• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3797 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۳ ارديبهشت

حالا چرخ صنعت و سانتريفيوژ با هم مي‌چرخد

روحاني اجراي يكي از وعده‌هاي سال 92 را در مراسم بهره‌‌برداری از دو خط تولید خودرو يادآوري كرد

گروه اقتصادي

بالاخره بعد از دو بار تعويق زمان رونمايي و توليد انبوه خودرويي كه قرار است نشانه بارز اجرايي شدن لغو تحريم‌ها در صنعت خودروسازي باشد، روز گذشته حسن روحاني به كيلومتر چهارده جاده مخصوص رفت تا از دو محصول جديد ايران خودرو رونمايي كند. روحاني در حالي به جمع آبي‌پوشان رفت كه پيش از اين شايبه انتخاباتي بودن اين رونمايي موجب شده بود تا زمان رونمايي از اين خط توليدها به زماني ديگر موكول شود اما گويا بازار تشنه خودرويي كشور مسوولان را متقاعد كرد تا با رونمايي از اين محصول با در نظر گرفتن همه حاشيه‌هاي احتمالي محصولات تازه خود را روانه بازار كنند.
 به نظر مي‌رسد با رونمايي رسمي آبي‌پوشان از توليد انبوه دو خودروي جديدشان بايد منتظر تكان خوردن بازار فروش خودرو در كشور باشيم. هرچند ايران خودرو، توليد انبوه خودروي ٢٠٠٨خود كه ثمره‌اي ازتوافق برجام است را پيش از نوروز استارت زد و به گفته معتمدي، مديرعامل ايكاپ توليد خودروهاي پژو ٢٠٠٨ از امروز وارد فاز پيش فروش و عرضه مي‌شود.
شايد همين تعويق‌ها هم موجب شد تا برند جديد پژو كه قرار است با كمي تاخير در ايران و فرانسه توليد شود مورد توجه خاص خودروسواران ايراني قرار بگيرد و هنوز نيامده، متقاضيان خريد آن صف بكشند. قراراست پژو ٢٠٠٨ آبي‌پوشان در محدوده قيمتي ٨٠تا٩٥ميليون تومان به بازار عرضه شود كه همين محدوده قيمت هم در افزايش تقاضا موثر بوده اما تنها جاي خالي در اين قرارداد آپشن‌بندي اين خودرو است كه مشخص نيست دقيقا اين محدوده قيمتي را تا چه حد افزايش خواهد داد.
ورود به رقابت جهاني
 حسن روحاني، رييس‌جمهور كه صبح ديروز به همراهي وزير صنعت به ايران‌خودرو رفته بود اين رونمايي را ورود ايران به بازار رقابت جهاني خواند و گفت: بازگشت كارگران قطعه ساز به كارخانه‌ها نماد چرخش همزمان چرخ صنعت و مدرن‌ترين سانتريفيوژ جهان در ايران اسلامي است، توليد داخلي؛ دل ملت را شادمان و دشمن را مايوس مي‌كند، تلاش دولت يازدهم از ابتدا بهره‌گيري حداكثري از فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري و فناوري براي طراوت توليد داخلي بود.     
 وي با بيان اينكه «ما هيچگاه به توليد داخلي‌مان، نه نمي‌گوييم» اگر كسي به توليد خودروي داخلي نه بگويد، كار درستي انجام نداده، بلكه ما بايد به همه آنهايي كه براي توليد داخلي تلاش مي‌كنند پاسخ مثبت دهيم، ادامه داد: ما امروز در صنعت خودرو سربلند بوده و وارد نوآوري‌هاي جديد و برداشتن قدم‌هاي نو شده‌ايم. صنعت خودرو در ايران، داراي قدمت زيادي است و فراز و فرود فراواني داشته است، بايد از فضا و فرصت‌ها در دنياي امروز به درستي استفاده كنيم. اگر سرمايه و تكنولوژي آمادگي ورود به كشور را دارد بايد از آن استفاده كنيم و فرصت را از دست ندهيم. اگر بازاري در منطقه و جهان وجود دارد كه آماده است از توليدات ما استفاده كند و از آن استفاده نكنيم، فرصت را از دست داده‌ايم.
روحاني با اشاره به اينكه پيش از دولت يازدهم براساس گزارش مسوولان، بازاري براي قطعه‌سازان كشور وجود نداشت و تنها چند روز در هفته فعاليت مي‌كردند، گفت: اينكه امروز قطعه‌سازان ما به قدري پركار شده‌اند كه تمام هفته و حتي روزهاي تعطيل را مجبور به فعاليت هستند، به معناي آن است كه هم چرخ سانتريفيوژها مي‌چرخد و هم صنعت و هم توليدات كشور در چرخش هستند و اين همان قولي است كه از ابتدا به مردم داده بوديم. امروز پيشرفته‌ترين سانتريفيوژ آي‌آر8، در حال فعاليت و كار كردن است و در عين حال چرخ‌هاي توليد و صنعت كشور هم پيشرفت داشته‌اند.
رييس‌جمهور افزود: توليد خودرو از 700 هزار در سال 92 به يك ميليون و 600 هزار در سال 96 رسيده و اين به معناي حركت اقتصاد و صنعت است. امروز صنعت خودرو در ميان ديگر صنايع رتبه اول را دارد، 18 درصد از رشد بخش صنعت كشور به خودروسازي تعلق دارد و اين در حالي است كه زماني كه صنعت خودرو دچار ركود بود، باعث شده بود ديگر صنايع مانند فولاد و صنايع پايين‌دستي مرتبط با خودروسازي هم تحرك‌شان كاهش يابد.
دروغ نگفته و نمي‌گويم
روحاني خاطرنشان كرد: در دوراني كه توافق برجام به امضا مي‌رسيد، برخي سايت‌ها و رسانه‌ها نوشتند كه اين توافق تنها روي كاغذ بوده و عملي نمي‌شود و مي‌گفتند كه هواپيما و خودرويي كه در توافق آمده كاغذي است، اما امروز مي‌بينيم كه خودرو توليد شده و سرمايه‌گذاري مشترك به انجام رسيده است. ما هيچگاه به مردم دروغ نگفته و نخواهيم گفت، چرا كه اساس كار ما بر مبناي صداقت و شفافيت است و اگر اشتباه كنيم از مردم عذرخواهي خواهيم كرد و زبان ما براي عذرخواهي از مردم و بيان حقايق و واقعيت‌ها به آنها دچار لكنت نمي‌شود.  رييس‌جمهور آغاز توليد انبوه دنا پلاس و پژو 2008 را قدمي نو در مسير مشاركت با شركت‌‌هاي خارجي براي ساخت خودروهايي كه بتواند بازار جهاني را در اختيار داشته باشد، دانست و از تلاش بيشتر در اين مسير تاكيد كرد.
انعقاد قرارداد هزار ميليارد توماني طراحي خودرو
هاشم يكه‌زارع، مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو از انعقاد قرارداد و تفاهمنامه كنسرسيوم ميان پنج نهاد ايراني و پنج شركت معتبر جهاني در حوزه طراحي و توليد خودرو به ارزش هزار ميليارد تومان در هفته آينده خبر داد و اظهار كرد: با اجراي اين قرارداد طراحي دو پلت‌فرم و عرضه ۲۳ محصول در ۱۰ سال آينده اجرايي خواهد شد. در اين كنسرسيوم قطعه‌سازان ايراني از همان ابتدا در فرآيند طراحي و توليد حضور خواهند داشت و توليد محصولات جديد براساس اين قرارداد، به مرور زمان تا ۷۰ درصد داخلي‌سازي صورت خواهد گرفت.
وي زمان توليد نخستين محصول اين قرارداد را
دوسال و نيم آينده اعلام و ادامه داد: علاوه بر توليد خودروي هيبريدي و برقي با همكاري دانشگاه صنعتي شريف و اميركبير، ۵۰ درصد از توليدات صادر خواهد شد. مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو بر استفاده از توان و نيروي نخبگان دانش‌آموخته تاكيد و اظهار كرد: با اجراي اين قرارداد دانش و فناوري طراحي و توليد خودرو به صورت كامل به كشور منتقل و بومي‌سازي خواهد شد. وي ايجاد شركت جوينت‌ونچر با شركت بنز را از ديگر مشاركت‌هاي بين‌المللي ايران‌خودرو عنوان و خاطرنشان كرد: خروج خودروهاي قديمي نيز كه امر مهمي است به تدريج صورت خواهد گرفت.
يكه‌زارع در ادامه با اشاره به تعطيلي برخي قطعه‌سازان همزمان با تحريم‌هاي بين‌المللي، گفت: در سال ۱۳۹۲ بيش از بيست هزار نفر از كارگران قطعه‌سازي بيكار شده بودند كه با سياست‌هاي دولت تدبير و اميد به كار بازگشتند و در حال حاضر در روزهاي تعطيل هم فعال هستند. وي توليد تجاري پژو ۲۰۰۸ را نخستين ثمره برجام دانست و ادامه داد: با اجراي قرارداد پژو، شركت مشترك ايكاپ با سرمايه‌گذاري ۵۰-۵۰ تاسيس و نخستين محصول مشترك نيز امروز به توليد رسيد. توليد انبوه محصول دنا پلاس نيز كه طراحي آن از سال ۱۳۹۴ كليد خورده بود، آغاز شد. پيش‌فروش اين محصول از فردا آغاز شده و پيش فروش پژو ۲۰۰۸ نيز به زودي انجام خواهد شد.

 

بهره‌گيري حداكثري از فرصت‌ها
 حسن روحاني، رييس‌جمهور كه صبح ديروز به همراهي وزير صنعت به ايران‌خودرو رفته بود اين رونمايي را ورود ايران به بازار رقابت جهاني خواند و گفت: بازگشت كارگران قطعه ساز به كارخانه‌ها نماد چرخش همزمان چرخ صنعت و مدرن‌ترين سانتريفيوژ جهان در ايران اسلامي است، توليد داخلي؛ دل ملت را شادمان و دشمن را مايوس مي‌كند، تلاش دولت يازدهم از ابتدا بهره‌گيري حداكثري از فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري و فناوري براي طراوت توليد داخلي بود.     

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون