• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3800 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۱۷ ارديبهشت

فرض اوليه علت انفجار معدن تاييد شد

باتري به باتري كردن لوكوموتيو، علت انفجار معدن يورت

وزير صنعت، معدن و تجارت بعد از جلسه با كميته حقيقت‌ياب حادثه انفجار معدن زغال‌سنگ زمستان يورت آزادشهر كه باعث مرگ تعدادي از معدن‌كاران شد، با بيان اينكه فرض اوليه از علت وقوع اين حادثه تاييد شده، از فرصت يك هفته‌اي به كميته حقيقت‌ياب براي اعلام علت اصلي انفجار در معدن خبر داد. محمدرضا نعمت‌زاده، وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: در اين معدن ۳۷۰ نفر به صورت مستقيم و پيمانكاري مشغول فعاليت بودند كه بنا به دلايلي كه به زودي از طريق كميته حقيقت‌ياب اعلام مي‌شود، در ظهر چهارشنبه حادثه انفجار رخ داد. قرار است كميته حقيقت ياب ظرف يك هفته با بررسي‌هايي كه انجام مي‌دهد علت اصلي حادثه را مشخص كند و به اطلاع هموطنان برساند.
نعمت‌زاده با بيان اينكه حدس اوليه علت حادثه درست بوده، گفت: در اين جلسه آنچه دريافتيم باتري به باتري كردن لوكوموتيو حمل زغال سنگ و جرقه ناشي از آن عامل حادثه بوده است، ولي آنچه واضح است معدن زمستان يورت عاري از گاز متان بوده است و ذرات ريز زغال‌سنگ به خودي خود آتش‌زا است.
وي در ادامه با بيان اينكه در پي اين حادثه سه كميته ويژه تشكيل شده است، عنوان كرد: پس از اين حادثه ناگوار كميته‌هاي حقيقت‌ياب، بررسي مسائل انساني و بررسي رفع نواقص ايمني براي ادامه كار و مشكلات كلي معادن زغال سنگ كشور، سه كميته‌اي هستند كه بعد از وقوع اين حادثه ساختار‌بندي شدند، كه دو كميته نخست صبح ديروز تشكيل و كميته سوم در روزهاي آينده تشكيل خواهد شد.
نعمت‌زاده با اشاره به شرح وظايف كميته رسيدگي به مسائل انساني حادثه آزادشهر گفت: دومين كميته‌اي كه صبح ديروز در دفتر اينجانب تشكيل شد كميته رسيدگي به مسائل انساني است تا براي بازماندگان و خانواده‌هاي معدنكاران تصميماتي اتخاذ شود. صدور احكام كارگزيني براي خانواده‌هاي بازماندگان، همچنين اعطاي بيمه بيكاري به كارگران معدن تا زمان بازگشايي مجدد معدن ياد شده و پرداخت هزينه تدفين كشته‌شدگان حادثه و در نهايت توافق با شركت بيمه آسيا براي پرداخت ديه را در دستور كار اين كميته قرار داديم.
وزير صنعت، معدن و تجارت در توضيح آخرين وضعيت معدن آزاد شهر اظهار كرد: هم‌اكنون تيم‌هاي مختلف امدادي و نجاتي در منطقه به ۱۰ گروه تقسيم شده و اقدام به عمليات آواربرداري و نجات حادثه ديدگان كردند و همچنين ريزش شديدي كه در لايه‌هاي كوه رخ داده و نياز به آوار‌برداري است با تامين تجهيزات از ساير معادن مجاور يا خريداري آنها از بازار اين اقدام صورت گرفته است. محل حادثه از دهانه تونل به وسعت ۱۵۰۰ متر بوده و امداد رسانان به آن منطقه رسيده‌اند، اما به‌دليل ريزش كوه، طاق زده شده است تا ضمن جريان داشتن هوا و اكسيژن به منطقه پشت انفجار كه تعدادي از محبوس‌شدگان در آنجا هستند، برسند.
نعمت‌زاده در ادامه تاكيد كرد: توجه به آموزش پيوسته و دايمي تمامي دست‌اندركاران بخش معدن به ويژه بازرسان ايمني با هر مقدار سابقه كار و شهرت امري ضروري است و با بروز اين حادثه تمامي ما بايد احساس مسووليت كرده و از وقوع حوادث مشابه در ساير معادن زغال سنگ جلوگيري كنيم.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون