• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3803 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۰ ارديبهشت

فرنگي‌كاران امروز در دهلي‌نو روي تشك قهرماني آسيا مي‌روند

فصل پوست‌اندازي تيم اشكاني

گروه ورزش

علي اشكاني بعد از انتخاب به عنوان سرمربي تيم ملي كشتي فرنگي چالش‌هاي زيادي را در اين مدت كوتاه پشت سر گذاشت به‌طوري كه در نخستين گام و در حالي كه حدود 3 ماه از انتخابش مي‌گذشت بايد تيمش را در مسابقات جهاني اوزان غيرالمپيكي كشتي به ميدان مي‌فرستاد؛ تيمي كه با وجود حضور 2 فرنگي‌كار عنوان‌دار و باتجربه نتايج بسيار ضعيف و دور از انتظاري گرفت و همين موضوع باعث تاخت و تاز منتقدان به او شد كه توانايي اداره تيم ملي را ندارد. همان زمان نيز شوراي فني با چرخشي 180 درجه‌اي از جبهه حمايت در جبهه منتقدان قرار گرفت و به اشكاني اولتيماتوم داد كه شايد فرصت زيادي نداشته و جام جهاني آخرين فرصت او باشد؛ هر چند كه بعد از آن نيز بلافاصله تغيير موضع داده و بار ديگر حمايت خود را از اشكاني اعلام كرده و عنوان كردند كه هدف‌شان زدن تلنگري به سرمربي جوان تيم ملي بوده است. در هر حال اشكاني و شاگردانش در جام جهاني نيز به ميدان رفتند و با وجود شكست نزديك مقابل روسيه و عدم راهيابي به فينال با پيروزي در ديدار رده‌بندي مقابل تركيه، عملكرد قابل قبولي از خود بر جاي گذاشتند تا به آينده اين تيم اميدوار باشيم. هرچند كه جام جهاني به عنوان يك تورنمنت درجه 2 نمي‌تواند معيار دقيقي براي ارزيابي توانايي‌هاي اشكاني و شاگردانش باشد؛ اما به هر صورت براي شروع نتيجه بدي نبود. حالا بعد از حدود 8 ماه از انتخاب اشكاني به عنوان سرمربي تيم ملي كشتي فرنگي و در اختيار داشتن فرصت كافي براي شناسايي داشته‌هايش زمان آن رسيده تا بتوان ارزيابي دقيقي از ميزان توانمندي اين مربي جوان داشت.
البته اشكاني در اين مدت با چالش‌هايي از جمله بي‌ثباتي در تصميم‌گيري درخصوص اعزام كردن يا نكردن سعيد عبدولي به مسابقات روبه‌رو بود، در حالي كه با توجه به طرح سيدبندي اتحاديه جهاني كشتي حضور در مسابقات قهرماني آسيا مي‌توانست به نفع دارنده نشان برنز المپيك باشد؛ اما يكي از مربيان تيم ملي اعلام كرد كه عبدولي گفته تمايل به حضور در مسابقات كشورهاي اسلامي دارد نه قهرماني آسيا.
بعد از اين حرف‌ها اسامي تيم ملي براي حضور در اين دو رويداد در حالي اعلام شد كه نامي از عبدولي در ميان نبود، اما بعد از مدت كوتاهي اشكاني در گفت‌وگويي از دعوت عبدولي و قرار گرفتن نام او در بين نفرات اعزامي خبر داد. هر چند كه اين اظهارنظر نيز دوام زيادي نياورد و بعد از بي‌ميلي سعيد براي حضور در اردوهاي تيم ملي، قهرمان اسبق جهان كنار گذاشته شد؛ تصميمي كه خيلي بهتر بود زودتر از اين گرفته مي‌شد.
باري، اشكاني تيم خود را براي حضور در مسابقات قهرماني آسيا بست كه در اين بين تنها 3 كشتي‌گير با نام‌هاي سامان عبدولي، بيابانگرد و طاهري‌ در دوره قبل اين مسابقات به ميدان رفته‌اند و مهدي‌زاده نيز سال قبل از آن قهرمان آسيا شده بود. 4 كشتي‌گير ديگر با نام‌هاي ارسلان، پشتام، نوري و صالحي‌زاده براي نخستين‌بار حضور در مسابقات بزرگسالان را در يك ميدان رسمي تجربه مي‌كنند.
59 كيلوگرم: سامان عبدولي (26 سال - نقره 2016 آسيا)
عبدولي كه دومين حضورش در بزرگسالان را تجربه مي‌كند سال قبل با قبول شكست در ديدار فينال به مدال نقره آسيا دست يافت. او كه ديگر از جواني خارج شده و به كشتي‌گيري پخته بدل شده است بعد از مدال نقره جوانان جهان در سال 2011 سال‌ها پشت خط حميد سوريان ماند تا نوبت به او برسد. سامان حالا اين فرصت را دارد تا با قدرت‌نمايي در آسيا خود را به عنوان مدعي جدي جايگزيني حميد سوريان مطرح كند و چه بسا موفقيت در آسيا به عنوان سكوي پرتابي براي عبدولي باشد؛ هر چند كه او ابتدا بايد با رقباي داخلي خود از جمله حاجي‌پور و نوربخش تسويه حساب كند. كشتي‌گيران قزاق و قرقيز كه سال قبل در فينال مغلوب او شدند در كنار نمايندگان ژاپن و كره‌شمالي از مهم‌ترين حريفان عبدولي هستند.
 66 كيلوگرم: علي ارسلان (22 سال - برنز 2015 جوانان جهان)
ارسلان از جمله كشتي‌گيراني است كه به تازگي از رده سني جوانان به بزرگسالان آمده است و براي نخستين‌بار حضور در رده سني بزرگسالان را تجربه مي‌كند. ارسلان كه سال 2015 برنز جوانان جهان را بر گردن آويخته است اكنون با 22 سال سن يكي از جوانترين نفرات تيم اعزامي به آسيا محسوب مي‌شود. ارسلان نيز مي‌تواند با موفقيت در اين مسابقات در بين مدعيان وزن دوم نامي براي خود دست و پا كند. در حال حاضر بعد از كناره‌گيري اميد نوروزي، مهدي زيدوند كه قرار است به بازي‌هاي كشورهاي اسلامي اعزام شود باتجربه‌ترين كشتي‌گير اين وزن محسوب مي‌شود كه در كنار ارسلان مي‌توانند مدعيان اصلي رسيدن به دوبنده تيم ملي در مسابقات جهاني باشند. عظمت كبيسپايف، كشتي‌گير باتجربه قزاق‌ها و دارنده مدال برنز جهان و بازي‌هاي آسيايي و نفر هفتم المپيك به همراه المورات تاسمرادوف، دارنده مدال برنز المپيك ريو و جهان و قهرمان آسيا از قرقيزستان و نماينده كره‌شمالي از اصلي‌ترين رقيبان ارسلان محسوب مي‌شوند.
71 كيلوگرم: افشين بيابانگرد (30 سال - طلاي 2016 آسيا)
بيابانگرد با توجه به كسوت و مدال‌هاي كسب شده، باتجربه‌ترين عضو تيم اعزامي به مسابقات آسيايي محسوب مي‌شود. بيابانگرد با پشتوانه مدال برنز جهان و بازي‌هاي آسيايي و طلا و نقره آسيا به عنوان مدافع قهرماني دوره قبل گام به اين رقابت‌ها مي‌گذارد. او خود يكي از مدعيان اصلي پوشيدن دوبنده تيم ملي در مسابقات جهاني 2017 فرانسه است هر چند كه در مسابقات جهاني اوزان غيرالمپيكي در سال 2016 عملكرد قابل قبولي نداشت و خيلي زود در همان دور اول از گردونه رقابت‌ها كنار رفت، حالا اين فرصت را دارد تا اعاده حيثيت كند.
75 كيلوگرم: پژمان پشتام (23 سال - نقره ارتش‌هاي جهان)
بعد از خط خوردن سعيد عبدولي، پشتام كه در فهرست اوليه نفرات اعزامي قرار داشت بار ديگر به ميدان بازگشت تا حالا بخواهد در مهم‌ترين تورنمنت دوران ورزشي‌اش به ميدان برود. البته شايد خيلي‌ها ندانند كه او در مسابقات آسيايي سال 2011 عضو تيم ملي كشتي فرنگي نوجوانان بوده و به عنوان هفتم رسيده است. وي در سال 2015 نيز در مسابقات ارتش‌هاي جهان به ميدان رفت كه با شكست در فينال به مدال نقره دست يافت. پشتام با حضور نفراتي مانند كيم هيون وو، قهرمان المپيك و جهان از كره‌جنوبي، دوژان كارتيكوف از قزاقستان و دلشاد توردي‌يف از ازبكستان براي رسيدن به سكو و مدال در اين رقابت‌ها كار بسيار سختي در پيش دارد و اگر بتواند از اين ميدان سربلند خارج شود، آينده درخشاني در انتظار او خواهد بود. دلشاد توردي‌يف، دارنده مدال‌هاي نقره و برنز آسيا و نايب قهرمان بازي‌هاي آسيايي از ازبكستان به همراه ماكسات يرژپوف، دارنده مدال‌هاي نقره و برنز آسيا از مدعيان اصلي اين وزن هستند.
80 كيلوگرم: رامين طاهري (23 سال - طلاي 2016 آسيا)
رامين طاهري در عين جواني يكي از باتجربه‌هاي تيم محسوب مي‌شود. او نخستين حضورش در رده سني بزرگسالان وقتي در رده سني جوانان بود در سال 2014 در قهرماني آسيا رقم خورد. در آن رويداد به عنواني بهتر از پنجمي نرسيد، اما تا 2 سال بعد از آن از سكوي قهرماني پايين نيامد و حالا در چهارمين حضورش به دنبال هت‌تريك طلا در آسياست. طاهري سال قبل با اقتدار روي سكوي قهرماني رفت و به نظر نمي‌رسد امسال هم كار سختي براي رسيدن به مدال طلا داشته باشد هر چند كه مصدوميت زانوي رامين كمي او را دچار مشكل كرده است. آشخات ديلماخومدوف، دارنده مدال برنز آسيا و نفر پنجم 2016 جهان از قزاقستان به همراه صمد شيرداكوف، نفر پنجم 2015 جهان، بازي‌هاي آسيايي و آسيا از قرقيزستان و جاني‌بك اوتابكوف، دارنده مدال برنز 2016 جهان و آسيا از ازبكستان مدعيان اصلي اين وزن و از حريفان جدي طاهري هستند.
85 كيلوگرم: حسين نوري‌ (27 سال)
سرانجام بعد از سال‌ها حضور در اردوهاي تيم ملي و شركت در تورنمنت‌هاي مختلف نوبت به حسين نوري رسيد تا در يك ميدان رسمي نماينده كشورمان باشد. نوري كه سال‌هاست در انتخابي تيم ملي نفرات شاخص را شكست مي‌دهد، هيچگاه فرصت پيدا نكرد تا توانايي‌هايش را در يك ميدان رسمي مهم بيازمايد، اما حالا شاهين اقبال روي شانه‌هاي او نشسته و شانس به او رو كرده است. نوري اين فرصت را دارد تا با توجه به خلأ موجود در وزن 85 كيلوگرم بعد از خداحافظي حبيب‌الله اخلاقي، سند دوبنده وزن ششم را به نام خود بزند و تا سال‌ها از آن بهره‌برداري كند. البته سال قبل تنها وزني كه تيم ملي كشورمان موفق به كسب مدال در آن نشد وزن 85 كيلوگرم بود و همين موضوع كار را براي نوري تازه وارد سخت مي‌كند. كشتي‌گيران قرقيز، قزاق و ازبك از مهم‌ترين حريفان نماينده كشورمان به حساب مي‌آيند كه در سال قبل نيز نتايج قابل توجهي كسب كردند.
98 كيلوگرم: سيدمصطفي صالحي‌زاده (24 سال)
صالحي‌زاده نيز نخستين حضورش در رده سني بزرگسالان را تجربه مي‌كند. وي كه از كشتي‌گيران خوب در رده جوانان بود، اما به حقش نرسيد و حالا اين فرصت را دارد تا خودي نشان دهد و در كنار مهدي علياري، مدعي پوشيدن دوبنده‌اي كه سال‌ها در اختيار قاسم رضايي بود، باشد. صالحي‌زاده جوان نيز بايد با حريفان قدرتمندي مبارزه كند؛ رستم آساكالوف، نفر هشتم المپيك ريو و نايب قهرمان 2015 جهان در وزن 85 كيلوگرم از ازبكستان و يرولان ايسكاكوف، دارنده مدال برنز بازي‌هاي آسيايي و قهرمان 2014 آسيا از مدعيان اصلي رفتن روي سكوي قهرماني هستند.
130 كيلوگرم: بهنام مهدي‌زاده (29 سال - طلاي 2014 آسيا)
مهدي‌زاده از ديگر كشتي‌گيران ملي‌پوش است كه از تجربه بالايي برخوردار است و سال 2014 مدال طلاي آسيا را بر گردن آويخت. وي همان سال نيز به مسابقات جهاني ازبكستان اعزام شد كه بعد از ۲ پيروزي مقابل چرنيتسكي اوكرايني و تينالي‌يف قزاق، مغلوب لوپز كوبايي شد كه با حضور حريفش در فينال به شانس مجدد رفت، اما با شكست مقابل ادوارد پاپ آلماني به عنوان هشتمي بسنده كرد. البته امسال كار مهدي‌زاده كمي سخت‌تر است. نفراتي مانند مورات رامونوف، نايب قهرمان 2016 آسيا كه در فينال سال گذشته مغلوب امير قاسمي شده بود به همراه نورماخان تينالي‌يف، قهرمان آسيا و بازي‌هاي آسيايي از مدعيان اصلي سنگين‌وزن در كنار مهدي‌زاده براي كسب مدال طلا هستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون