• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3775 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۶ فروردين

آذر منصوري در گفت‌وگو با «اعتماد»:

اجماع اصولگرايي با هيچ نامزدي ممكن نيست

روزهاي پاياني ارديبهشت‌ ماه 96 دوازدهمين رييس‌جمهور كشور انتخاب مي‌شود و در اين روزها هر چه بيشتر، فضاي كشور، انتخاباتي مي‌شود. اصولگرايان در تدارك رقيب براي حسن روحاني هستند و نامي كه بيش از ديگر كانديداهاي محتمل اصولگرا شنيده مي‌شود، سيد ابراهيم رييسي است. آذر منصوري، عضو شوراي مركزي حزب اتحاد ملت ايران از چرايي اصرار اصولگرايان به كانديداتوري رييسي مي‌گويد.

‌ چرا اصولگرايان و  جمنا اصرار بر كانديداتوري ابراهيم رييسي دارند؟
به چند دليل اين اصرار وجود دارد. اول تصور اينكه رييسي به دليل داشتن برخي ويژگي‌ها مي‌تواند رقيب مطرحي براي روحاني باشد كه به نظرم با توجه به طيف حاميان او اين تصور به واقعيت نزديك نيست. دوم اينكه بخشي از آنها بر  اين باورند كه با بودن رييسي اجماع اصولگرايان ممكن مي‌شود كه باتوجه به ريشه اختلافاتي كه در اين طيف هست به نظر نمي‌رسد شكل‌گيري اجماع حتي با آمدن او هم ممكن شود و سوم به دليل چهره تقريبا ناشناخته در جامعه است. حداقل تجربه انتخابات نهم رياست‌جمهوري اين تصور را به نظرم ايجاد كرده كه چهره كمتر شناخته شده مي‌تواند شعارهاو رفتارهايي از جنس رييس دولت نهم و دهم داشته باشد.
‌ آيا رييسي مي‌تواند ناجي جناح راست باشد؟
خير. باتوجه به سابقه اختلافات اين جريان سياسي از يك طرف و مجموعه شاخص‌هايي كه اين كانديدا دارد، چنين پيش‌بيني‌اي را ندارم.
‌ به نظر شما آيا رييسي به عرصه انتخابات رياست‌جمهوري مي‌آيد يا نمي‌آيد؟
من از ابتدا پيش‌بيني‌اي كه داشتم اين بود كه ايشان كانديداي رياست‌جمهوري نخواهد شد، هرچند بودن ايشان را در مجموع به نفع روحاني مي‌بينم.
‌ كانديداتوري رييسي از حيث رقابت به نفع روحاني است يا به ضررش؟  
كانديدتوري آقاي رييسي در مجموع به نفع آقاي روحاني است. باتوجه به اينكه اگر ايشان به عرصه انتخابات بيايد يكي از كانديداهايي است كه بخشي از اصولگرايان روي او اجماع دارند، علي‌القاعده اين امر بر رقابتي‌تر شدن انتخابات اثر خواهد گذاشت و اين مساله به نفع آقاي روحاني است. هر قدر انتخابات رقابتى‌تر باشد، بر مشاركت مردم اثر خواهد گذاشت و مشاركت بيشتر با توجه به تجربه انتخابات گذشته به سبد راي اصلاح‌طلبان خواهد افزود.
‌ موضع  حاميان دولت در قبال تحولات انتخاباتي جناح راست بايد چگونه باشد؟
طبيعتا يكي از كارهاي جريان‌هاي سياسي رصد رفتار‌ها و اقدامات رقباي انتخاباتي خود است. به عقيده من نخستين اقدام بايد رصد و تحليل دقيق رفتار رقباي انتخاباتي اصلاح‌طلبان باشد. اين رصد كمك مي‌كند تا اصلاح‌طلبان و حاميان دولت بتوانند به موقع واكنش‌هاي لازم را انجام دهند. رفتارهاي انتخاباتي رقبا عموما تخريب دولت باهدف اثر‌گذاري بر سبد راي آقاي روحاني انجام مي‌گيرد اما جداي از اين مساله به نظر من دولت بايد بتواند باتيم رسانه‌اي منسجم و آماده در اين فرصت با طبقات مختلف جامعه ارتباط برقرار كند؛ به مردم گزارش بدهد و به تعبيري با مردم ارتباط همدلانه پيدا كند. اين همدلي توسط رييس دولت با مردم و به خصوص گروه‌هاي آسيب‌پذير جامعه بسيار اهميت دارد.
‌ پيش‌بيني‌تان از نتيجه انتخابات 96 چيست؟
پيش بيني در مورد نتيجه انتخابات، كار سختي است اما با توجه به سابقه انتخابات گذشته محتمل‌ترين پيش بيني در انتخابات رياست جمهورى، پيروزي آقاي روحاني است كه البته بايد ديد روند مشاركت مردم تا زمان انتخابات به كدام سمت مي‌رود. اگر مشاركت مردم بيشتر باشد، اين احتمال وجود دارد كه روحاني با درصد راي بيشتري نسبت به دوره اول پيروز رقابت‌ها باشد. ضمن اينكه در انتخابات شوراها نيز مساله ائتلاف براي ما مهم است و قطعا رفتار انتخاباتي ما در اين انتخابات بر انتخابات رياست‌جمهوري هم اثر‌گذار خواهد بود.
‌ هدف جريان نزديك به  احمدي‌نژاد از حضور در انتخابات چيست؟
بعد از توصيه رهبري و نامه‌اي كه احمدي‌نژاد در پاسخ به اين توصيه داد، اين رفتار قابل پيش‌بيني بود. بيشترين هدف اين جريان حضور مداوم در فضاي سياسي كشور است. طبيعتا آنها حداكثر تلاش را خواهند داشت تا در اين انتخابات حضور جدي داشته باشند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون