• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3785 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۹ فروردين

پوشاك در سيبل توجه دولتي‌ها

گمرك ايران از اتخاذ تصميمات مهمي براي حمايت از توليدكنندگان داخلي پوشاك خبر داد. در جلسه‌اي كه گمرك با نمايندگاني از وزارت صنعت، معدن و تجارت، اعضاي انجمن توليدكنندگان صنايع نساجي و اتحاديه پوشاك داشته است، اجرايي شدن هشت برنامه مهم براي حمايت از توليدكنندگان پوشاك در دستور كار قرار گرفت.
بر اين اساس، گمرك ايران حسابرسي پس از ترخيص را درخصوص برخي برندها اجرايي مي‌كند تا مشخص شود پوشاك موجود در بازار برخي برندهاي معروف آيا پس از طي تشريفات كامل گمركي وارد كشور شده يا بدون پرداخت حقوق و عوارض گمركي و با دور زدن قانون اين كار صورت گرفته تا در نخستين فرصت نسبت به جريمه‌هاي سنگين احتمالي براي اين برندها اقدام شود. همچنين وزارت صنعت، معدن و تجارت مكلف شده است صرفا پس از ثبت برند انواع پوشاك توسط نمايندگي نسبت به ثبت سفارش اقدام كند. جلوگيري از نصب تابلوهاي تبليغاتي براي شركت‌هايي كه فاقد نمايندگي هستند از ديگر تصميمات اين جلسه است كه مي‌تواند در كاهش سوءاستفاده از برندهاي معروف پوشاك موثر باشد.
بنا بر اين گزارش، شماره باركد (GTIN) و شناسه كالا به منظور شفافيت هر چه بيشتر واردات پوشاك، اجرايي خواهد شد و نمايندگي‌ها مكلف به ثبت قيمت رسمي ارايه شده از شركت مادر كه صحت آن به تاييد مقامات صلاحيت‌دار كشور مبدا (اتاق بازرگاني) و رايزن جمهوري اسلامي ايران در كشور مبدا رسيده باشد، هستند و به هنگام اخذ گواهي ثبت نمايندگي از مركز اصناف (قبل از واردات كالا) بايد شناسه لازم را در سامانه TSC اخذ و به گمرك اجرايي ارايه كنند.
يكي ديگر از تصميمات مهم در اين جلسه آن است كه ثبت سفارش پوشاك بايد به نام دارنده گواهي فعاليت نمايندگي باشد و در هنگام اظهار پوشاك به گمرك مشخصات كالاي وارداتي و نشان تجاري پوشاك ثبت شود. همچنين ارزش انواع پوشاك با برندهاي مربوط بايد در سامانه TSC گمرك ايران برمبناي هر ثوب (واحد سفارش لباس) تعيين و اعلام شود.
اين گزارش حاكي است با توجه به پياده‌سازي سامانه جامع امور گمركي و پنجره واحد تجارت فرامرزي در گمرك انتظار مي‌رود با همكاري و هماهنگي بيشتر سازمان و نهادهاي حاضر در اين جلسه روند كاهش قاچاق پوشاك خارجي و حمايت از توليدكنندگان داخلي سرعت بيشتري بر خود بگيرد.
گمرك ايران پيش از اين نيز در بخشنامه‌هاي جداگانه‌اي؛ ورود پوشاك از محل رويه‌هاي ملواني، گذرمرزي يا با درخواست سازمان‌ها يا در پوشش مصوبات كار ويژه مرز را ممنوع اعلام كرده بود. همچنين گمرك ايران در بخشنامه ديگري به گمركات اعلام كرد تا در مبادي ورودي مناطق آزاد مستقر و پس از اقدامات لازم نسبت به ارزش‌گذاري كالاهاي وارده به مناطق آزاد اقدام و بر اساس ارزش اعلامي گمرك وفق مقررات مناطق آزاد نسبت به اخذ عوارض اقدام كنند كه يكي از محورهاي اصلي اين بخشنامه پوشاك است. مقرر شده در مناطق آزاد بر اساس موافقتنامه تجارت ترجيحي پوشاك وارداتي از تركيه صرفا به صورت تجاري و بدون اعمال هرگونه تخفيف منطقه و رعايت شرايط عمومي صادرات و واردات كشور و ساير مقررات و بخشنامه‌هاي مربوطه و نيز داشتن گواهي مبدا و همچنين حمل مستقيم از كشور تركيه، پس از انجام تشريفات گمركي نسبت به ترخيص پوشاك اقدام شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون