• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3802 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۹ ارديبهشت

اهميت مدل مصرف رسانه

جلال سميعي مشاور روابط‌عمومي و برندينگ

1-‌ گفته بودم كه انتخابات از شاخص‌هاي مهم بررسي اوضاع و قدرت رسانه‌هاست؛ از همين‌رو، حالا كه 10 روز به دو انتخابات مهم كشور مانده است، بد نيست به شاخص‌هاي بررسي رسانه‌ها نگاهي عملياتي‌تر و ريزبينانه‌تر داشته باشيم. منظورم از نگاه عملياتي، بررسي كمپين‌هاي تبليغاتي نامزدهاي رياست‌جمهوري در همين بازه چندهفته‌اي است.
2-‌ الگوهاي انتشار پيام‌هاي رسانه‌اي، به عوامل بسياري بستگي دارند؛ يكي از اين عوامل كه خود ناشي از روابط علت و معلولي رسانه‌اي و برندينگ است، «مدل مصرف رسانه» در ميان مخاطبان است؛ مدل مصرف رسانه شايد يكي از تعيين‌كننده‌ترين مقوله‌هاي موثر در طراحي يك كارزار تبليغاتي است؛ خواه كارزار سياسي و پروپاگاندا، خواه تبليغات تجاري.
3- حقيقت كه نه لزوما، اما تجربه رسانه‌اي من در همه سال‌هايي كه به ضرورت و اقبال، انواع رسانه را شناخته‌ام، نشان داده است كه همين ماجراي مدل مصرف رسانه در ميان مخاطبان، آنقدر مهم و بديهي است كه اتفاقا بسيار ناپيدا و ناديده مي‌ماند؛ مثلا اگر عددها و مصلحت‌هاي فاكتورهاي اداري از همه‌چيز مهم‌تر باشد، ممكن است آگهي‌‌هاي عمدتا گران تلويزيوني، براي مخاطبي ساخته و‌ پخش شوند كه اصلا تلويزيون يا آن كانال انتشار پيام را نمي‌بيند! در نتيجه، بسياري از آگهي‌‌هاي خوش‌ساخت راديو و تلويزيون و بيلبوردها و بنرهاي گران سايت‌ها و پست‌هاي تلگرامي، ممكن است تنها عذاب وجدان سفارش‌دهنده پيام را كم كنند و به مخاطب اصلي جامعه هدف نرسند.
4-‌ بديهياتي كه در اين وانفساي گراني آگهي در ايام انتخابات نوشتم، اين‌جا مهم‌‌ مي‌شوند كه به يك نقص يا ضعف اولويت‌بندي دولت اعتدال دقت كنيم؛ برداشت شخصي من از فعاليت دولت يازدهم اين است كه شايد يكي از كم‌كاري‌هاي مهم دولت، پرونده تاريخي سلامت و درمان باشد؛ بسياري از كساني كه به هر دليل با سطح بالايي از گرفتاري‌هاي دارو و درمان درگير بوده‌اند، مي‌توانند بفهمند و حتي اذعان كنند كه در دولت آقاي روحاني، هزينه‌ها و نظم و اولويت‌بندي و آساني پيگيري سلامتي و دارو، تا چه حد تحولات خوب و ملموس داشته است... اما الگوي انتشار پيام‌ها و مدل مصرف رسانه در جامعه تلگراميزه‌ و اينستاگرامي امروز ايران، هنوز مقهور اين پيام مهم نشده است. طبيعي است كه انتشار دستاوردهاي يك دولت در هجوم انتقادهايي كه از طرف رقبا سرازيرند، كار دشوار و پيچيده‌اي است اما پيشنهاد من به همه كساني كه روي #تغييرات- ملموس چهار سال اخير تاكيد دارند، جبران اين خلأ بزرگ ارتباطي و يادآوري اهميت جان آدم‌ها در اولويت‌هاي ناشي از تحريم و دشواري‌هاي يك دولت و ملت ا‌ست.
5-‌ اگر مراقب جزييات مهم مثل همين مدل يا الگوي مصرف رسانه و محتوا در ميان مخاطبان‌ مهم‌تان نباشيد، ممكن است رقباي آسوده يا جوان‌تر شما، بازي ديده شدن را از شما بدزدند. درباره اين قصه، بيشتر خواهم نوشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون