• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3794 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۱۰ ارديبهشت

برنامه صادراتي سال جاري؛ 5/53 ميليارد دلار

طبق برنامه ششم توسعه در سال جاري بايد 7/21 درصد به رشد صادرات غيرنفتي اضافه شود كه بر اين اساس هدف‌گذاري افزايش صادرات كالا معادل 5/53 ميليارد دلار خواهد بود. با وجود هدف‌گذاري 7/68 ميليارد دلاري صادرات كالاهاي غير نفتي با احتساب خدمات فني و مهندسي در سال ۱۳۹۵ (۵۰ ميليارد دلاري در بخش صادرات كالاهاي غيرنفتي) با افزايش 5/1 ميليارد دلاري صادرات در بخش كالا و 5/2 ميليارد دلاري در بخش خدمات، صادرات كشور در پايان سال گذشته به رقم 5/46 ميليارد دلاري كالاهاي غيرنفتي با احتساب خدمات فني و مهندسي (۴۴ ميليارد دلاري در بخش صادرات كالاهاي غيرنفتي) رسيد.
در ابتداي سال گذشته براساس برنامه رشد ۲۰درصدي صادرات كالا و خدمات تدوين شد تا صادرات غيرنفتي در سال گذشته مجموعا براي ۱۶ بخش حدود ۵۰ ميليارد دلار و با احتساب خدمات فني و مهندسي 7/68 ميليارد دلاري هدف‌گذاري شود كه با توجه به افت شديد قيمت‌هاي جهاني محصولات با وجود رشد ۳۸درصدي وزني تنها رشد ارزشي 5/3 درصدي در بخش كالا به دست آمد.
اين درحالي است كه ميزان صادرات كالا در سال ۱۳۹۴ معادل 5/42 ميليارد دلار بود كه بر اساس برنامه‌ تدويني سال گذشته اين رقم بايد به ۵۰ ميليارد دلار مي‌رسيد اما در نهايت با افزايش 5/1 ميليارد دلاري صادرات كالا در سال گذشته نسبت به سال ۱۳۹۴ صادرات در بخش كالاهاي غيرنفتي به ميزان ۴۴ ميليارد دلار برسد. علاوه بر اين با احتساب خدمات فني- مهندسي كه ميزان آن در سال گذشته 5/2 ميليارد دلار بود در مجموع صادرات 5/46 ميليارد دلاري در بخش كالا و خدمات محقق شد.
طبق برنامه ششم توسعه در سال جاري بايد سالانه 7/21 درصد رشد در صادرات كالا غيرنفتي در دستور كار قرار گيرد كه البته اين موضوع مستلزم فراهم شدن زيرساخت‌ها از جمله روابط بانكي با دنيا در نظر گرفته شدن مشوق‌هاي صادراتي، منطقي شدن نرخ ارز و تسهيل حمل‌ونقل به بين‌المللي است؛ بنابراين با در نظر گرفتن رشد 7/21درصدي رشد صادرات كالاهاي غيرنفتي در سال جاري، هدف‌گذاري ميزان صادرات در اين بخش براي سال جاري معادل
5/53 ميليارد دلار است.
در سال گذشته رشد ۲۰درصدي صادرات كالا و خدمات مدنظر قرار گرفت اما طبق برنامه ششم توسعه كه مربوط به سال جاري است، نرخ رشد در اين دو بخش بايد به ميزان 7/21 درصد افزايش يابد. هرچند در سال گذشته رشد ۳۸درصدي وزني در بخش صادرات كالا محقق شد اما با توجه به كاهش شديد قيمت‌هاي جهاني با وجود تلاش‌هاي مختلف صورت گرفته شاهد افزايش چندان چشمگيري در رشد ارزشي صادرات كالا و خدمات نبوديم.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون