• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3786 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۳۰ فروردين

همزمان با يادروز شاعر شيرين سخن

رييس‌جمهوري مهمان «سعدي» مي‌شود

ندا آل طيب

 

امسال برنامه بزرگداشت سعدي يا همان يادروز سعدي مهماني ويژه دارد چراكه حسن روحاني، رييس‌جمهوري در اين برنامه حضور خواهد داشت.
بزرگداشت سعدي امسال نيز همچون سال‌هاي گذشته در تاريخ 31 فروردين و اول ارديبهشت‌ماه در شهر شيراز برگزار مي‌شود با اين تفاوت كه امسال شاعر شيرين سخن، ميزبان رييس‌جمهوري است.
قرار است حسن روحاني شامگاه پنج شنبه 31 فروردين ماه در آرامگاه سعدي حاضر شود و درباره او سخن بگويد.
البته رييس‌جمهوري در اين سفر همراهاني همچون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، وزير نيرو، رييس سازمان ميراث فرهنگي، وزير ورزش و جوانان و... خواهد داشت كه در كنار شاعران، دانشجويان، آموزگاران، انديشمندان و... در آرامگاه سعدي حضور پيدا مي‌كنند. مركز سعدي‌شناسي از چند ماه پيش رايزني‌هاي خود را براي حضور رييس‌جمهوري در اين برنامه آغاز كرد و سرانجام اين تلاش‌ها به نتيجه رسيد. رييس‌جمهوري و همراهانش از صبح روز پنجشنبه براي افتتاح چند پروژه به استان فارس سفر مي‌كنند و حسن ختام سفرشان حضور در يادروز سعدي است.
كورش كمالي سروستاني، مدير مركز سعدي‌شناسي درباره بازديد عموم مردم از اين برنامه و محدوديت‌هايي كه به دليل حضور رييس‌جمهوري ايجاد مي‌شود، به «اعتماد» گفت: طبيعتا به دليل حضور آقاي دكتر روحاني، برنامه به شكلي ويژه برگزار خواهد شد چراكه ايشان پروتكل سفر دارند و بر اساس همان عمل مي‌كنند اما اين موضوع، ما را براي دعوت از مهمانان محدود نكرده است و حدود 2 هزار مهمان داريم البته كساني كه شامگاه پنجشنبه مهمان ما هستند، حتما بايد كارت دعوت ويژه برنامه را داشته باشند. با اين حال حضور عموم مخاطبان در ديگر برنامه‌ها همچون برنامه‌هاي شعر و موسيقي و... آزاد است و محدوديتي در اين زمينه نداريم.
هرچند اين بزرگداشت 2 هزار مهمان دارد اما همه آنان مهمانان داخلي هستند و امسال بزرگداشت سعدي مهماني از خارج كشور ندارد. البته يك مهمان از فرانسه به تهران مي‌آيد و در همايش «سعدي و ويكتور هوگو» كه  دو روز (ديروز و امروز) در شهر كتاب برگزار مي‌شود، حضور خواهد داشت.
به گفته كمالي، قرار بود امسال نيز چند مهمان از چين در برنامه بزرگداشت سعدي حضور داشته باشند ولي ظاهرا خودشان دچار مشكلي شدند و نتوانستند برنامه سفرشان را به ايران هماهنگ كنند. با اين حال امسال نيز همچون سال‌هاي گذشته، به كوشش رايزني‌هاي جمهوري اسلامي در كشورهاي گوناگون برنامه‌هاي ويژه‌اي به طور همزمان در ديگر كشورها برگزار مي‌شود كه از آن جمله مي‌توان از برنامه‌اي كه در هند برگزار مي‌شود، ياد كرد. اين برنامه به كوشش رايزني جمهوري اسلامي ايران در هند و با همكاري دانشگاه لاهور برگزار مي‌شود، ضمن اينكه برنامه ديگري هم در مالزي و چند كشور ديگر برپا خواهد شد.
بزرگداشت سعدي برنامه‌اي دو روزه است. روز اول آن پنجشنبه 31 فروردين از ساعت 9 صبح آغاز مي‌شود. اين برنامه كه نشستي علمي است، در تالار مركز اسناد و كتابخانه ملي مركز فارس برگزار خواهد شد و استاداني مانند دكتر اصغر دادبه درباره «رندي در شعر سعدي»، دكتر محمدجعفر محلاتي درباره «صلح در سپهر انديشه سعدي»، دكتر ضياء موحد درباره «ترجمه‌هاي سعدي»، استاد احمد سميعي گيلاني درباره «جدال سعدي با مدعي»، استاد يدالله كابلي خوانساري درباره «سي سال با سعدي» و كاوه بهبهاني درباره «سعدي و اخلاق فضيلت» سخنراني خواهند كرد.
همزمان با نشست علمي، نمايشگاه خوشنويسي «سي سال با سعدي» كه روايت ۳۰ سال همنشيني يدالله كابلي، استاد سرآمد خط شكسته فارسي با سعدي است، برگزار خواهد شد.
در كنار اين برنامه‌ها، سعدي‌پژوهان برجسته كشور تجليل مي‌شوند و نمايشگاه آرامگاه سعدي به روايت اسناد در گالري تار و پود مركز اسناد و كتابخانه ملي فارس برپا خواهد بود.
گروه موسيقي «بيدل» به خوانندگي و سرپرستي حسام‌الدين سراج در آرامگاه سعدي و بر اساس شعرهاي شاعر شيرين سخن، قطعاتي موسيقي كلاسيك اجرا مي‌كنند. علاوه بر اينها دو نمايشگاه هم برپا خواهد شد. در نمايشگاه اول گزيده كتاب‌هاي خطي، چاپ سنگي و چاپي سعدي ارايه مي‌شوند. نمايشگاه سعدي به روايت هنرمندان با عنوان «اول ارديبهشت‌ماه جلالي» در گالري هپتا در تهران با همكاري ايكوم ايران ديگر نمايشگاهي است كه در يادروز سعدي برپا خواهد شد.
دومين روز اين بزرگداشت نيز برنامه‌هايي همانند سعدي‌خواني در آرامگاه سعدي دارد كه روز اول ارديبهشت برپا مي‌شود. ضمن اينكه دفتر سوم دو فصلنامه «سعدي‌شناسي» هم منتشر خواهد شد كه اين دو فصلنامه در واقع بيست و يكمين جلد از مجموعه مقالات سعدي‌شناسي است.
گلباران آرامگاه سعدي و بازديد رايگان از سعديه در اول ارديبهشت‌ماه از ديگر برنامه‌هاي يادروز سعدي است كه با همكاري استانداري فارس، اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي فارس، سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري فارس، مركز اسناد و كتابخانه ملي فارس، بنياد فارس‌شناسي، مركز فرهنگي شهر كتاب، ايكوم ايران و مركز سعدي‌شناسي برگزار خواهد شد.
اما در اين يادروز برنامه ديگري هم برگزار مي‌شود؛ برنامه‌اي كه به كوشش آموزش و پرورش استان فارس برپا خواهد شد. اين برنامه گلستان‌خواني دانش‌آموزان است كه در سراسر استان فارس برگزار مي‌شود. بر اساس آنچه كمالي سروستاني مي‌گويد، اين برنامه از دو سال پيش آغاز شده و سال گذشته دانش‌آموزان برگزيده روز 31 فروردين ماه معرفي و تقدير شدند اما از آنجاكه امسال برنامه گلستان خواني با تاخير آغاز شده است، برگزيدگان آن با چند روز فاصله و احتمالا نيمه دوم ارديبهشت معرفي خواهند شد.
 برنامه‌هاي بزرگداشت سعدي در برخي ديگر از شهرهاي ايران و جهان هم برگزار مي‌شود كه از آن ميان مي‌توان به همايش «سعدي و ويكتور هوگو» در روزهاي 29 و 30 فروردين ماه اشاره كرد. اين همايش به كوشش مركز سعدي شناسي و با همكاري شهر كتاب، رايزني ايران در فرانسه و مركز مطالعات هوگو از روز گذشته كار خود را آغاز كرد و تا عصر امروز ادامه دارد. غلامعلي حداد عادل رييس فرهنگستان زبان و ادب فارسي، ميرجلال‌الدين كزازي، فريدون مجلسي، طهمورث ساجدي، اصغر نوري، محمدرضا بايرامي، حميدرضا شاه‌آبادي، محمدحسن شهسواري، مجيد قيصري و مهدي يزداني خرم از چهره‌هاي حاضر در اين همايش هستند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون