پرداخت ۱۲۰۰ ميليارد تومان يارانه به بنزين وارداتي
در ۶ ماه
كارشناس فناوري اطلاعات و مشاور سامانه هوشمند سوخت گفت: هزينه حفظ سامانه، 5 ريال در هر ليتر فرآورده است در صورتي كه در 6 ماه دوم سال 95، دولت براي واردات بنزين، معادل 4700 ميليارد تومان ارز از كشور خارج كرده است. طرح يك فوريتي اصلاح ماده يك قانون توسعه حملونقل عمومي و مديريت مصرف سوخت مشهور به طرح حفظ كارت سوخت، پس از تصويب در كميسيون انرژي و ساير كميسيونهاي فرعي براي سومين هفته متوالي در دستور كار صحن علني مجلس شوراي اسلامي قرار گرفته ولي هنوز بررسي نشده است. در همين راستا، سعيد عارفي، كارشناس فناوري اطلاعات و مشاور سامانه هوشمند سوخت به بررسي اين طرح يك فوريتي پرداخت و گفت: سامانه سوخت امكان اصلاح قيمتها را بدون تبعات تورمي جدي، فراهم كرد اما اين اصلاحات قيمتي هنوز به پايان نرسيده است. قيمت بنزين در ماههاي گذشته، بيش از 1600 تومان بوده است. الان قيمت فروش داخلي 1000 تومان است. در حالي كه طبق قانون هدفمندي قيمت فروش داخلي بايد حداقل 90 درصد قيمت فوب با احتساب هزينههاي جانبي باشد. بنابراين الان قيمت بنزين فاصله زيادي با فوب دارد. با توجه به اينكه قيمت فوب متغير است، عملا براي اجراي قانون بايد نرخ فروش داخلي در نهايت شناور شود.
اين كارشناس فناوري اطلاعات با اشاره به ارقام هنگفت واردات بنزين گفت: در 6 ماهه دوم سال 95، روزانه 13 ميليون ليتر بنزين وارد كشور شده است. در مدت اين
6 ماه، از منظر هزينه-فرصت از دست رفته دولت 4700 ميليارد تومان براي واردات بنزين پرداخت كرده كه به صورت ارز از كشور خارج شده است. با توجه به اختلاف قيمت فوب و قيمت فروش داخلي، يارانه نقدي كه دولت براي واردات اين مقدار بنزين پرداخت كرده 1185 ميليارد تومان بوده است. مشاور سامانه هوشمند سوخت ادامه داد: هزينه حفظ سامانه هوشمند سوخت فقط 5 ريال براي هر ليتر فرآورده است. با حذف كارت سوخت بنزين فقط 30-40 درصد از هزينهها كاهش مييابد چرا كه سامانه هوشمند گازوييل همچنان پابرجاست. ضمنا همين الان طرح كدينگ بر بستر كارت سوخت در برخي مناطق مرزي اجرا ميشود كه از قاچاق بنزين جلوگيري شود. اگر كارت سوخت نباشد قاچاق مجددا رشد ميكند و دولت به مراتب هزينه بيشتري نسبت به هزينه حفظ سامانه بايد بپردازد. صرفهجوييهايي كه ناشي از كاهش مصرف و قاچاق هستند بسيار بزرگتر از هزينههاي حفظ سامانه است.
عارفي افزود: تجربهاي كه در نفتگاز و تخصيص سوخت بر اساس پيمايش وسايل نقليه داشتيم يك نمونه موفق استفاده از اين سامانه است. يك نتيجه آن صرفهجويي مصرف سوخت بود. طبق آمار اعلامي شركت پخش فراوردههاي نفتي در مدت 14 ماه اجراي طرح پيمايش، 2100 ميليون ليتر بوده است. با توجه به اختلاف قيمت فوب و فروش داخل، اين صرفهجويي معادل 2100 ميليارد تومان در 14 ماه است و فقط 350 ميليون تومان هزينه آن شده است. مزيت ديگر اين بود كه بر بستر آن توانستيم سهميه سوخت خودروهاي فاقد بيمه شخص ثالث را حذف كنيم كه سالهاست در قانون به آن اشاره شده بود. اين باعث شد روزانه يك ميليون ليتر سوخت صرفهجويي شود و خطر ناشي از فقدان بيمه نيز كاهش يافت.