• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3786 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۳۰ فروردين

چهره‌ها - خبرها

درخواست براي برگزاري انتخابات سراسري در ونزوئلا
۱۱ كشور امريكاي لاتين در اقدامي كم‌نظير از نيكولاس مادورو، رييس‌جمهوري ونزوئلا خواسته‌اند براي فرونشاندن بحران سياسي در اين كشور انتخابات برگزار كند. در بيانيه‌اي كه كشورهايي نظير برزيل، آرژانتين و مكزيك منتشر كرده‌اند از دولت ونزوئلا و مخالفان خواسته شده كه «حق برپايي تظاهرات مسالمت‌آميز» كه قرار است روز چهارشنبه ۱۹ آوريل (۳۰ فروردين) برگزار شود، محترم شمرده شود. اين بيانيه همچنين كشته شدن شهروندان ونزوئلايي را كه تا به امروز در اعتراض‌هاي خياباني جان خود را از دست داده‌اند، محكوم كرده است. ونزوئلا در پاسخ، اين 11 كشور را به نقض قوانين بين‌الملل از طريق «هدايت از خارج» متهم كرده است. در پي تلاش دولت ونزوئلا براي «انحصار قدرت» در اين كشور، مخالفان از حدود 20 روز پيش با برپايي اعتراضات گسترده‌ خياباني، خواهان كناره‌گيري رييس‌جمهور كشورشان از قدرت شده‌اند. از سوي ديگر در آستانه تظاهرات بزرگ معترضان كه قرار است امروز برگزار شود، وزارت دفاع ونزوئلا «وفاداري» ارتش به نيكولاس مادورو را اعلام كرده است. وزير دفاع اين كشور اين وفاداري را «بي‌‌قيد و شرط» اعلام كرده است. انتظار مي‌رود به غير از ارتش، شبه‌نظاميان طرفدار آقاي مادورو هم فردا در خيابان‌ها حضور يابند. با گذشت حدود 20 روز از تشديد درگيري‌هاي خياباني بين پليس و مخالفان، معترضان امروز را «مادر اعتراضات» ناميده‌اند. حدود ۲۰ روز پيش دادگاه عالي ونزوئلا لايحه پيشنهادي نيكلاس مادورو در زمينه امتيازات نفتي را كه در پارلمان رد شده بود، تصويب و اعلام كرد كه پارلمان صلاحيت ايفاي نقش قانونگذاري را از دست داده است. اين اقدام به اعتراضات گسترده خياباني و ناآرامي‌ها در اين كشور دامن زد. البته بعدا ديوان عالي ونزوئلا از تصميم قبلي خود براي انحلال پارلمان عقب نشست و آقاي مادورو در پيامي تلويزيوني از ديوان عالي خواست كه در راي خود تجديدنظر كند. گروه‌هاي مدافع حقوق بشر نيروهاي دولتي را به اعمال خشونت و سركوب معترضان متهم كرده‌اند.

تبريك تلفني ترامپ به اردوغان
موفقيت شكننده رييس‌جمهور تركيه در همه‌پرسي مربوط به تغيير قانون اساسي اين كشور در سطح بين‌المللي با انتقادهايي روبه‌رو بود. از آن گذشته هزاران نفر از شهروندان تركيه روز دوشنبه ۱۷ آوريل، يعني يك روز پس از برگزاري همه‌پرسي جنجالي اين كشور، در شهرهاي بزرگ، از جمله استانبول و آنكارا در اعتراض به نتايج اعلام شده اين همه‌پرسي به خيابان‌ها آمدند. در چنين شرايطي دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا در يك تماس تلفني موفقيت رجب طيب اردوغان و حزب حاكم عدالت و توسعه در همه‌پرسي اخير را تبريك گفته است. خبر مربوط به پيام تبريك تلفني ترامپ توسط كاخ سفيد نيز تاييد شده است. ترامپ در تماس تلفني خود با اردوغان از حمايت و پشتيباني تركيه در حمله موشكي روز ۴ آوريل به پايگاه نظامي ارتش سوريه در نواحي مركزي اين كشور تشكر و قدرداني كرده است.
به گزارش دويچه وله بر اساس خبر منتشر شده از سوي كاخ سفيد، هر دو سياستمدار در اين نكته اتفاق نظر داشتند كه بشار اسد، رييس‌جمهور سوريه بايد به علت حمله شيميايي خان شيخون پاسخگو باشد. در عين حال، ترامپ و اردوغان در گفت‌وگوي تلفني خود بر ضرورت هماهنگ كردن و اقدام مشترك عليه نيروهاي داعش تاكيد داشته‌اند. با اين حال پيام تبريك تلفني دونالد ترامپ مغاير با اظهارات سخنگوي كاخ سفيد است. شان اسپايسر، سخنگوي كاخ سفيد، ساعاتي پس از اعلام نتايج مربوط به همه‌پرسي تركيه با خويشتنداري گفته بود: «كميسيون بين‌المللي گزارش خود را پيرامون همه‌پرسي تركيه ظرف ۱۰ تا ۱۲ روز آينده اعلام خواهد كرد. ما تا اعلام رسمي نتايج اين كميسيون صبر خواهيم كرد و اجازه خواهيم داد ناظران همه‌پرسي گزارش خود را تهيه كنند.»

تلاش براي گسترش شركت‌كنندگان در آستانه
وزير خارجه قزاقستان بر لزوم افزايش تعداد كشورهاي شركت‌كننده در نشست آستانه درباره سوريه و مشاركت كشورهاي عربي يا اتحاديه اروپا در اين نشست به عنوان ناظر تاكيد كرد. خيرت عبدالرحمانوف، به خبرنگاران گفت: اكنون براي ما بسيار مهم است كه تعداد كشورهاي ناظر در نشست آستانه را افزايش دهيم. طرف قزاقستاني اكنون با كشورهاي ضامن براي حل اين مساله همكاري مي‌كند تا تمامي كشورهاي ذي‌ربط بتوانند به تقويت آتش‌بس بپردازند. وي افزود: ما به كشورهاي ضامن به ويژه روسيه موضوع امكان مشاركت كشورهاي عربي مثل عربستان و قطر را مطرح كرديم. ما مي‌خواهيم اتحاديه اروپا نيز در جريان روند مذاكرات آستانه باشد. عبدالرحمانوف گفت: كشورهاي ضامن و ديگر كشورهايي كه حل و فصل بحران سوريه براي‌شان مهم است، براي شركت دادن مخالفان مسلح سوريه در نشست‌هاي آستانه تلاش مي‌كنند. دور سوم مذاكرات آستانه اواسط مارس گذشته در آستانه برگزار شد و قرار است دور آتي سوم و چهارم مه برگزار شود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون