتند يعني اصولگرايي اصلاح‌طلبانه و ما نيز به اين قايليم و معتقديم برخي رفتارها از سوي جريانات سياسي نادرست و غيرواقع‌بينانه است، اما در خصوص ماهيت جريان جمنا ما به ماهيت كار كاري نداريم و اصل كار نادرست نيست. اما جوسازي‌ها در خصوص عملكرد مجلس تاثيري بر مسير حركت مجلس ندارد و مجلس راه خود را مي‌پيمايد.
  در مورد مجازات جايگزين اعدام در طرح اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر من هم موافق هستم تا در زمينه مواد مخدر تا جايي كه امكان دارد از اين ابزار استفاده نشود البته اين مساله سطح‌بندي دارد، ما كشوري همجوار افغانستان هستيم كه قاچاقچي‌ها مواد مخدر را به داخل كشور قاچاق مي‌كنند و حتما بايد در مورد روش‌هاي مجازات و عوامل بازدارندگي تمهيداتي بينديشيم. درباره ساير محكومين نيز برخي مستندات فقهي وجود دارد كه بايد به آنها توجه داشت.
  در رابطه با از سرگيري روابط ايران با عربستان ما پيگيري‌هاي خود را انجام مي‌دهيم. مساله يمن موضوع مهمي است و اميدواريم دولت عربستان پس از دو سال درگيري جنگ نابرابر رفتارش را درست كند. ما پيگير مسائل هستيم. آنها هم بايد چارچوب‌ها را رعايت كنند. مساله منا از مسائلي بود كه ناراحتي ايجاد كرد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون