• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3786 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۳۰ فروردين

معاون اول رييس‌جمهور:

در گذشته شعار مبارزه با فساد داده شد اما بزرگ‌ترين فسادهاي قرن رخ داد

گروه سياسي| روزي كه در دقايق آخر مهلت ثبت‌نام وارد ستاد انتخابات كشور شد و نام خود را براي نامزدي رياست‌جمهوري ثبت كرد جمله مهمي را بيان كرد و گفت: يك بار ديگر براي ملت همه ابعاد مختلف را مشخص كنم كه دولت در زمينه اقتصاد، مسائل سياست داخلي و اختلافات داخلي، مسائل بين‌المللي و مسائل فرهنگي و از همه بدتر بحثي كه در زمينه فساد وجود دارد چه چيزي را تحويل گرفت. وقتي اين جمله را بيان كرد بسياري تصور مي‌كردند معاون اول رييس‌جمهور آمده تا در مناظره‌ها و در مقابل لشكركشي اصولگرايان حسن روحاني را ياري كند. اكنون اما به نظر مي‌رسد آقاي معاون اول از همين روزها آغاز كرده است. او بي‌پرده‌تر و صريح‌تر از هميشه به سخن آمده و مي‌گويد: در سال‌هاي گذشته شعار مبارزه با فساد دادند اما بزرگ‌ترين فسادهاي قرن اتفاق افتاد. شعار كار و تلاش دادند و شاهد هدر رفت منابع كشور بوديم. به گزارش ايرنا، اسحاق جهانگيري ديروز در مراسم بهره‌برداري از تصفيه خانه فاضلاب شهر پرند اظهار كرد: گذر زمان صداقت دولت‌ها را نشان مي‌دهد. خيلي‌ها شعار مي‌دهند اما وقتي كه در كوران اتفاقات بايد از آزمايش‌ها سربلند بيرون بيايند، مشخص مي‌شود كه شعارها براي منافع زود گذر خود با فريب ملت مظلوم بوده است. جهانگيري افزود: دولت تدبير و اميد در خصوص تبعيت از فرامين مقام معظم رهبري شعار نداد چرا كه همه مسوولان كشور موظف هستند در راستاي جهت‌گيري‌هايي كه رهبر معظم انقلاب ترسيم مي‌كنند حركت كنند. معاون اول رييس‌جمهوري در ادامه با اشاره به نامگذاري امسال مبني بر اقتصاد مقاومتي؛ اقدام و عمل و تعيين فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتي از سوي رهبر معظم انقلاب و رييس‌جمهور گفت: بر اساس فرمايش مقام معظم رهبري ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي بايد نافذالكلمه باشد اما اين ستاد فقط در حد قوه مجريه عمل كرد و براي تحت مديريت قرار دادن قواي ديگر اقدامي انجام نداد و صرفا در چارچوب قوانين موجود عمل كرد. او در ادامه به دستاوردهاي سال گذشته دولت اشاره مي‌كند و مي‌گويد: دستاوردهاي سال گذشته كه فراتر از هدف‌گذاري‌ها بود، در سال گذشته قرار بود 7500 واحد توليدي راكد و نيمه فعال از تسهيلات بانكي استفاده كنند كه با برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده 23 هزار واحد نيمه فعال و راكد موفق شدند از اين تسهيلات بهره‌مند شده و دوباره فعال شدند. قرار بود صادرات كشور 20 درصد افزايش پيدا كند كه ميزان رشد صادرات در سال 95 نسبت به سال 94 از نظر وزني 38 درصد رشد داشت. جهانگيري با ابراز تاسف از انتشار برخي مطالب در برخي رسانه‌ها در خصوص بهره‌برداري از طرح‌هايي همچون پارس جنوبي، خاطرنشان كرد: برخي رسانه‌ها نوشته بودند كه عكس يادگاري با طرح‌هاي دولت گذشته، دولت گذشته اگر مي‌توانست خودش چنين عكس‌هايي مي‌گرفت چرا كه هم از درآمدهاي سرشار برخوردار بود و هم وعده داده بود كه ظرف 35 ماه اين طرح‌ها را اجرا خواهد كرد.
معاون اول رييس‌جمهوري با اشاره به اتفاقات ناراحت‌كننده در دولت گذشته افزود: شركت ملي نفت در دوره گذشته 50 ميليارد دلار از منابع بانك مركزي و ذخاير ارزي كشور در اختيار شركتي به نام نيكو قرار داد تا براي اجراي طرح‌ها اين اعتبارات را به شركت ملي نفت بدهد. وي افزود: 2 ميليارد و 700 ميليون دلاري كه به بابك زنجاني داده شد از همين محل بود كه به آن شركت دستور دادند اين مبلغ را به بابك زنجاني بدهد تا او در ميان پيمانكاران توزيع كند. جهانگيري با بيان اينكه پرداخت اين مبلغ به بابك زنجاني بدون دريافت وثيقه مناسب صورت گرفته است، گفت: چند مقام دولتي روي يك برگ كاغذ امضا كردند كه اين پول به يكي از بانك‌هاي خارج از كشور واريز شود و زماني كه امضا مي‌كردند هيچ گزارشي از وجود وسابقه چنين بانكي هم دريافت نكردند. جهانگيري با بيان اينكه اتفاقاتي همچون اتفاق بابك زنجاني ناراحت‌كننده است، گفت: ناراحت‌كننده‌تر از آن اينگونه سوءمديريت‌ها است كه باعث غارت سرمايه ملت ايران شده است. معاون اول رييس‌جمهوري با بيان اينكه مديريت خوب مي‌تواند معجزه كند و از حداقل منابع حداكثر بهره‌برداري را حاصل كند، اظهار كرد: سوء مديريت مي‌تواند منابع كشور را به آتش بكشد، متاسفانه قدر مديريت در كشور شناخته نمي‌شود و گاهي سخنان دلسرد‌كننده باعث مي‌شود مديران خوب و بي‌حاشيه كشور نتوانند آنگونه كه بايد به مردم خدمت كنند.
برخي خسارت‌ها قابل جبران نيست
معاون اول رييس‌جمهور ديروز يك بيمارستان هم در شهرستان بهارستان افتتاح كرد و در افتتاح اين بيمارستان از خسارت‌هايي گفت كه غيرقابل جبران است، از اينكه فردي غير ارزشي خود را ارزشي نشان داده يا فردي غير انقلابي خود را انقلابي جا بزند. به گزارش ايسنا، اسحاق جهانگيري در آيين افتتاح بيمارستان امام حسين شهرستان بهارستان، ضمن تاكيد بر پيگيري مشكلات اين شهرستان گفت: انتظارات وتوقعات مردم متناسب با شرايط جديد متفاوت شده وحتما بايد در همين راستا به مناطق اطراف تهران نيز توجه شود. معاون اول رييس‌جمهور خاطرنشان كرد: مهم‌ترين ‌شأن و جايگاه دولت برنامه‌ريزي و فكر براي توسعه كشور در افق‌هاي بلندمدت است. حتي كشورهاي حاشيه خليج فارس كه از نظر برنامه‌ريزي بسيار بيشتر از ايران عقب هستند با كمك مشاوران خارجي برنامه‌هاي بلندمدتي براي خود طراحي كردند چراكه با اين افق‌هاي بلند و روشن است كه جوانان به آينده اميدوار مي‌شوند. جهانگيري همچنين تصريح كرد: در اداره كشور در مدتي ضعفي پيش آمد و خيلي به كشور خسارت زد كه اين خسارات فقط مادي نبود چون خسارات مادي بعضا قابل جبران است اما برخي خسارت‌ها قابل جبران نيست و جبران آنها زمان زيادي مي‌برد. مثلا اينكه فردي غير ارزشي خود را ارزشي نشان داده يا فردي غير انقلابي خود را انقلابي جا بزند. وي با اشاره به افزايش درآمد نفتي در سال‌هاي اخير و مشهود نبودن تاثير آن بر زندگي مردم و كشور تصريح كرد: منظور من اين نيست كه پول‌ها را خوردند، بردند يا دزدي كرده‌اند. من اين حرف را نمي‌زنم اما بد مديريت كردن مي‌تواند آينده يك كشور را نابود كند. معاون اول رييس‌جمهور افزود: اين نظام نيازمند يك سري از خودگذشتگي‌هاست. اما برخي فكر مي‌كنند موفقيت‌ها در اين كشور فقط براي خودشان است. ما در مقطع حساسي هستيم و بايد تصميمات دقيق و مهمي بگيريم. اميدواريم حركت توسعه‌اي براي كشور نيز ادامه پيدا كند. جهانگيري با بيان اينكه اصلي‌ترين كار در دولت براي ما از ابتدا تعيين اولويت‌ها بود، گفت: يكي از موضوعات چالش هسته‌اي و برون‌رفت از آن، ايران هراسي و تبديل تنش‌ها به دوستي‌ها بود. در عين حال با تعامل با دنيا مسير اقتصاد مقاومتي را هموار كرديم كه البته در اين راه نقايصي هم هست كه بايد با مديريت آنها را حل كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون