• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3785 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۹ فروردين

استانبول، «شهر مهمان» نمايشگاه كتاب شد

امضاي تفاهمنامه با چين

مدير كميته بين‌الملل سي‌اُمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران از حضور 20 كشور در اين دوره از نمايشگاه خبر داد و گفت در نمايشگاه امسال ايتاليا و تركيه حضوري ويژه دارند و تفاهمنامه‌اي هم با چين براي دوره بعدي امضا مي‌شود.
پيش‌تر اعلام شده بود كه وزارت امور خارجه رواديد (ويزا) 60 مهمان خارجي را صادر كرده است و روند بررسي تقاضاها همچنان ادامه دارد و حالا غلامرضا نوعي، مدير كميته بين‌الملل سي‌امين نمايشگاه كتاب تهران خبر داده است كه در اين دوره از نمايشگاه ۲۰ كشور آلمان، روسيه، فنلاند، تركيه، سوئد، اتريش، ايتاليا، ارمنستان، صربستان، مكزيك، اكوادور، شيلي، عمان، افغانستان، ژاپن، هند، لبنان، چين و عراق غرفه مستقل دارند و در اين ميان شيلي، سوئد، اكوادور، فنلاند، اتريش، صربستان و هند كشورهايي هستند كه براي نخستين بار در نمايشگاه كتاب تهران حضور دارند.
به گفته او، امسال براي نخستين‌بار در طول برگزاري نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران شاهد حضور استانبول به عنوان «شهر مهمان» هستيم و مسوولان فرهنگي اين شهر برنامه‌هاي متنوعي در نمايشگاه ارايه مي‌كنند و بر همين اساس هشت نفر از اين كشور در نمايشگاه حضور دارند كه اعزام چهار نويسنده برجسته ادبي از نقاط عطف اين حضور است.
كشور ايتاليا هم ديگر مهمان ويژه اين دوره از نمايشگاه است كه با شعار «زيبايي بي‌زمان» در نمايشگاه سي‌ام كتاب تهران حضور دارد.
نوعي حضور ايتاليا در نمايشگاه كتاب را نوعي پل ادبي ميان هر دو كشور دانسته و يادآوري كرده است كه مقدمات اين حضور از چند ماه پيش با برگزاري نشست‌هاي تخصصي در ايران و ايتاليا آغاز شده و اينگونه است كه در اين دوره ۳۲ نفر از ايتاليا از جمله مقامات عاليرتبه اين كشور و ۱۲ نفر نويسنده ادبي و هنري حضور دارند. همچنين علاوه بر نشست‌هاي مشترك با نويسندگان ايراني شاهد برگزاري «روز ايتاليا» نيز در نمايشگاه خواهيم بود.
نوعي يكي ديگر از نقاط قوت اين دوره از نمايشگاه را تنوع مهمانان خارجي آن دانسته و معتقد است كه اين حضور گسترده مهمانان خارجي، قطعا به گسترش ديپلماسي فرهنگي دامن خواهد زد.
 حضور ناشران، مترجمان و آژانس‌هاي ادبي از ديگر نكاتي است كه مدير كميته بين‌الملل نمايشگاه درباره آن چنين گفته است: «برخي ناشران و مترجمان و فعالان ادبي در قالب بورسيه نمايشگاه در اين دوره حضور پيدا مي‌كنند و اعطاي ۱۰ بورسيه نمايشگاه به نمايندگاني از كشورهاي مصر، ارمنستان، ژاپن، چين، ايتاليا، سوييس و عمان تاكنون نهايي شده است. اين حمايت مي‌تواند كمك شاياني به حمايت از كساني كه به كتاب ايراني در خارج از كشور اهتمام دارند، بكند.»
قرار است در كنار اين چهره‌ها در اين دوره از نمايشگاه شاهد حضور ۱۴ نفر از روسا و مسوولان نمايشگاه‌هاي خارجي در نمايشگاه باشيم كه حضور كشورهاي اتريش، صربستان، مجارستان، فرانسه، ايتاليا و روسيه تاكنون قطعي شده است. به گفته نوعي، افزايش فعاليت رايت سنتر با حضور برخي ناشران فعال ايراني در حوزه بين‌الملل و موسسات حمايت از ترجمه و انتشار كتاب ايراني در بازار جهاني نيز از جمله موارد ديگر در حوزه تعاملات
خارجي است.
اما امضاي تفاهمنامه با ديگر كشورها از ديگر نكاتي است كه مدير كميته بين‌الملل به آن اشاره داشته است: «تفاهمنامه مشترك حضور ايران به‌ عنوان مهمان ويژه و برعكس حضور ايران در كشور چين در اين دوره از نمايشگاه امضا خواهد شد و ۱۴ نفر از اين كشور در نمايشگاه حضور پيدا مي‌كنند. تفاهم‌نامه تبادل غرفه و حضور دو كشور به عنوان مهمان ويژه با حضور معاونان وزير دو كشور امضا مي‌شود.»
برگزاري نشست‌هاي مشترك ميان نويسندگان ايراني و خارجي حاضر در نمايشگاه و بهره‌گيري از اين فرصت در ديگر بخش‌هاي نمايشگاه، برگزاري روز كشورها با مشاركت كميته ناشران خارجي نمايشگاه و نيز هماهنگي حضور مهمانان در دانشگاه‌ها و مراكز علمي از ديگر برنامه‌هاي اين كميته است كه نوعي از آن خبر داده است.
سي‎امين نمايشگاه كتاب تهران با شعار «يك كتاب بيشتر بخوانيم» از تاريخ ۱۳ تا ۲۳ ارديبهشت‌ماه در شهر آفتاب برگزار خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون