• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3785 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۹ فروردين

فيلترينگ امكان تماس تلگرام

مكالمه صوتي اين اپليكيشن به شكل كلي در ايران قطع شد

تلگرام، جنجالي‌ترين و در عين حال پرطرفدارترين شبكه پيام‌رسان در ايران است. اواسط فروردين ماه بود كه مديران تلگرام اعلام كردند امكان تماس صوتي را براي كاربران برخي كشورهاي اروپايي و امريكا فعال كرده‌اند. همزمان با انتشار اين خبر اما و اگرهاي زيادي براي فعال شدن اين امكان براي كاربران ايراني مطرح شد. با تمام اينها جمعه گذشته بالاخره اين امكان در دسترس كاربران ايراني هم قرار گرفت. اما هنوز يك هفته از برقراري اين امكان براي كاربران ايراني نگذشته بود كه استفاده از تماس صوتي تلگرام منوط به استفاده از فيلتر شكن شد. در روز نخست برقراري اين امكان در ايران تماس صوتي با اختلال همراه بود، به همين دليل هم روابط عمومي وزارت ارتباطات به رسانه‌ها توضيح داد كه: «وزارت ارتباطات هيچگونه محدوديتي را براي اين سرويس در نظر نگرفته و هيچ فيلتري از سوي اين وزارتخانه بر روي سرويس تماس صوتي تلگرام اعمال نشده است.»
اما با همه اينها روز گذشته امكان برقراري تماس صوتي با تلگرام به‌طور كلي از دسترس كاربران ايراني خارج شد. مديرعامل تلگرام در توييتر خود در پاسخ به كاربران ايراني در مورد خارج شدن امكان تماس صوتي براي كاربران ايراني نوشت مسدود شدن تماس صوتي از جانب اپراتورهاي ايراني صورت گرفته است. روز گذشته و با خارج شدن تماس صوتي از دسترس كاربران ايراني برخي خبرگزاري‌ها از جمله فارس به نقل از منابع تاييد نشده از صدور حكم قضايي براي مسدود‌سازي اين امكان در پيام‌رسان تلگرام خبر دادند. خبر‌گزاري فارس نوشت: «وزارت ارتباطات، اپراتورهاي ثابت و موبايل اينترنت و حتي مدير تلگرام هنوز در اين باره توضيحي نداده‌اند، اما يك منبع در وزارت ارتباطات تاييد كرده‌اند كه اين سرويس با دستور قضايي مسدود شده است.» همچنين خبرگزاري مهر هم در خبري اعلام كرد: «گفته مي‌شود روز گذشته حكم قضايي براي ۲۰ شركت ارايه‌كننده خدمات دسترسي ارسال شده است تا اين سرويس را از دسترسي كاربران خارج كنند.»
عدم دسترسي به تماس صوتي تلگرام در حالي اتفاق افتاده است كه محمود واعظي، وزير ارتباطات در روزهاي اخير اعلام كرده بود: «تماس صوتي تلگرام پيرو مجوز وزارت ارتباطات فعال شده است و اگر مشكلي در اين زمينه وجود داشت، تلگرام صوتي راه‌اندازي نمي‌شد. سياست ما همواره اين بوده كه خدماتي كه مورد نياز مردم است و به لحاظ اقتصادي لطمه‌اي به كار ديگران نمي‌زند را آزاد بگذاريم. ما اكنون اجازه داده‌ايم اپراتورها بررسي كنند كه سرويس‌هاي جديد تلگرام چه تاثيري بر وضعيت اقتصادي آنها مي‌گذارد. ما دنبال اقدامي هستيم كه هم مردم راضي باشند و هم اپراتورها، البته ما نمي‌توانيم اپراتورها را اجبار كنيم كه صوت را سرويس كنند.» وزارت ارتباطات دولت يازدهم همواره در گفتمان خود اصل را بر آزادي در فضاي مجازي گذاشته است و محمود واعظي به عنوان بالاترين مقام دولتي در حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات بارها صراحتا مخالفت خود را با هرگونه فيلترينگ اعلام كرده است. حال با مسدود شدن امكان تماس صوتي تلگرام آن هم در روزهاي نزديك به انتخابات برخي تلاش مي‌كنند آن را اقدامي از سوي دولت نشان دهند. در حالي كه طبق گفته‌هاي وزير و همچنين مديرعامل تلگرام اين مسدود‌سازي از سوي اپراتورهايي است كه امكان برقراري رايگان تماس صوتي از طريق تلگرام براي‌شان توجيه اقتصادي ندارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون