• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3770 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۵ اسفند

سيد محمود ميرلوحي در گفت‌وگو با «اعتماد»:

دستاوردهاي دولت به پشتوانه اعتماد مردمي حاصل شده است

مريم وحيديان

سيد محمود ميرلوحي، فعال سياسي اصلاح‌طلب معتقد است كه تصميم جريان اصلاحات مبني بر حمايت از روحاني در سال 96 بر اساس شرايط و بستر سياست‌ورزي كنوني و برآورد‌هايي از دستاوردهاي دولت بوده است. او معتقد است كه دولت دستاوردهاي مثبتي دارد كه تداوم آن سياست‌ها در 4 ساله آينده مي‌تواند به نفع كشور باشد.

 

شوراي عالي سياستگذاري روحاني را رسما به عنوان كانديداي جريان اصلاحات انتخاب كرد. چرا در بستر و شرايط كنوني جغرافياي سياست اين تصميم گرفته شد؟ بر چه مبنايي اصلاح‌طلبان رياست‌جمهوري روحاني در چهار سال آينده را لازم مي‌بينند؟

شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان امروز مجموعه‌اي اعم از احزاب اصلاح‌طلب، مديران سابق، نمايندگان ادوار و شخصيت‌هاي معتبر مردم در سطح كشور است. تمام كساني كه در ذيل اصلاح‌طلبي فعاليت مي‌كردند در همه شهرستان‌ها و استان‌هاي كشور با هم مجتمع شدند و اين شورا را تشكيل دادند. اين شورا يك جبهه پيوسته و منسجم كشوري را تشكيل داده كه مورد اعتنا و اعتبار تمام ديدگاه‌هاي مختلف اصلاح‌طلبي در كشور است. اين جريان به واسطه امكانات و ظرفيتي كه دارد مجموعه شرايط كشور را مرتبا رصد كرده و با استان‌ها و شهرستان‌ها ارتباط دارد. برآوردي كه اين جريان سياسي از شرايط كشور داشته است، به اين انتخاب منجر شده است. همان‌طور كه اصلاح‌طلبان در سال‌هاي 92 و 94 اين مصلحت و اقتضا را در نظر گرفتند و تصميمات منجر به نتايج مطلوبي شد. در حال حاضر اصلاح‌طلبان همان راه را مي‌روند. تشكيل دولت تدبير و اميد و مجلس دهم محصول فعاليت جريان اصلاحات است كه در صحنه حضور داشته و ميدان را خالي نكرده است.

چرا تصميم اصلاح‌طلبان در سال 92 بايد ادامه‌دار باشد؟ در حوزه مختلف كشور دولت روحاني چه دستاوردهايي داشته است كه اصلاح‌طلبان چهار سال ديگر از او حمايت مي‌كنند؟

امروز كه شرايط كشور را از حيث مسائل بين‌المللي و منطقه‌اي، سياست داخلي، اقتصادي، فرهنگي، امنيت و امور اجتماعي بررسي مي‌كنيم، حس مي‌كنيم كه تصميم مردم در سال 92 بايد ادامه‌دار باشد. به پشتوانه اعتماد مردمي است كه برجام به امضا رسيد؛ تورم مهار شد و رونق به صورت نسبي به حوزه صنعت كشور بازگشت. در شرايط كنوني توليد و صادرات كشور جان گرفته است و در شرايطي هستيم كه تراز تجاري كشور مثبت شده است. اينها همه پيروزي كمي نيست براي كشوري كه در معرض تحريم و محدوديت‌هاي مختلفي بوده است. كشاورزي شرايط بسيار خوبي را پيدا كرده است و در دولت هشتم به خودكفايي گندم رسيديم اما متاسفانه در دولت نهم‌و دهم از آن حراست نشد. مردم مي‌بينند كه در دولت پيشين ارز چه وضعيتي داشت و آرامشي كه امروز بر قيمت ارز حاكم است، در گذشته مشاهده نمي‌شد. مجموعه اين عوامل باعث شده است كه جريان اصلاح‌طلب احساس كنند كه تداوم دولت آقاي روحاني به نفع و مصلحت كشور است؛ منافع ملي ايران را تامين مي‌كند و كشور را از معرض بحران‌ها و تهديد‌هايي كه قبل از اين دولت مرتبا تكرار مي‌شد، نجات مي‌دهد. در گذشته هر روز رجز خواني رژيم صهيونيستي و امريكا مردم را نگران كرده بود. وجود امنيت و آرامش در دولت يازدهم دستاورد كمي نيست. اگر دولت در حوزه‌هايي هنوز به نتيجه نرسيده است؛ بايد به او زمان داد. انتظارات مردم در حوزه رونق اقتصادي كاملا بجا است و مي‌خواهند كه رونق در زندگي شان محسوس باشد. نظرات كارشناسي و آمارهاي بانك مركزي تاييد مي‌كند كه رشد اقتصادي كشور به 4/7 رسيده است اما هنوز در زندگي مردم ملموس نيست و دولت در اين راستا بايد گام‌هاي موثرتري بردارد. جريان اصلاحات با بررسي‌هاي همه‌جانبه و گزينه‌هاي مختلفي كه مطرح هستند به اين نتيجه رسيده است كه حضور آقاي روحاني در راس قوه مجريه به صلاح كشور است. مي‌دانيم كه متاسفانه همچنان در بر پاشنه قبلي مي‌چرخد و شوراي نگهبان روند پيشين را ادامه مي‌دهد و اصلاح‌طلبان نمي‌توانند با تمام ظرفيت در انتخابات شركت كنند. امكان اينكه يك نيروي اصلاح‌طلب به صحنه بيايد، وجود ندارد. از آن طرف هم رقباي دولت را كه ارزيابي مي‌كنيم، مي‌بينيم كه هيچ فرد در تراز آقاي روحاني كه بتواند همين وضع موجود را با همه كمبودها و نواقص ادامه دهد، وجود ندارد. از اين رو دست به چنين انتخابي زده‌ايم. جريان اصلاحات مي‌خواهد كه امنيتي كه به وجود آمده پايدار‌تر بشود و آرامشي كه در حوزه اقتصادي به وجود آمده، گسترش و دوام يابد. امثال اين موارد به اين مساله منجر شد كه شوراي عالي سياستگذاري به اين نتيجه برسد كه ادامه دولت آقاي روحاني منطبق با صرفه و عقلانيت است.

جلب راي براي آقاي روحاني علاوه بر حمايت از او اهميت دارد. اصلاح‌طلبان براي افزايش سبد راي روحاني نسبت به سال 96 چه كارهايي بايد انجام دهند؟

در جلساتي كه با آقاي روحاني داشتيم و جلسه روز يكشنبه كه با آقاي شريعتمداري به عنوان نماينده دولت داشتيم اين مساله را مطرح كرديم كه بر اساس برآوردهاي ما ذايقه جامعه ايراني به سمت اصلاح امور است. جامعه نگاه‌هاي قيم مآبانه و رفتارهاي محدود‌كننده و بي‌احترامي به هنر، موسيقي، جوانان و زنان را نمي‌پذيرد و در عين اعتقاد به دين و مذهب نشاط و عدم مزاحمت دولت در حريم خصوصي مردم را خواستار است. امروز 10 ميليون و 500 هزار نفر داراي مدرك تحصيلي دانشگاهي داريم. اين جامعه را ديگر نمي‌توان با وعده‌هايي كه رييس دولت پيشين مطرح مي‌كرد، قانع كرد. جامعه خواستار حقوق شهروندي، آزادي بيان و مطبوعات هستند. اين است كه بايد به اين مطالبات توجه شود. آقاي رييس‌جمهور همان‌طور كه نشان داد علاقه‌مند به ديدگاه‌هاي اصلاح‌جويانه است و با نگاه اعتدالي آن را دنبال مي‌كند و به مطالبات شهروندان توجه دارد. بايد شيب ديدگاه‌هايي كه توسط آقاي رييس‌جمهور و حاميانش مطرح مي‌شود به سمت مطالبات مردم و نگاه‌هاي اصلاح‌طلبانه باشد. رونق اقتصادي نياز امروز جامعه ايران است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون