• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3785 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۹ فروردين

اظهارنظر معاون هنري ارشاد درباره تدوين اساسنامه جشنواره موسيقي فجر

توجه ويژه اساسنامه جشنواره موسيقي فجر به دغدغه‌هاي جوانان

گروه فرهنگ و هنر

تدوين اساسنامه جشنواره موسيقي فجر تازه‌ترين وعده علي مرادخاني، معاون هنري وزارت ارشاد است؛ اساسنامه‌اي كه به گفته او همه كارهايش انجام شده و در اين مورد جاي نگراني وجود ندارد. جشنواره موسيقي فجر در طول سال‌هاي گذشته همواره با انتقادات زيادي روبه‌رو بوده؛ انتقاداتي كه در طول دو دوره قبلي آن بيشتر شده و بخش عمده‌اي از آنها به نحوه برگزاري اين جشنواره و نگاه سليقه‌اي موجود در آن مربوط مي‌شود. اين انتقادات در سال گذشته شدت بيشتري گرفت و تا آنجا پيش رفت كه پيش از شروع سي‌ودومين جشنواره موسيقي فجر در آذرماه سال گذشته 700 نفر از منتقدان در نامه‌اي خطاب به سيدرضا صالحي اميري، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي خواستار بازنگري در سياست‌هاي جشنواره موسيقي فجر شدند.
وزير ارشاد هم علي مرادخاني، معاون هنري‌اش را مامور رسيدگي به اين موضوع كرد. مرادخاني بلافاصله اعلام كرد كه از نظر همه منتقدان استقبال مي‌كنيم و هرچه تعاملات در اين زمينه بيشتر باشد نقص‌ها كمتر مي‌شود و در نهايت ديداري بين نمايندگان منتقدان و فرزاد طالبي، مديركل دفتر موسيقي برگزار شد. در اين ديدار اعلام شد كه راهكار اين موضوع تدوين اساسنامه جشنواره موسيقي فجر است. منتقدان در اين جلسه توضيح دادند كه عدم وجود اساسنامه باعث شده تا تصميمات سليقه‌اي در برگزاري جشنواره اعمال شود و فرزاد طالبي در پاسخ به اين موضوع عنوان كرد تدوين اساسنامه مدتي است كه در دستور كار قرار گرفته و پيش‌نويس آن تا پايان سال 95 آماده مي‌شود.
او در اين نشست گفته بود كه «تصميم واگذاري جشنواره‌ها به نهادهاي صنفي، جزو سياست‌هاي كلان وزارت ارشاد در راستاي خصوصي شدن برخي امور دولتي محسوب مي‌شود» و «راه‌حل اين مشكلات، تهيه اساسنامه جشنواره موسيقي فجر، براي تعيين اهداف و سياستگذاري‌هاي آن است و اين امر مدتي است كه در دستور كار دفتر موسيقي قرار گرفته است و طبق برنامه‌ريزي‌ها پيش‌نويس آن تا پايان سال جاري (1395) تهيه مي‌شود و براي تصويب نهايي در اختيار اهالي موسيقي قرار مي‌گيرد. » حالا در شروع سال جديد، علي مرادخاني در تازه‌ترين اظهارنظرش درباره اين اساسنامه توضيحات بيشتري داده است. معاون امور هنري وزير ارشاد در گفت‌وگويي با ايسنا درباره اساسنامه جشنواره موسيقي فجر گفت: «در اين اساسنامه، پيش‌بيني‌هاي لازم درباره چگونگي دعوت‌ها، وضعيت كاري افراد و شرايط فراخوان آورده شده است.»
او در اين گفت‌وگو به همان ديدار با منتقدان جشنواره اشاره كرده و گفته كه نظرات منتقدان جشنواره موسيقي فجر شنيده شده و بعد از مذاكره اساسنامه‌اي براي جشنواره موسيقي فجر تهيه‌ شده است؛ اساسنامه‌اي كه در آن به دغدغه‌هايي كه به ويژه جوان‌ترها در نظر دارند، توجه شده است. او بدون اشاره به جزييات اين دغدغه‌ها هم گفته است: «اين دغدغه‌ها چند وجه دارد كه كاري به بعضي از آنها ندارم و درباره‌شان بحثي نمي‌كنم، اما يك وجه عدالت‌خواهي نيز وجود دارد كه بايد با اساسنامه كنار يكديگر بيايد كه مديركل دفتر موسيقي وزارت ارشاد زحمت آن را كشيده است و به زودي خبر آن اعلام مي‌شود.» نزديك به ماه‌هاي پاياني عمر دولت يازدهم يا تغيير مديران ارشاد و در نتيجه تغيير سياست‌هاي اين وزارتخانه دو مورد از نگراني‌هايي است كه در روند تهيه و تدوين اين اساسنامه وجود دارد. علي مرادخاني در اين مورد هم صحبت كرده و گفته كه تدوين اين اساسنامه سازوكاري ايجاد مي‌كند تا خللي در روند برگزاري جشنواره موسيقي فجر در طول سال‌هاي آينده به وجود نيايد. معاون امور هنري وزارت ارشاد در توضيح اينكه آيا اين اساسنامه مي‌تواند سازوكاري را ايجاد كند كه با تغيير دولت و مديريت‌ها، خللي در روند برگزاري جشنواره به وجود نيايد هم گفته «بايد اينگونه باشد؛ به عنوان مثال ما در سال ۱۳۷۴ آيين‌نامه اجراي صحنه‌اي را نوشتيم كه در هيچ دولتي تكان نخورد.» او درباره اينكه با توجه به نزديك شدن به پايان دولت يازدهم، آيا ممكن است تهيه اين اساسنامه نيمه‌تمام بماند يا خير، هم توضيح داد: «خير؛ همه‌چيز انجام مي‌شود، در واقع انجام شده است و جاي نگراني وجود ندارد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون