• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3797 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۳ ارديبهشت

تاكيد دوباره رييس مجلس: شعارها درباره افزايش يارانه به‌صلاح نيست

مخاطب لاريجاني كيست؟

گروه سياسي| پاييز 88 روزهاي سخت مجلس هشتم بود. رييس علي لاريجاني بود و چند ميدان آن‌طرف‌تر محمود احمدي‌نژاد رياست دولت را بر عهده داشت. وعده دادن پول به مردم حسابي سر و صدا كرده بود و محمود احمدي‌نژاد بيش از هر چيز ديگري علاقه به اجراي هدفمندي يارانه‌ها داشت. مجلس اما مخالف بود. حرفش هم يكي بود، هدفمند كردن يارانه‌ها قانون مي‌خواهد؛ قانوني كه احمدي‌نژاد زير بار نوشتنش نمي‌رفت. با اصرار مجلس اما لايحه‌اي نه چندان كارشناسي به مجلس رفت. مجلس ماه‌ها براي بررسي آن وقت گذاشت و كمي بعد در آذر 89 دولت دهم اجراي قانون هدفمند كردن يارانه‌ها را كه بيشتر از هر چيز بر ارايه يارانه‌هاي نقدي در آن تاكيد داشت آغاز كرد. ميزان يارانه نقدي اما از همان روزهاي ابتدايي تصويبش يك اختلاف محكم ميان دولت و مجلس وقت بود. حالا در روزهايي كه در تمام چهار سال اخير دولت يازدهمي‌ها براي پرداخت يارانه نقدي با مشكلات بسياري مواجه بوده‌اند، كانديداهايي به ميدان آمده‌اند كه وعده افزايش همان يارانه‌ها را مي‌دهند كه براي مجلس هشتم و نهم كابوسي بزرگ بود. بسياري از نمايندگان وقت مجلس نهم در شرايطي كه محمود احمدي‌نژاد در دولت دومش گام بلند افزايش يارانه‌هاي نقدي را برداشته بودند نزد مقام معظم رهبري رفتند و در مورد تبعات اين كار هشدار داده بودند تا جلوي اين كار را بگيرند. حالا اما اين روزها كابوس قديمي دوباره در حال تكرار شدن است. دو تن از كانديداهاي اصولگرا در هفته‌هاي اخير در دادن وعده‌هاي افزايش ميزان يارانه‌ها از يكديگر در حال سبقت گرفتن هستند و همين مساله باعث شده است كه هر روز واكنش‌هاي جديد و جدي‌تري به اين وعده‌ها نشان داده شود.

چرا علي لاريجاني؟
در ميان همه افرادي كه در روزهاي اخير نسبت به اين مساله واكنش نشان داده‌اند، علي لاريجاني بيشترين و شديدترين واكنش‌ها را نشان داده است. اما چرا علي لاريجاني؟ علي لاريجاني يكي از اصلي‌ترين مخالفان پرداخت يارانه‌هاي نقدي به شكل فعلي بوده و هست. از همان روزهاي تصويب لايحه در مجلس و چه در زمان اجراي آن توسط دولت وقت او انتقادات گسترده‌اي را نسبت به اين مساله داشت. او اما بيشتر از هر كس ديگري در جريان مشكلات مالي كشور است. خود او تاكيد كرد كه بودجه سال 96 هم با سختي تامين شده است چه برسد به افزايش يارانه‌ها. اما در سه روز اخير علي لاريجاني واكنش‌هاي تند و تيزتري نسبت به شعارهاي افزايش يارانه‌ها داشته است. تاكيد كرد كه مجلس اجازه افزايش يارانه‌ها را به دولت بعدي نمي‌دهد و از سوي ديگر گفت كه دولت اصلا پولي ندارد.

شعار افزايش يارانه به صلاح كشور نيست
ديروز هم رييس مجلس شوراي اسلامي بازهم از ادامه اين شعارها انتقاد كرد. وي در مراسم افتتاحيه نمايشگاه كتاب گفت: پس از پيروزي انقلاب اسلامي نيز توجه رهبران جمهوري اسلامي ايران به حوزه علمي بسيار بوده و دامنه آن را وسيع ديده‌اند و با پيگيري‌هاي جدي كه داشته‌اند زمينه رشد را فراهم كردند و در واقع پرش‌هاي علمي ايران خوب و ارزشمند بوده اما برخي چون جنبه تبليغاتي داشته بيشتر به چشم آمده است. لاريجاني افزود: با تروريست‌ها و افراطي‌ها مخالف بوده و با ‌آنها در ستيز هستيم. امروز چون دست به اسلحه برده‌اند جلوي آنها ايستاده‌ايم اما ستيز فكري از ديرباز وجود داشته است. امروز چون دست به سلاح بردن برد تبليغاتي دارد. وي در ادامه اظهار كرد: در ارتباط با ساير كشورها ايران به يك همزيستي مسالمت‌آميز با همه كشورها معتقد است و بنا نداريم در تفكر اسلامي ديوار بكشيم مانند برخي از كشورها گرايش به مليت به معني گرايش به ديوار كشي نيست. بايد كشورهاي ديگر اين را بدانند كه منطق ايران نه ديواركشي است نه جدا كردن خود با عناوين باطل هلال شيعي. لاريجاني در ادامه اظهار كرد: مخالف يارانه دادن به حوزه نشر نيستيم اما كليد اين مساله دست دولتي‌ها است. يك روز اين كار را انجام مي‌دهند و يك روز انجام نمي‌دهند. وي افزود: شعارهايي درباره افزايش يارانه‌ها داده مي‌شود كه به صلاح كشور نيست، منابع آن هم وجود ندارد. البته اين مساله از شؤونات دولت نيست از شؤونات مجلس است و مجلس با اين روش‌ها مخالف است. اكنون هم منابعي نيست اگر هم وجود داشت بايد به چرخه توليد اختصاص يابد.

مخاطب لاريجاني كيست؟
در ميان كانديداهاي اصولگرا تا اينجاي كار دو نفر شعار افزايش يارانه‌ها را داده‌اند؛ ابراهيم رييسي و محمدباقر قاليباف. علي لاريجاني تا اينجاي كار آنچنان مراوده‌اي با ابراهيم رييسي نداشته است اما در تمام سال‌هاي اخير او رابطه‌اي نزديك و گرم با محمدباقر قاليباف داشت. چه آنكه در سال‌هاي دولت‌هاي نهم و دهم كه احمدي‌نژاد تمايلي براي پرداخت پول به متروي تهران نداشت علي لاريجاني به ياري قاليباف در شهرداري تهران آمد و در مجلس قانوني براي اين كار تصويب كرد. قانوني كه بازهم احمدي‌نژاد به آن توجهي نكرد. اما حضور مستمر لاريجاني در مراسم‌هاي افتتاحيه پروژه‌هاي شهرداري تا همين يكي دو سال پيش هم چشمگير بود. با اين همه با آمدن حسن روحاني به ساختمان پاستور و رقابت تند و تيز قاليباف و روحاني در عرصه انتخابات رياست‌جمهوري 92 يك خلل در رابطه گرم لاريجاني و قاليباف پديد آورد. بعد از آن هم حمايت همه‌جانبه لاريجاني از روحاني از يك‌سو و رفتارهاي تند قاليباف از سوي ديگر باعث شد تا فاصله ميان اين دو نفر بيشتر از پيش شود. حتي حضور قاليباف در فراكسيون اصولگرايان مجلس براي تشريح برنامه‌هايش هم با غيبت علي لاريجاني مواجه شد. مجموعه اين عوامل نشان مي‌دهد كه مخاطب انتقادات لاريجاني در مورد وعده افزايش يارانه‌ها بيشتر از آنكه رييسي باشد قاليباف است. چه آنكه قاليباف هم خوب مي‌داند نه حمايت اصولگرايان سنتي را دارد و نه اصولگرايان معتدل را.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون