• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3770 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۵ اسفند

چراغ سبز عارف به اعتدالگرايان

باب ائتلاف باز است

محمدرضا عارف، رييس شوراي‌عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان با شروع فعاليت‌هاي انتخاباتي اين جريان سياسي بيش از گذشته در رسانه‌ها حضور دارد. او اين‌بار در گفت‌وگويي با ايسنا آخرين تصميمات جريان اصلاحات را اعلام كرد كه شايد مهم‌ترين آن باز بودن باب مذاكره و ائتلاف با حاميان غيراصلاح‌طلب دولت است. رويكردي در انتخابات مجلس دهم نيز اتخاذ شد و در نهايت پيروزي ليست اميد را به ارمغان آورد: ‌

همان‌طور كه مستحضريد به تدريج به زمان برگزاري دو انتخابات مهم شوراهاي اسلامي شهر و روستا و رياست‌جمهوري نزديك مي‌شويم، اما در مورد انتخابات شوراها برخي نسبت به عملكرد هيات نظارت بر انتخابات شوراها ابراز نگراني مي‌كنند، با توجه به اينكه وظيفه نظارت بر اين انتخابات به عهده مجلس است و برخي از اعضاي فراكسيون اميد نيز عضو اين هيات هستند، چنين اظهارنظر‌هايي را از هم‌اكنون چطور ارزيابي مي‌كنيد و فكر مي‌كنيد اين فضاسازي‌ها چه تاثيري بر فضاي انتخابات خواهد داشت؟

آنچه براي ما مهم است رعايت قانون است و مي‌دانيد كه اكثريت هيات نظارت از اعضاي فراكسيون اميد هستند، در واقع از يك هيات پنج نفره، سه نفر از فراكسيون اميد بوده و دو نفر از ساير فراكسيون‌ها هستند. توصيه هميشگي ما به برادران عزيزمان اين است كه واقعا براساس مُرّ قانون عمل كنند و هركسي شرايط كانديداتوري را دارد، بايد تاييد شود و مردم تصميم‌گيري كنند؛ لذا خواهشم از عزيزان و دوستان اين است كه پيش داوري نكنند، كمك كنند هيات نظارت در همه استان‌ها و هيات‌هاي اجرايي طبق قانون عمل كنند تا ان شاءالله انتخابات پرشوري را داشته باشيم.

فكر مي‌كنيد اين اظهارنظرها بيشتر نقد به عملكرد هيات نظارت است يا جوسازي‌هاي انتخاباتي است؟

بخشي از اين مسائل انتخاباتي است، طبيعي هم است؛ زيرا كم كم فضاي انتخاباتي گرم شده و بحث‌هاي سياسي هم مطرح مي‌شود. البته بخشي از اين موضوع ممكن است ناشي از نگراني باشد، ما اين كار را تقدير مي‌كنيم؛ اگر نگران هستند هشدار دهند و تاكيد ما هم بر اين است كه هيات نظارت بايد صد در صد قانوني عمل كند اما هنوز چون هيات نظارت خروجي نداشته، نمي‌توانيم كار هيات را ارزيابي كنيم.

چندي پيش مطرح شد كه جبهه اصلاحات ليست انتخابات شوراها را ائتلافي ارائه مي‌دهد، آيا اين ليست ائتلافي با حاميان دولت يا اصولگرايان معتدل خواهد بود؟

تا به امروز روي ائتلاف هيچ بحثي نداشته‌ايم، تصميم‌مان اين است كه ليست اصلاح‌طلبانه باشد و شوراي‌عالي اصلاح‌طلبان آن را ببندد. به هر حال باب مذاكره و ائتلاف را باز گذاشته‌ايم، زيرا مانند انتخابات مجلس ممكن است پيشنهادات مفيد و سازنده ارائه شود كه باعث ارتقاي كيفيت ليست و تقويت حضور مردم خواهد شد كه استقبال مي‌كنيم.

آيا ليست، حزبي بسته مي‌شود؟

نه، ما راهبردمان در شوراي‌عالي اصلاح‌طلبان هم در دوره قبل و هم اين دوره، ‌اين است كه به احزاب سهم نمي‌دهيم و براساس شاخص‌هاي كيفي، توانايي‌ها، شايستگي‌ها و سابقه كار و برجستگي‌ها ان‌شاءالله ليست را مي‌بنديم كه البته ممكن است چهره‌هاي حزبي هم در آن باشند و ممكن هم است كه نباشند.

درصورت راي‌آوري حداكثري ليست، آيا در مورد انتخاب شهردار نيز تصميم‌گيري مي‌شود؟

دو نظر در اين زمينه وجود دارد، يكي اينكه شهردار را معرفي كنيم و ديگر اينكه اصلا وارد بحث شهردار نشويم زيرا اگر شهردار را معرفي كنيم ممكن است بعدا شهردار به اعضاي شوراي شهر بگويد شما به خاطر من راي آورديد. در اين صورت اين امكان وجود دارد كه اصطكاك و چالش بين شورا و شهرداري بيش از الان شود. شايد در نهايت شهردارمان را معرفي نكنيم اما با تك تك اعضايي كه در ليست مان قرار مي‌گيرند حتما ميثاقي محكم‌تر از مجلس خواهيم داشت؛ بايد تا پايان دوره شورا به تشكل و ائتلاف پايبند بوده و تصميم جمعي را پذيرا باشند كه طبيعتا در اين صورت در انتخاب شهردار عملكرد راحت‌تري خواهيم داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون