• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3775 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۶ فروردين

آرايش انتخاباتي اصولگرايان براي شوراي شهر

سردرگم و متفرق؛ بدون ليست واحد

گروه احزاب |  اصولگرايان غرق در مشكلات و مصايب رسيدن به كانديداي واحد انتخابات رياست‌جمهوري هستند و تمام هم و غم خود را بر اين حوزه متمركز كرده‌اند اما 29 ارديبهشت همزمان با رياست‌جمهوري انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا نيز برگزار مي‌شود. تا امروز نه جمنا و نه ساير تشكل‌هاي اصولگرا برنامه‌اي براي ارايه ليست انتخاباتي شوراي شهر ارايه نكرده‌اند تا مشخص شود از اين جريان چند ليست انتخاباتي متولد خواهد شد.
تنها مهدي چمران، رييس فعلي شوراي شهر و سرليست اصولگرايان در انتخابات قبلي در روز ثبت نامش به عنوان كانديداي دوره پنجم شوراي شهر تهران گفت: جبهه مردمي (جمنا) ليست جداگانه‌اي براي شوراي شهر ارايه نخواهد كرد. با اين حال اصولگرايان افرادي متعهد، متدين و علاقه‌مند به خدمت به مردم را در سطح محلات و... شناسايي كرده و پس از نظرسنجي از مردم در مورد ليست خود كه تحت عنوان «خدمت» ارايه مي‌شود، تصميم‌گيري خواهد كرد.
برخلاف اصلاح‌طلبان كه در انتخابات شوراي شهر با دست پر و چهره‌هاي شاخصي وارد شده‌اند اما اصولگرايان در مرحله ثبت‌نام نيز به جز اعضاي فعلي شوراي شهر آن چنان رغبتي براي عضويت در شوراي شهر تهران از خود نشان ندادند. اما در ميان همين چهره‌هاي نه‌چندان زياد مي‌توان نحله‌ها و شاخه‌هاي مختلف اصولگرايي را رصد كرد كه هر كدام طيف خاصي را نمايندگي مي‌كنند و ممكن است چند ليست مختلف ارايه كنند.
اصولگرايان فعلي
از 16 اصولگراي فعلي شوراي شهر معصومه آباد و رحمت‌الله حافظي ثبت نام نكرده‌اند و اگر بقيه آنها بتوانند با يكديگر به توافق برسند ليست 21نفره‌شان 7 جاي خالي دارد. البته از ميان همين 14 نفر نيز عده‌اي با سوداي استقلال از دو جريان اصلي كشور وارد انتخابات مي‌شوند و احتمالا ليست‌هاي فرعي را نيز پر خواهند كرد. اما آنچه روشن است اصولگرايان فعلي شوراي شهر براي دور بعد نيز اسب خود را زين كرده‌اند. آنها به احتمال زياد با همان ليستي كه مهدي چمران از آن به عنوان ليست «خدمت» نام برد وارد انتخابات مي‌شوند.
كانديداهاي جمنايي
از ميان ساير كانديداهاي اصولگراي ثبت نام كرده در انتخابات لطف‌الله فروزنده، سخنگوي جمعيت ايثارگران و عضو شوراي مركزي جمنا، و سيد علي رياض مسوول كميته اجتماعي اين جبهه در انتخابات كانديدا شده‌اند. در كنار اين دو مهدي چمران از موسسين جمنا نيز حضور دارد.
حاميان شهردار تهران
در ميان اطرافيان محمد باقر قاليباف، شهردار فعلي تهران نيز عيسي كاكويي مشاور وي مشهورترين چهره‌اي است كه براي انتخابات شوراي شهر تهران ثبت نام كرده است. او به تازگي موفق شده مجوز تاسيس حزب آزادگي ايران اسلامي را دريافت كند. برخي گمانه‌زني‌ها حاكي از اين است كه اگر حاميان شهردار تهران نتوانند تمامي كانديداهاي خود را وارد ليست منتسب به مهدي چمران كنند دست به ارايه ليستي مجزا خواهند زد اما به دليل رخدادهاي اخير در شهر تهران آنها به اين جمع‌بندي رسيده‌اند كه ليستي مستقل و متشكل از حاميان شهردار با اقبال شهروندان تهراني مواجه نمي‌شود و به همين دليل تلاش مي‌كنند تا سهميه مورد نظرشان را از ليست خدمت بگيرند.
الله‌كرم، تنها يا با عقبه؟
حسين ‌الله‌كرم، چهره شناخته شده ديگري از جريان اصولگرايي است كه به نظر مي‌رسد بدون عقبه تشكيلاتي وارد كارزار انتخابات شود. هزينه‌هايي كه جريان سياسي او به كل اصولگرايان تحميل كرده ورودش به ليست انتخاباتي را تقريبا غير ممكن مي‌كند. آخرين جمع‌بندي آنها ارايه ليست است اما نه ليست كامل و 21 نفره. به نظر مي‌رسد او از ميان چهره‌هاي شناخته نشده نزديك به خود ليست ارايه كند.
يكتا، بدون كانديدا و ساكت
جبهه يكتا كه با سر و صداي زيادي تشكيل شد و عموما شامل وزرا و اطرافيان احمدي‌نژاد در دولت‌هاي نهم و دهم مي‌شد براي انتخابات رياست‌جمهوري فعالانه با جمنا همكاري مي‌كند اما در مورد شوراهاي اسلامي شهر و روستا نه تنها كانديداهاي شاخصي ندارد بلكه نسبت به اين انتخابات با بي‌توجهي عجيبي برخورد كرده است. به نظر مي‌رسد تلاش آنها معطوف به گنجاندن نام رستم قاسمي در ميان كانديداهاي نهايي جمنا در انتخابات رياست‌جمهوري است و فعاليت در حوزه شوراي شهر را به ديگران واگذار كرده‌اند.
انفعال پايداري در تهران
جبهه پايداري نيز كه در تهران پايگاه مردمي درخور توجهي ندارد ترجيح داده نيروهاي اصلي‌اش را به انتخابات شوراي شهر وارد نكند. پيش‌بيني‌هاي اوليه حكايت از اين داشت كه اين جبهه با چهره‌هايي نظير صادق محصولي وارد كارزار انتخابات شود اما آنها نه تنها كانديداي شاخصي در حوزه تهران ندارند بلكه ساختار و فعاليت مشخصي نيز از خود بروز نداده است. آنها در انتخابات دوره چهارم شوراي شهر تهران علي‌اصغر زارعي را به عنوان مسوول كميته انتخاباتي خود معرفي كرده بودند و ليست مجزايي ارايه كردند. در ليست انتخاباتي دوره چهارم آنها مهدي چمران، ابوالفضل قناعتي، اقبال شاكري، پرويز سروري، مجتبي شاكري و البته رحمت‌الله حافظي حضور داشتند كه به عضويت شوراي تهران درآمدند. با خروج حافظي از اين اردوگاه به نظر مي‌رسد اگر آنها موفق شوند 5 كانديداي مورد حمايت خود در دوره قبل را دوباره به شوراي شهر بفرستند راضي خواهند بود.
ياران انقلاب؛ جبهه‌اي با اهداف انتخاباتي و چراغ خاموش
از ميان نحله‌هاي مختلف اصولگرايان سال گذشته جبهه‌اي تحت عنوان ياران انقلاب متولد شد كه با سخنگويي اميررضا واعظ آشتياني و دبيركلي مسعود زريبافان كار خود را آغاز كرده است. دبيركل اين جبهه با حضور در جمنا نشان داد آنها را حمايت مي‌كنند اما با توجه به انفعال جمنا در خصوص ليست شوراي شهر تهران آنها خود مشغول ارزيابي كانديداها و بستن ليست انتخاباتي‌شان هستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون