• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3806 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۴ ارديبهشت

چهره‌ها- خبرها

ظهور  حمله سايبري بزرگ
براساس جديدترين اطلاعات يك ويروس كامپيوتري باجگير با سرعت بالايي در حال آلوده كردن سيستم‌هاي كامپيوتري سراسر جهان بوده و تاكنون بالغ بر ۷۵ هزار كامپيوتر در ۹۹ كشور هدف اين ويروس قرار گرفته‌اند. به گزارش ايسنا، به نقل از راشاتودي، اين ويروس فايل‌هاي كامپيوترها را آلوده مي‌كند و پس از آن هنگامي كه كاربر بخواهد فايل را باز كند از او تقاضاي بيت كوين (يك نوآوري اينترنتي با كاركردهاي مشابه «پول بي‌پشتوانه» يا پول حكومتي) مي‌كند. طبق اعلام شركت امنيت كامپيوتري اوست، افزايش فعاليت اين ويروس در سيستم‌هاي رايانه‌اي از ساعت هفت صبح جمعه به وقت گرينويچ مشاهده شد و پس از آن با سرعت بالا اين ويروس گسترش پيدا كرد. طبق اعلام اين شركت در عرض چند ساعت بالغ بر ۷۵ هزار حمله انجام شده توسط اين ويروس در سراسر جهان شناسايي شد. شركت امنيت كامپيوتري كاسپر اسكاي نيز گزارش داد: ده‌ها كشور سراسر جهان هدف حملات اين ويروس قرار گرفتند و تعداد قربانيان اين ويروس همچنان در حال افزايش است. انگليس و اسپانيا جزو نخستين كشورهايي بودند كه رسما به عنوان قرباني اين حملات شناسايي شدند. در اسپانيا علاوه بر شركت مخابراتي تلفنيكا تعداد زيادي شركت ديگر نيز هدف اين بدافزار كامپيوتري قرار گرفتند. گفته شده كه اين ويروس به كامپيوترها در يك شبكه داخلي حمله مي‌كند مشابه آنچه در شركت تلفنيكا انجام شد در حالي كه بر مشتريان آن تاثير نگذاشته است. وزارت كشور روسيه نيز اعلام كرد: كامپيوترهاي اين وزارتخانه به اين ويروس آلوده شده‌اند. سخنگوي اين وزارتخانه در بيانيه گفت: حدود ۱۰۰۰ كامپيوتر با سيستم عامل ويندوز در اين وزارتخانه آلوده شدند اما اين كمتر از يك درصد كل كامپيوترها در اين وزارتخانه است. دفتر ترزا مي، نخست وزير انگليس نيز گفت كه او در جريان اين وضعيت قرار گرفته و مقام‌هاي امنيت سايبري همچنين به جرمي هانت، وزير بهداشت انگليس نيز درباره آخرين وضعيت گزارش دادند. ترزا مي‌گفته كه اين حمله سايبري به بيمارستان‌هاي انگليس بخشي از يك حمله گسترده‌تر بين‌المللي بوده است. دفتر فدرال امنيت اطلاعات آلمان نيز در هشداري اعلام كرد كه اين ويروس در شبكه‌هايش پخش شده است. در امريكا و ايتاليا نيز حمله سايبري ناشي از اين ويروس شناسايي شده است.


تظاهرات پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها در ونزوئلا
هزاران تظاهركننده سالخورده در كاراكاس پايتخت ونزوئلا و ساير شهرهاي اين كشور عليه دولت نيكلاس مادورو راهپيمايي كرده‌اند. پليس براي كنترل جمعيت در پايتخت مانع ورود مردم به يك جاده اصلي شد و از گاز اشك آور استفاده كرد. تظاهركنندگان در مقابل با گره كردن مشت‌ها خواهان احترام پليس شدند. ونزوئلا با كمبود بسياري از كالاهاي اساسي از جمله دارو و تجهيزات پزشكي روبه‌روست. بسياري از مردم احساس مي‌كنند كه بحران در نظام بهداشتي بيش از پيش سالخوردگان را آسيب‌پذير كرده است. در تحولي ديگر آقاي مادورو، رييس‌جمهور ونزوئلا وزير بهداشت را پس از انتشار آمارهاي رسمي كه نشان‌دهنده افزايش شديد مرگ نوزادان و مادران در دو سال گذشته بود اخراج كرده است. خانم آنتونيتا كاپورال، پزشك زنان، فقط چهار ماه پيش در اين پست منصوب شده بود و اكنون لوئيس لوپز، معاون وزير بيمارستان‌ها جاي او را گرفته است. رافائل كلمنارس ۷۸ ساله در اين تظاهرات به خبرگزاري رويترز گفت: «من آمده‌ام از نوه‌هايم دفاع كنم، از كشورم دفاع كنم.»


ترامپ و محمد بن سلمان خطرناكترين افراد جهان
روزنامه اينديپندنت روز گذشته رييس‌جمهوري امريكا و وزير دفاع عربستان را خطرناك‌ترين مردان جهان توصيف كرد. به گزارش ايسنا، اين روزنامه انگليسي در شماره ديروز خود گزارشي را از پاتريك كوبرن، نويسنده مطبوعاتي متخصص در امور دفاعي با عنوان «ترامپ و محمد بن سلمان، خطرناك‌ترين مردان جهان هفته آينده با هم ديدار مي‌كنند»، منتشر كرد. در اين گزارش آمده است كه ترامپ به تامين حمايت گسترده از عربستان به ويژه از عمليات نظامي‌اش در يمن دستور داده است اما محمد بن سلمان، جانشين وليعهد عربستان تلاش مي‌كند تا واشنگتن را براي حمايت از عربستان در رويارويي با ايران قانع كند. طبق اين گزارش، بسياري از ناظران بر اين باورند كه ترامپ كه خطرناك‌ترين آدم روي زمين است براي سفر به عربستان در هفته آينده برنامه‌ريزي مي‌كند تا در سفر چند روزه خود با مردي ديدار كند كه بلافاصله پس از او در ليست مرداني قرار دارد كه بيشترين تاثير را در بي‌ثباتي داشته‌اند و اين مرد محمد بن سلمان ۳۱ ساله است. در اين گزارش آمده است كه ايالات متحده و عربستان براي تشديد موضع‌گيري‌ها عليه دولت ايران توافق كرده‌اند و نخستين تصميم در اين خصوص حمايت از اقليت‌ها در ايران براي جدايي از نظام ايران است و گزارش‌هاي اوليه‌اي درخصوص طرح‌هاي مشترك جهت حمايت از بلوچ‌ها در جنوب شرق ايران منتشر شده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون