• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3805 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۲۳ ارديبهشت

ماكرون آماده حضور در اليزه مي‌شود

نخستين چالش‌هاي رييس‌جمهور جوان

گروه جهان| امانوئل ماكرون، رييس‌جمهور منتخب فرانسه كه حالا توانسته كاخ اليزه را به صورت مستقل و بدون وابستگي به هرگونه حزب فتح كند، حالا در حال تدوين هدفي جدي‌تر در راه تسلط بر كرسي‌هاي پارلمان فرانسه است. روز پنجشنبه امانوئل ماكرون ليستي از نامزدهاي خود را براي تصدي كرسي‌هاي پارلمان فرانسه ارايه داد كه مي‌تواند چشم‌اندازي براي تغيير در شكل پارلمان و آرايش احزاب فرانسوي باشد. با اين وجود افرادي كه ماكرون معرفي كرده را مي‌توان كارآموزان سياسي ناميد. زيرا حزب ماكرون فقط يكسال است كه شكل گرفته و از 429 نامزدي كه براي تصدي اين پست معرفي كرده بيش از نيمي از آنها تازه كار هستند و نيمي از آنان را نيز زنان تشكيل مي‌دهد. از همين رو مي‌توان گفت كه ماكرون و حزب او فاقد هرگونه نماينده حامي در مجلس است. از همين رو حالا او با چالشي روبه‌رو است تا بتواند جنبشي را براي تصدي كرسي‌هاي پارلمان ايجاد كند. با اين حال هنوز ليستي كه ارايه شده نهايي نيست، زيرا ساعاتي پس از انتشار حزب ماكرون عنوان كرد كه حداقل 5 نفر به اشتباه در ليست حضور داشتند و نامزدها هنوز نهايي نشده است و تعداد آنها بيشتر خواهد شد.
انتخابات پارلماني در ماه ژوئن برگزار خواهد شد و اين در حالي است كه امانوئل ماكرون 39 ساله بدون هرگونه وابستگي به احزاب سنتي فرانسه پيروز انتخابات رياست‌جمهوري اين كشور شده است. حالا او قصد دارد دست به اقداماتي بلندپروازانه بزند. او قصد دارد پيشنهاداتي را در حوزه اصلاحات كسب و كار و همچنين افزايش امنيت ارايه دهد. اما در حال حاضر هيچ يك از احزاب بطور رسمي پشت سر ماكرون قرار ندارند و عملا همه احزاب و گروه‌ها در فرانسه پشت سر ماكرون جمع شدند تا مارين لوپن راي نياورد نه اينكه بخواهند حمايت جدي از ماكرون انجام دهند.
بسياري معتقدند كه از 66درصدي كه به ماكرون راي دادند و از او در دور دوم انتخابات حمايت كردند، به اين دليل بود كه لوپن منفور بود و نمي‌خواستند نامزدي كه به مانند هيتلر و نازي‌ها عمل مي‌كند راس امور در فرانسه را برعهده بگيرد. حالا پس از پيروزي در اين انتخابات مشكلات براي ماكرون آغاز خواهد شد. در انتخابات ماه ژوئن احزاب سنتي فرانسه عهد كرده‌اند كه از آن براي بازگشت به قدرت استفاده كنند. از همين رو اگر ماكرون نتواند اكثريت نسبي را در مجلس ملي 577 نفري را كسب كند قطعا بايد قدرت رياست‌جمهوري خود را با حزب اكثريت در مجلس تقسيم كند كه اين موضوع مي‌تواند به‌شدت دستور كار ماكرون را محدود كند. از همين رو در چنين شرايطي پنج سال ديگر اگر ماكرون وعده‌هاي خود را نتواند عملي كند، قطعا انتخابات 2022 به سمتي مي‌رود كه مارين لوپن پيروز اين انتخابات شود.
با اين وجود ماه ژوئن را مي‌توان لحظه تاريخي و غيرمعمول سياسي براي فرانسه دانست و بايد ديد در نهايت ماكرون چه افرادي را به ميدان مي‌فرستد. از طرفي اين يك فرصت نادر براي شهروندان فرانسوي است تا به افرادي جديد در صحنه سياسي فرانسه راي دهند. قديمي‌ترين نامزد ليست ماكرون 72سال دارد و جوان‌ترين آن 24ساله است. ريچارد فران، دبيركل حزب تازه تاسيس ماكرون روز پنجشنبه گفت: اين بازگشت قطعي شهروندان به قلب زندگي سياسي ما است. وي گفت در ميان نامزدها يك رياضيدان، مدافع پناهندگان و مشاور كسب و كار نيز حضور دارد. همچنين در ميان افراد شخصيت‌هايي را مي‌توان ديد كه در طول ساليان گذشته از گردونه اطرافيان اولاند كنار گذاشته شدند و مورد غضب قرار گرفتند. از سوي ديگر از آنجايي كه مبارزه با لوپن بر مسائل حساس نژادي، مذهبي و مهاجرتي قرار داشت، حدود 6درصد از نامزدها عرب‌تبار هستند كه پس‌زمينه‌هايي از زندگي در مستعمرات سابق فرانسه در آفريقا دارند. همچنين آن گونه كه برآورد مي‌شود، جمعيت مسلمان فرانسه بين 5 تا 8درصد جمعيت كل كشور را دربرمي‌گيرد. به گفته تحليلگران نسبت نامزدهاي اقليت‌هاي قومي و مذهبي بيشتر از انتخابات‌هاي قبلي خواهد بود.
برونو كوترس، كارشناس مسائل سياسي فرانسه در گفت‌وگو با واشنگتن‌پست مي‌گويد: اين يك مساله مهم است، چراكه وقتي ماكرون از مذاكرات در مورد نوسازي سياست در فرانسه سخن مي‌گويد اين موضوع تنها معطوف به جوانگرايي نيست، بلكه بايد نمايندگاني متنوع از جامعه اين كشور باشند. از سوي ديگر بسياري از كارشناسان معتقدند كه امانوئل ماكرون كار بسيار سختي را براي كسب اكثريت مجلس براي پيشبرد اهداف خود دارد. در حال حاضر امانوئل ماكرون چندان نگران سوسياليست‌ها در پارلمان نيست چراكه آنها به نوعي ماكرون را حمايت مي‌كنند چراكه او پيش‌تر عضو اين حزب بوده است. اما تهديد اصلي ماكرون را مي‌توان حزب جمهوريخواه و محافظه‌كاران فرانسه دانست. آنها فرانسوا فيون را با اين توقع به ميدان فرستادند كه بتوانند پس از پنج سال دوباره اليزه را فتح كنند اما به ناگاه رسوايي مالي كه همسر او به بار آورد به ناگاه او را از كورس رقابت‌ها خارج كرد و در نهايت در رتبه سوم اين رقابت قرار گرفت. ماكرون نيز به عنوان يك بانكدار سابق و سرمايه‌گذار و مشاور اقتصادي اولاند فعاليت كرد اما يك سال پيش عملا راه خود را جدا كرد. اما شايد تا يك سال پيش هيچ كس فكر نمي‌كرد كه ماكرون طي يك سال تا اين حد بتواند در مركز توجه راي‌دهندگان قرار گيرد. ولي اكنون بايد امانوئل ماكرون ساختاري را ايجاد كند كه يادآور دولت اولاند نباشد و نمي‌تواند چندان به حزب سوسياليست نگاه زيادي داشته باشد، بنابراين به نظر مي‌رسد بايد از احزاب راست و فردي راستگرا در پست نخست‌وزيري استفاده كند كه بايد به زودي آن را تعيين كند. از طرفي نزديكان ماكرون به صورت ظريف در حال جذب افكار عمومي هستند. در روزهاي گذشته مانوئل والس، نخست‌وزير سابق فرانسه به عنوان يكي از نامزدهاي نخست‌وزيري مطرح شد، مانوئل والس گفته براي او حزب سوسياليست مرده است و به دنبال پيوستن به تيم ماكرون است. دبيركل حزب ماكرون اما گفت كه هنوز نامزدهاي نخست‌وزيري نهايي نشده است و در حال بررسي هستيم.  با اين حال برخي كارشناسان معتقدند كه با توجه به اينكه امانوئل ماكرون جوان‌ترين رهبر فرانسه پس از ناپلئون است بسياري نگران از عملكرد او هستند. فرانسوا باريون، وزير سابق برنامه و بودجه فرانسه مي‌گويد: فرانسه در حال رفتن به تعريف جهت‌گيري رايي است كه داده است. وي همچنين افزود: او وارث مستقيم فرانسوا اولاند است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون