حرف آخر آيتالله مصباح
هيچ ائتلافي را نميپذيرم
از چند هفته قبل بود كه حاميان آيتالله مصباح موضعگيريهاي صريح و علني خود عليه ساز و كار وحدت اصولگرايان را آغاز كردند. اما روز گذشته ريشه اين اظهارات مشخص شد. ديروز متن اظهارات آيتالله، رييس موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) در ديداري كه 30 بهمن ماه با جمعي از اعضاي حزب موتلفه اسلامي داشت منتشر شد تا مشخص شود علت حمله پايداريها به جمنا چيست. بخشهايي از اظهارات آيتالله مصباح در ادامه ميآيد:
بنده به دنبال شناخت وظيفهاي هستم كه بتوانم در مقابل خدا جوابگو باشم؛ هر گاه تشخيص دهم كسي اصلح است، از او حمايت ميكنم و اگر كار به جايي رسيد كه قرار است كسي راي بياورد كه ضررش بيشتر است و راي به رقيب او سبب دفع ضرر بيشتر ميشود، دفع افسد به فاسد ميكنم؛ اما قرارنيست از اول فاسد را ترويج كنم. در صورتي ميتوانم به كسي راي دهم كه بيني و بينالله تشخيص دهم از ميان افراد موجود، او اصلح است؛ به قول كسي هم نميتوانم اعتماد كنم و هيچ ائتلافي هم نميپذيرم، چون اين امور شوخي بردار نيست و بايد روزي پاسخ آن را در برابر خدا بدهم؛ البته رفت و آمد و بحث و گفتوگو با دوستان گرامي را با كمال ميل انجام ميدهم، اما نميتوانم به كسي قولي دهم كه از فلاني حمايت ميكنم، چون حجتي پيش خدا ندارم؛ اما با تمام وجود سعي ميكنيم اگر كسي را معرفي كرديد كه در شاخصهاي گفته شده، برتر و اصلح باشد و براي ما هم ثابت شد، از وي حمايت كنيم؛ البته منتي بر شما نداريم، بلكه وظيفهاي است كه در مقابل خدا بايد انجام دهيم. يكي از روساي جمهور گذشته كشور در همين موسسه سخنراني كرد و بيان داشت: فقط از آن جهت كه ولايت فقيه در قانون آمده است، مورد قبول ما است! شايد امروز هم در بين سياستمداران كساني باشند كه چنين تفكري داشته باشند و در ظاهر و به جهت مصالحي، از ولي فقيه و اسلام دم بزنند، اما در عمل كاملا بر خلاف راي رهبري، بلكه بر خلاف دستورات ايشان عمل كنند و ته دلشان هم اين باشد كه ولي فقيه يك مقام تشريفاتي است و ما وظيفهاي نسبت به اجراي دستور ايشان نداريم، چرا كه مردم به ما راي داده اند! طبيعتا برخورد ما با كساني كه چنين تفكري دارند متفاوت از برخوردمان با افرادي است كه به سخنان امام (ره) باورمندند. همانگونه كه بنده گفتهام، شما (برخي اعضاي موتلفه) از قديميترين دوستان بنده هستيد اما اولا اگر ما كاملا افكارمان واحد بود كه يك حزب ميشديم، ثانيا اگر توقع اين بود كه همه يك جور فكر كنند، پس تعدد احزاب چه معنا ميدهد؟ انتخاب