• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3775 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۶ فروردين

رمضان‌زاده:

رقباي روحاني استراتژي ندارند

عبدالله رمضان‌زاده، سخنگوي دولت اصلاحات و از چهره‌هاي موثر اصلاح‌طلبان است. او رقباي حسن روحاني را فاقد استراتژي مناسب مي‌داند و معتقد است او رقيبي جدي در جناح رقيب ندارد اما مي‌گويد دولت نتوانسته آنطور كه مقبول مردم باشد عملكرد خود را تبيين كند. اين همان نقدي است كه اغلب اصلاح طلبان به دولت دارند و تيم روحاني را داراي انسجام كافي براي اطلاع‌رساني پيرامون خدمات دولت نمي دانند.
  بهترین دستاورد روحانی برگرداندن نظام عقلانیت و برنامه‌ریزی به ساختار دولت و اداره کشور است. به‌عبارتی‌دیگر در دولت روحانی به‌مانند آنچه در گذشته شاهد بودیم، علاوه بر اینکه یک شبه تصمیم گرفته نمی‌شود، درباره تصمیم‌گیری‌ها هم  مشورت صورت می‌گیرد. در کنار این مساله احیاي سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نیز ازجمله مهم‌ترین دستاوردهای روحانی بعد از 8 سال بی‌تدبیری دولت گذشته بوده که باید به آنها اشاره کرد، البته دیگر موارد هم هست اما اینکه دولتی درصدد برمی‌آید با برنامه پیش رود از اهمیت بیشتری برخوردار است.
   بهترین گزینه در شرایط فعلی برای حل‌وفصل مسائلی که در کشور وجود دارد آقای روحانی است. علاوه بر این روحانی وعده‌هایی داده که ناتمام مانده بنابراین باید به آنها جامه عمل بپوشاند تا مشخص شود که این کار به صلاح بوده یا خیر. البته بحث فوق بدین معنا نیست که آقای روحانی همفکر اصلاح‌طلبان به‌حساب می‌آید.
  گزینه خوب و ایده‌آل در بین اصلاح‌طلبان وجود دارد، اما باید شرایط کشور و تايید صلاحیت‌ها را سنجید. مساله مهم در این رابطه استراتژی مجموعه اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان برای اداره کشور است که برای این دوره به این نتیجه رسیده‌اند کاندیدای آنان «حسن روحانی» باشد.  بر اساس اخبار منتشر شده از جناح اصولگرا به نظر می‌رسد که رقیب آقای روحانی تعداد زیادی کاندیدا وارد میدان انتخابات خواهد کرد نه برای اینکه پیروز میدان شود، بلکه فقط برای حمله به آقای روحانی، بر فرض 5 نفر تنها برای اینکه از 5 فرصت برای از بین بردن زمان آقای روحانی استفاده کنند، به صحنه ورود پیدا می‌کنند، البته شاید برای اصلاح‌طلبان‌ هم این استراتژی در نظر گرفته شود یعنی آنان‌ هم با  4 یا 5 نامزد اصلاح‌طلب وارد عرصه رقابت انتخاباتی شوند و درباره دستاوردهای دولت و برنامه اصلاح‌طلبی به توضیح بپردازند.
   باید محدودیت‌هایی که آقای روحانی برای تعیین کابینه با آن روبه‌رو بود را در نظر گرفت بعد درباره  آن قضاوت كرد. در مجلس دوره قبل این امکان وجود نداشت که هیچ وزیري از سوی اصلاح‌طلبان موفق به کسب رأی اعتماد شود. البته در کنار مساله فوق  این گلایه به روحانی از سوی اصلاح‌طلبان وجود دارد که نگاهی باز برای انتخاب همکارهای خود نداشته و در این رابطه از یک دید بسته استفاده شده است.  اما باید محدودیت‌ها را در نظر گرفت. علاوه بر این نباید دور از نظر داشت که روحانی شناخت زیادی از اصلاح‌طلبان نداشته و البته وامدار آنان‌ هم نبوده است.
   درست است که اگر اصلاح‌طلبان حمایت‌های لازم را به سرانجام نمی‌رساندند، شاید آقای روحانی برای پیروزی در انتخابات دچار مشکلاتی می‌شد، اما در این حمایت‌ها شرط و شروطی بین اصلاح‌طلبان و آقای روحانی وجود نداشت، بنابراین وامدار اصلاح‌طلبان محسوب نمی‌شود.
   دارای انتظارات زیادی از روحانی به‌عنوان فردی که در مقام ریاست جمهوری قرار گرفته، هستیم اما شرطی نداریم. انتظارات اصلاح‌طلبان این است که رئیس‌جمهور با مجموعه نیروها کار کند تا دولت تواناتری داشته باشد. حوزه تخصصی را به نیروهای متخصص واگذار کند، جامعه مدنی  را بیش از این مورد توجه قرار دهد و بر سیاست‌های درست خارجی که تا به امروز هم‌چنین بوده، تاکید بیشتری صورت گیرد.
   علاوه بر این موارد مسائل معیشتی نیاز به توجه جدی دارد، البته تا امروز دولت کنترل تورم را به‌خوبی پیش برده و باید به تیم اقتصادی آن تبریک گفت و اگرچه حافظه جامعه اجازه نمی‌دهد، اما نیاز است تا یادآور شویم که اگر اکنون همچنان دوران دولت گذشته ادامه می‌یافت، در وضعیت خوبی  قرار نداشتیم.
   آقای روحانی باید دایره نیروهای مورد استفاده خود را گسترش دهد و نیروهای ریسک‌پذیرتر و همراه‌تر از نظر موضع دولت را به خود نزدیک سازد.
    اما کار به این مهمی را دولت به‌درستی انعکاس نمی‌دهد و به گوش مردم نمی‌رساند که اگر تیم اقتصادی او با هوشمندی ورود پیدا نمی‌کرد چه آینده‌ای برای کشور متصور بود. این ضعف در اطلاع‌رسانی از نقاط ضعف جدی و قابل نقد دولت روحانی به‌حساب می‌آید.
   برجام دستاورد مشخص آقای روحانی محسوب می‌شود و کسب موفقیت در این رابطه به‌قدری دارای اهمیت بود که مقام رهبری تیم احمدی‌نژاد و جلیلی را در زمان ریاست جمهوری او کنار گذاشت و تا روی کار آمدن دولت روحانی، خود آن را هدایت می‌کرد.
    در این خصوص گندم را مثال می‌زنم، در دولت روحانی رقم خرید گندم از کشاورزان به 14 هزار و 700 میلیارد تومان رسید که رشد حدود چهار برابری خرید  نسبت به سه سال گذشته را نشان می‌دهد. درباره مسکن مهر و نرخ تورم هم کشور به همین شکل پیش رفته است.
   رقبای روحانی استراتژی ندارند، بنابراین نمی‌توانند به توافق دست یابند زیرا مدل ثابتی برای وحدت مدنظرشان نیست گرچه دراین‌باره زیاد نظر می‌دهند. در چنین شرایطی رقیب جدی برای روحانی در میان اسامی که این روزها به چشم  می‌خورد مشاهده نمی‌کنم علاوه بر این مردم جهت‌گیری‌های خود را دارند و بر اساس آن حرکت می‌کنند، البته تحولات در هفته‌های آتی خود را نشان می‌دهد و نمی‌توان از اکنون آن را مورد پیش‌بینی قرار داد.
(رويداد 24)

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون