• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3785 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۹ فروردين

گفتمان اصلاحات، روشي اعتدالي و عدالت‌محور است

احمد رباطي، نماينده دور سوم مجلس شوراي اسلامي و عضو شوراي مركزي مجمع نمايندگان ادوار مجلس شوراي اسلامي در تبيين گفتمان اصلاحات گفت: نظام فكري اصلاحات مبتني بر روش اعتدال است و بر عقلانيت، استمرار، استقامت، پرهيز از تندروي و افراط و تفريط استوار بوده و به دنبال تغيير و بهبود اوضاع به شيوه‌اي تدريجي است.  
وي آزادي را يكي از ارزش‌هاي كليدي در اين نظام فكري ارزيابي كرد و گفت: آزادي در حوزه‌هاي مختلف اقتصادي، سياسي، اجتماعي، فرهنگي و در چارچوبي قانوني، نمود مي‌يابد و منتج به شكوفايي انسان، رشد فرهنگي، انسجام اجتماعي و كارآمدي اقتصادي مي‌شود.  
رباطي در تبيين عناصر ديگر گفتمان اصلاحات افزود: عدالت از ديگر مولفه‌هاي اين نظام گفتماني است كه روابط و مناسبات در حوزه‌هاي مختلف اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي و سياسي براين اساس تنظيم مي‌شود. درجامعه‌اي اين مناسبات غيرعادلانه است نمي‌تواند به توسعه و تعالي دست يابد.  اخلاق فردي و اجتماعي از مشخصه‌هايي است كه دكتر رباطي براي گفتمان اصلاحات برشمرد و خاطرنشان كرد: وقتي اخلاق انساني و قرآني در جامعه انساني تسري مي‌يابد، صداقت، درستكاري، اعتماد، همكاري و ساير ارزش‌هاي انساني است كه موجب تسهيل حركت جامعه به سوي توسعه وتعالي مي‌شود.  وي دموكراسي را بهترين شيوه شناخته شده اداره امور جامعه دانست و گفت: اين شيوه مبتني بر سه اصل «با مردم»، «توسط مردم» و «براي مردم» است و ابزار تحقق آن تنها «انتخابات» و «صندوق راي» است. در واقع مي‌توان دموكراسي را بهترين حاصل تجربيات و تعقل بشريت تا به امروز دانست.  دين به مفهوم قرآني آن، ازديگر مولفه‌هاي اين نظام فكري است. رباطي در تبيين آن افزود: دين قرآني به دور از حواشي و خرافات است و با سيره معصومين و اصول قرآني معنا مي‌يابد.  وي افزود؛ مولفه ديگر اين نظام فكري حوزه «نقد» است. با نقد واقع‌بينانه، منصفانه وخيرخواهانه مي‌توان آسيب‌شناسي كرد، ضعف‌ها و قوت‌ها را شناخت و به درك واقعي از آنها رسيد و در سايه اين بينش، به اصلاح امور پرداخت. متاسفانه يكي از مشكلات جهان سوم و كشور ما اين است كه از اين ابزار كارآمد، به درستي استفاده نمي‌شود.ودر بسياري موارد يا بهانه براي سركوب قرار مي‌گيرد يا باسوءاستفاده از آن براي تخريب وتخليه عقده‌ها به‌كار گرفته مي‌شود.  اعتماد

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون