• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3800 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۱۷ ارديبهشت

قرص‌هاي روانگردان در صدر كالاهاي قاچاق

برخي آمارها حكايت از آن دارد كه گردش مالي تجارت مواد مخدر در دنيا سالانه 600 ميليارد دلار است. رقمي كه سهم ايران از كل اين تجارت 3 ميليارد دلار گزارش مي‌شود. چنين عددي طبيعي است كه جاذبه‌هاي بسياري براي قاچاقچي‌ها دارد تا از شيوه‌هاي مختلف دست به اين تجارت مرگ آفرين بزنند. در سال‌هاي گذشته، ترانزيت اقتصاد ايران همواره از ترازيت اين ماده و خريد و فروش غيرقانوني آن در داخل كشور زيان‌هاي بسياري ديده است. با وجود برخوردهاي انتظامي و قضايي باز هم شيريني تجارت اين كالا سبب شده تا قاچاقچيان دست بردار نباشند و مدام فعاليت‌هاي خود را گسترش دهند.
اگرچه استفاده از ايكس‌ري براي كشف قاچاق مواد مخدر بسيار كارساز بوده اما تدوين برنامه منسجم مبارزه با قاچاق كالا و نظارت مكانيزه بر اساس شاخص‌هاي مديريت ريسك در گمرك سبب شده تا ميزان كشفيات مواد مخدر و پيش‌سازها رشدي 711 درصدي درسال‌هاي 92 تا 94 داشته باشد، به طوري كه ميزان كشفيات مواد مخدر در سال 1394 با رشد 95 درصدي به 300 تن برسد.
بر اساس آخرين گزارش دفتر روابط اطلاعات منطقه‌اي آسيا- اقيانوسيه (RILO A/P)، گمرك جمهوري اسلامي ايران بيشترين كشفيات مربوط به مواد مخدر، روانگردان‌ها و انواع پيش‌سازهاي صنعتي را پس از استراليا، نيوزلند و پاكستان دارد.
دستاوردهاي گمركي ايران به گونه‌اي بود كه بانك جهاني رتبه جمهوري اسلامي ايران در شاخص لجستيك گمرك را با بهبود 18 پله‌اي از رتبه يكصد و چهاردهم در سال 2014 به جايگاه نود و ششم در سال 2016 ارتقا داد.
آمارهاي گمرك نشان مي‌دهد كه در سال 95 بيشترين مواد مخدر كشف شده را قرص‌هاي مخدر با 11 ميليون و 328 و 63 گرم در صدر كشفيات مواد مخدر قرار دارد. پس از آن اسيد هيدروكلريك و اسيد انيدريداستيك دو پيش‌ساز مواد مخدر قرار دارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون