• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3785 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۹ فروردين

روساي سه قوه به ماجراي تملك كاخ‌هاي سعدآباد و نياوران ورود كنند

ايلنا | محمدرضا كارگر، مديركل موزه‌ها و اموال تاريخي و فرهنگي كشور و سرپرست كاخ سعدآباد درباره ادعاي مالكيت بنياد مستضعفان بر كاخ‌هاي سعدآباد و نياوران و صدور راي به نفع اين بنياد در دادگاه بدوي گفت: جوياي علت اين تصميم خواهيم شد و درخواست بررسي مجدد آن را خواهيم داشت. تملك كاخ‌هاي سعدآباد و نياوران مشمول تعريف ايجاد بنياد مستضعفان نمي‌شود، زيرا اين بنياد معمولا اموال مصادره شده‌اي را مورد مالكيت قرار مي‌دهد كه جنبه اموال شخصي دارد، در حالي كه سعدآباد و نياوران اموال عمومي به حساب مي‌آيند.
كارگر خاطرنشان كرد: به صورت سيستماتيك با از بين رفتن يك رژيم اموال آن به ملت تعلق دارد و نبايد آنها را اموال شخصي به حساب آورد. به طور مثال با عوض شدن رژيم، استاديوم آزادي خود به خود به ملت تعلق گرفت و دستگاه‌هاي مربوطه آن را مديريت مي‌كنند. اين مجموعه‌ها از ابتداي انقلاب به موزه تغيير كاربري پيدا كرد و سازمان ميراث فرهنگي متولي موزه‌ها هستند، لذا به صورت كاملا اتوماتيك اين كاخ‌ها تحت سرپرستي و نظارت سازمان ميراث فرهنگي است و سازمان ميراث فرهنگي بايد آنها را براي بازديد مردم مهيا كند. به علاوه تملك كاخ‌هاي سعدآباد و نياوران توسط سازمان ميراث فرهنگي كشور در شوراي انقلاب اسلامي مصوب شده است. مديركل موزها و اموال تاريخي و فرهنگي كشور گفت: نكته دوم اين است كه تملك اين كاخ‌ها توسط بنياد مستضعفان انقلاب اسلامي اتفاق خوشايندي براي اين بنياد نيست. هزينه نگهداري و حفاظت اين كاخ‌ها بسيار زياد است و هيچ گونه درآمدي كه بتواند اين هزينه‌ها را جبران كند، براي اين كاخ‌ها وجود ندارد.
وي در پاسخ به اين سوال كه با وجود بالا بودن هزينه نگهداري و حفاظت اين كاخ‌ها بنياد به چه علتي خواستار تملك اين اماكن است، گفت: به اعتقاد من مسوولان بنياد فكر زيادي درباره اين تصميم خود نكرده‌اند و فقط به ازدياد اموال خود علاقه‌مندند. سازمان در حال حاضر آمادگي دارد كه مديريت بعضي از موزه‌ها را به شهرداري‌ها واگذار كند، ولي ناخودآگاه سازمان‌ها و ارگان‌ها علاقه‌مندند كه جدا از نفع يا ضرر تملك يك ملك، آن را در حوزه اختيارات خود داشته باشند. تمامي كارمندان اين موزه‌ها كارمندان سازمان ميراث فرهنگي هستند و اموال آن در حوزه دولت به ثبت رسيده است. واگذاري آن به بنياد ايجاد مشكل مي‌كند.
سرپرست كاخ سعدآباد با تاكيد بر اينكه بنياد نمي‌تواند اموال عمومي را در تملك خود بگيرد، گفت: بحث در اين مرحله حكومتي خواهد بود و بايد ديد كه مصلحت نظام در چيست؟ روساي سه قوه بايد گرد هم بيايند و تصميم بگيرند كه مصلحت جامعه در اين مورد چگونه است؟ در صورت مالكيت بنياد مستضعفان بر دو كاخ موزه نياوران و سعدآباد آسيب‌هاي جبران‌ناپذير به آنها وارد مي‌شود. اهميت اين بحث به ميزاني است كه جا دارد رييس‌جمهور نيز درباره آن نظردهي كند. اين كاخ‌ها نيازمند رسيدگي دايم هستند و سازمان ميراث فرهنگي تمايل دارد، در صورتي كه بنياد مستضعفان موقعيت مالي مساعدي دارد به حفاظت بيشتر اين كاخ‌ها كمك كند، ولي اين كار به صورت تخصصي در اختيار سازمان ميراث فرهنگي است و مديريت غيرتخصصي قطعا باعث آسيب به اين كاخ‌ها خواهد شد. اين كاخ‌ها محلي براي كسب درآمد نيست و در صورت وجود اين نگاه به اين كاخ‌ها عواقب بدي براي اين اماكن پيش‌بيني ‌مي‌كنيم. از نظر حفاظت بنا و كاربري و خدماتي كه ارايه مي‌كنند، دچار معضلات زيادي مي‌شويم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون