• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3800 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۱۷ ارديبهشت

كارشكني روس‌ها مانع برگزاري مسابقات همبستگي جهاني شد

كشتي زير برج ميلاد

وحيد جعفري

 

اواخر آذر ماه سال گذشته بود كه فدراسيون كشتي ايران براي همبستگي جهاني در كشتي، طرحي را به اتحاديه جهاني كشتي ارايه كرد و خواستار برگزاري مسابقه ايران، روسيه و امريكا در برج ميلاد تهران و ميدان‌هاي تايمز نيويورك و سرخ مسكو شد. در اين طرح فدراسيون به محوريت كشورهاي ايران، امريكا، روسيه، تركيه و ژاپن در اين رقابت‌ها تاكيد داشت و آن را به اتحاديه جهاني كشتي ارايه كرد؛ اما با كارشكني روس‌ها اين طرح به سرانجام نرسيد تا حالا شاهد برگزاري مسابقات به روشي ديگر در برج ميلاد باشيم.

نامه فدراسيون به اتحاديه جهاني
در بخشي از طرح ارسالي ايران به نناد لالوويچ، رييس اتحاديه جهاني كشتي در زمينه طرح همبستگي جهاني براي كشتي آمده بود: «از جمله كارهاي سخت برخي كشورها در سال ۲۰۱۳ ميلادي براي حفظ كشتي در المپيك، برگزاري مسابقات سه‌جانبه بين تيم‌هاي ايران، روسيه و امريكا در ايستگاه تاريخي راه آهن نيويورك با حمايت همه‌جانبه خانواده كشتي جهان، به منظور جلب‌توجه عمومي به ورزش ما (كشتي) بود.
برگزاري اين مسابقات نمادين تاثير زيادي در حفظ كشتي داشت. امروز ورزش ما به چنين برنامه‌هاي نماديني در برنامه‌هاي سالانه خود نياز دارد. در اين راستا فدراسيون كشتي ايران پيشنهاد برگزاري مسابقاتي با عنوان همبستگي جهاني براي كشتي را ارايه مي‌دهد. اين رقابت در كشتي آزاد ما بين تيم‌هاي ايران، روسيه و امريكا، در كشتي فرنگي بين تيم‌هاي ايران، روسيه و تركيه و در كشتي زنان بين تيم‌هاي ژاپن، امريكا و روسيه برگزار مي‌شود. اين مسابقات در هر كشور، در يكي از مكان‌هاي ملي و اصلي آن كشور، همچون برج ميلاد تهران، ميدان سرخ مسكو، ميدان تايمز نيويورك و يكي از ميادين اصلي كشورهاي تركيه و ژاپن انجام خواهد شد. اين رقابت‌ها تلاش‌هاي خانواده كشتي براي عمومي كردن اين رشته تاريخي و حفظ هميشگي آن در المپيك را نشان مي‌دهد. اين مسابقات در هشت وزن و با دو كيلوگرم ارفاق وزن، به صورت تيم به تيم برگزار خواهد شد.
فدراسيون كشتي ايران با توجه به برگزاري مسابقات قهرماني قاره‌اي در ماه مه ‌سال آينده ميلادي (۲۰۱۷)، پيشنهاد مي‌دهد اين مسابقات در ماه مه ‌تا اواسط ماه ژوئن سال ۲۰۱۷ ميلادي در كشتي آزاد و زنان در امريكا، كشتي فرنگي در تركيه، كشتي زنان در ژاپن و سپس آزاد و فرنگي در روسيه و ايران برگزار شود و اين مسابقات در هر كشور، در يك روز برگزار مي‌شود.»
ترس روس‌ها از كشتي ايران
در پايان اين پيشنهاد آمده بود: از آنجا كه اين رويداد جهاني و نمادين است، شايسته است اتحاديه جهاني كشتي محوريت هماهنگي انجام اين رقابت‌ها را بر عهده بگيرد؛ اما با اين وجود روس‌‎ها با كارشكني مانع برگزاري اين رقابت‌ها شدند تا مشخص شود كه به هيچ‌وجه علاقه ندارند رقابت‌هاي اينچنيني با طرح و پيشنهاد ايران برگزار شود.
آنها همواره اين ترس را داشته و دارند كه ايران سكان هدايت كشتي جهان را به دست گرفته و ديگر نتوانند هرطور كه دوست دارند با كشتي دنيا برخورد كنند. از زماني كه رسول خادم به كشتي بازگشته است و با طرح و ايده‌هاي خود تاثير مثبتي بر كشتي ايران و جهان گذاشته و بسياري از كشورهاي دنيا را در رشته كشتي همراه و همسو كرده است اين ترس روس‌ها بيشتر هم شده است، به خصوص بعد از اينكه خادم با بيشترين آرا به عضويت هيات رييسه اتحاديه جهاني كشتي درآمد؛ اما خب ترديدي نيست كه دير يا زود حسن نيت كشتي ايران همانطور كه امروز بسياري از كشورها را متحد كرده باعث خواهد شد تا ياران روسيه نيز قيد پدرخوانده كشتي دنيا را زده و با موج جهاني كه به وجود آمده همراه شوند.
آن زمان ديگر روس‌ها نخواهند توانست هرطور كه دوست دارند با كشتي دنيا برخورد كنند و هر تصميمي كه دل‌شان خواست براي كشتي جهان بگيرند، بدون اينكه حتي اتحاديه جهاني كشتي بتواند مانع آنها شود.

انتخابي تيم ملي براي جهاني فرانسه
حالا كه با كارشكني روس‌ها پروژه برگزاري رقابت‌هاي همبستگي جهاني كشتي نيمه تمام مانده، فدراسيون كشتي تصميم گرفته است اين طرح را در ابعاد داخلي‌اش برگزار كند تا به واسطه آن پيام كشتي ايران را به گوش تمام كشتي دوستان جهان برساند.
فدراسيون رسول خادم مي‌خواهد رقابت‌هاي انتخابي تيم ملي در سال 96 را كه مهم‌ترين رقابت داخلي است با حضور تمام ستارگان و مدعيان كشتي آزاد و فرنگي كشور -كه براي رسيدن به رقابت‌هاي جهاني فرانسه روي تشك حاضر خواهند شد- اوايل تير ماه در فضاي باز برج ميلاد تهران برگزار كند. اين تصميم براي احترام به علاقه عموم مردم به كشتي و گسترش هر چه بيشتر كشتي در ميان اقشار مختلف جامعه به عنوان حاميان اصلي ورزش ملي كشور و همچنين بهره مندي بيشتر از ظرفيت‌هاي تبليغاتي حاميان مالي كشتي گرفته شده است. با توجه به بررسي انجام شده، اين رقابت‌ها با شعار «ورزش ملي- نماد ملي» در صورت فراهم شدن شرايط، نيمه اول تيرماه براي شركت در رقابت‌هاي جهاني فرانسه، در محوطه باز برج ميلاد تهران برگزار مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون