• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3784 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۸ فروردين

احمد مسجدجامعي:

پيش بيني لازم براي جلوگيري از حوادث در نمايشگاه كتاب ضروري است

حميدرضا خالدي

 

 ديروز قرار بود گزارش نهايي هيات بررسي حادثه پلاسكو (كه از سوي شوراي شهر انتخاب شده بودند) در شورا قرائت شود ولي با نظر برخي از اعضا ارايه اين گزارش به روز سه‌شنبه و در جمع خبرنگاران موكول شد تا شبهه‌اي در اين زمينه به وجود نيايد. ديروز همچنين بالاخره موضوع انتخابات شوراها به صحن شوراي شهر نيز كشيده شد. اين موضوع زماني اتفاق افتاد كه مجتبي شاكري در تذكر پيش از دستور خود با اشاره به اينكه لحن مصاحبه برخي از اعضاي شوراي شهر در اين هفته‌هاي اخير نسبت به شش ماه قبل و يك سال قبل تغيير كرده است، گفت: برخي از اعضا اكنون به نحوي سخن مي‌گويند كه گويي پرچم‌دار دنبال كردن مطالبات مردم هستند. اين پرچمداري البته كار بدي نيست اما منوط به طي مراحل حقوقي آن است. وي توضيح داد: اگر كسي در دفاع از مطالبات مردم در صحن، نظراتي ارايه نكرده و سكوت اختيار كرده است، همچنين تذكر خود را به صورت مكتوب نيز ارايه نداده و در ادامه مسير پيگيري تذكرش، طرح سوال هم نكرده و هيچگاه هم سراغ استيضاح براي بازستاندن حقي كه به زعم او در حال پايمال شدن بوده، نرفته است، اكنون چطور در مصاحبه‌ها خود را پرچم‌دار دفاع از حقوق مردم معرفي مي‌كند؟ اين رفتار غيرحقوقي آلوده به فريبكاري و اغواگري است.
شاكري در ادامه تصريح كرد: يك عضو شورا مي‌تواند در صحن درباره مشكلات اظهارنظر كند، تذكر دهد، از ابزار سوال استفاده كند و اگر از هيچ مسيري به نتيجه نرسيد، حتي مي‌تواند استيضاح را كليد بزند. از اين رو به عنوان يك همكار توصيه مي‌كنم در اين فضاي انتخاباتي، اخلاقيات را از دست ندهيم و از دايره انصاف و رفتار حقوقي كه به عنوان عضو شوراي شهر بايد داشته باشيم، دور نشويم.
دفاتر خدمات الكترونيك و خدماتي كه ارايه مي‌دهند موضوع بعدي مطرح شده در صحن ديروز شورا بود كه از سوي محمد سالاري مطرح شد. رييس كميسيون شهرسازي و معماري دراين جلسه با اشاره به مصوبه شوراي شهر تهران در دوره‌هاي گذشته، گفت: دفاتر خدمات الكترونيك شهر ايجاد شد تا ارايه خدمات صدور پروانه و ساير گواهي‌ها و بررسي نقشه‌ها توسط اين دفاتر انجام شود و شهروندان به جاي شهرداري‌ها به اين دفاتر مراجعه كنند تا هم در فرآيند رسيدگي به درخواست‌هاي مردمي تسهيل‌گري شود و هم از مجموعه مشكلات حوزه شهرسازي مناطق و مراجعه شهروندان تهراني به شهرداري‌ها كاسته شود و شاهد شفاف‌سازي، افزايش تسهيلات و كاستن از بروكراسي شديد ارايه خدمات در اين حوزه باشيم. اين در حالي است كه با گذشت10 سال از ايجاد دفاتر خدمات الكترونيك شهر، نه‌تنها برون‌سپاري اين وظايف از شهرداري صورت نگرفته بلكه تعداد پرسنل معاونت‌هاي شهرسازي مناطق 22گانه در اين بخش افزايش يافته است. شهروندان تهراني نيز از اينكه در فرآيند درخواست گواهي‌هاي صدور پروانه و عدم خلاف و پايان‌كار موازي‌كاري جدي بين دفاتر خدمات الكترونيك شهر تهران و معاونت‌هاي شهرسازي مناطق 22گانه وجود دارد، ناراضي‌اند و دچار بلاتكليفي شده‌اند. در پايان سالاري ضمن تاكيد بر لزوم تعيين تكليف قطعي دفاتر خدمات الكترونيك شهر و برون‌سپاري كامل وظايف به آنها خواستار الحاق تبصره‌اي براي تعيين تكليف اين دفاتر شد. اين عضو شوراي شهر تهران، افزود: در صورتي كه اين تبصره به لايحه مذكور اضافه نشود، طرحي دوفوريتي را به منظور برون‌سپاري كامل وظايف تصدي‌گري در اين حوزه ارايه خواهم كرد.

نمايشگاه آب گرفته
بحث برپايي نمايشگاه كتاب در شهر آفتاب در كنار لزوم اتخاذ تدابيري ويژه براي جلوگيري از آب‌گرفتگي معابر و مسيل‌هاي اين محل موضوع ديگري بود كه ديروز از سوي احمد مسجدجامعي در ادامه جلسه مطرح شد. وي در اين جلسه با اشاره به بارش‌هاي اخير و تجربه آبگرفتگي نمايشگاه كتاب شهرآفتاب در سال گذشته، گفت: سال گذشته در نمايشگاه كتاب كه در شهر آفتاب برگزار شد نيز مشكلاتي بر اثر همين بارش‌ها به وقوع پيوست كه در آستانه برگزاري اين نمايشگاه لزوم پيش‌بيني‌هاي مورد نياز براي جلوگري از حوادث سال گذشته ضروري است. مسجدجامعي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به مرمت سر در باغ ملي گفت: اكنون كه اين ظرفيت تاريخي به مدت 5 سال در اختيار شهرداري قرار گرفته و چه خوب است با احياي برخي سنت‌هاي ديرين در شهر تهران، هم در جهت احياي هويت ظرفيت‌هاي تاريخي گام ‌برداريم و هم در جهت طراوت بخشيدن به كالبد شهر. وي ادامه داد: نقاره‌خواني يكي از همين سنت‌ها است كه مي‌توان با مرمت سر در باغ ملي اين اقدام را در آن انجام داد.
اين سخنان مسجدجامعي، با پاسخي از سوي حجت‌الاسلام ناصحي، رييس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شورا همراه بود. وي با اشاره به تمهيدات انديشيده شده براي هرچه بهتر برگزار شدن نمايشگاه كتاب، گفت: كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي سلامي شهر تهران در جهت برگزار شدن بهتر نمايشگاه كتاب جلسات مشتركي در راستاي هماهنگي با مجموعه‌هاي شهرداري، وزارت كشور و سازمان‌هاي ذي‌ربط برگزار كرده و در اين زمينه اقدامات لازم را انجام خواهيم داد. ناصحي ادامه داد: برگزاري نمايشگاه كتاب در سال جاري همزمان با ايام انتخابات است كه بايد در اين زمينه فكر اساسي شود تا نمايشگاه كتاب هرچه باشكوه‌تر برگزار شود.

آب رفتن مطالبات پيمانكاران
اما ديروز، موضوع مطالبات پيمانكاران شهرداري بار ديگر در صحن شورا مطرح شد. محسن سرخو، رييس كميته حمل‌‌و نقل شورا در اين جلسه با اشاره به عدم پرداخت بدهي پيمانكاران از سوي شهرداري گفت: شركت‌هاي پيمانكار پسماند حدود ۱۶۰ ميليارد تومان در حال حاضر از شهرداري تهران طلبكارند و هر زمان از بخش نقدي بودجه پيگيري كرديم، گفتند اولويت ما پرداخت به پيمانكاران پسماند و حقوق كارگران و كارمندان است. سرخو اضافه كرد: متاسفانه اخيرا متوجه شديم شهرداري از صورت وضعيت پيمانكاران كسوراتي را كسر مي‌كند ولي آنها را به محل‌هاي قانوني خود از جمله دارايي و تامين اجتماعي پرداخت نمي‌كند.
رييس كميته حمل و نقل شوراي اسلامي شهر تهران خاطرنشان كرد: عدم پرداخت اين مبالغ موجبات وارد شدن خسارت به پيمانكاران را فراهم مي‌سازد و متاسفانه در حال حاضر پيمانكاران پسماند ۱۶۰ ميليارد تومان از شهرداري تهران مطالبات دارند كه بايد در اولويت پرداخت قرار بگيرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون