• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3808 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۶ ارديبهشت

راستي‌آزمايي اظهارات ترامپ چه مي‌گويد؟

رييس‌جمهور متناقض

تحقيقات درخصوص دخالت روسيه در نتيجه انتخابات رياست‌جمهوري و ارتباط كرملين با كمپين انتخاباتي ترامپ ادامه دارد و هيچ كس به‌طور موثر از اين پرونده تبرئه نشده است. در طول هفته گذشته نيز دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات متحده در تلاش بود تا ديدگاه‌هاي خود را در خصوص تجارت، ماليات و اقتصاد را پيش ببرد، اما به ناگاه با اخراج جيمز كومي رييس اف‌بي‌آي توسط دونالد ترامپ يك‌بار ديگر هياهو و جنجال درخصوص دخالت روسيه در انتخابات امريكا بپا شد. در اين بين تناقضات موجود در كاخ سفيد نيز بسيار نگران‌كننده جلوه مي‌كند و خبرگزاري آسوشيتدپرس به اظهارنظرهاي رييس‌جمهور و اعضاي مختلف دولت را نيز راستي‌آزمايي كرده است.

رسيدن به نتيجه
دونالد ترامپ در مورد اينكه آيا مقامات روسي در راه رسيدن به پيروزي با كمپين او همدست بوده‌اند گفته است: كلاپر (رييس سابق سيا) متقاعد شده است، افراد ديگر متقاعد شده‌اند، همه متقاعد شده‌اند كه هيچ تباني وجود نداشته است. اما حقيقت ماجرا اين است كه جيمز كلاپر تا بيستم ژانويه كه در سمت خود قرار داشت عنوان كرد كه هيچ تخلفي صورت نگرفته است. او در گزارشي كه در پايان دولت اوباما منتشر كرده بود عنوان كرد هيچ هماهنگي بين كمپين دونالد ترامپ و روسيه طبق شواهد موجود وجود ندارد. اما گزارش خود را بر مبناي اقدامات سايبري روسيه و تبليغ عليه هيلاري كلينتون معطوف كرد نه بر ارتباط همكاران ترامپ با روسيه؛ با اين وجود جيمز كلاپر در جلسه پرسش و پاسخ سنا در اين خصوص عنوان كرد كه من در آن زمان از تحقيقات اف‌بي‌آي در خصوص اين موضوع اطلاع نداشتم. وي اما آنچه كه در خصوص رابطه اطرافيان ترامپ پيدا شده غافلگير‌كننده است و پتانسيل تباني ميان كمپين ترامپ و روس‌ها وجود دارد. آنگونه كه‌اي بي‌سي گزارش داده است، كلاپر در گزارش اوليه خود عنوان كرده كه هيچ شواهدي از هرگونه تباني وجود ندارد ولي كلاپر عنوان كرد اين به معني آن نيست كه هيچ شواهدي نيست. با اين وجود دونالد ترامپ قصد دارد شواهد را به سمتي ببرد كه بتواند تبرئه شود. كميته تحقيقات مجلس سنا در حالي به تحقيقات خود ادامه مي‌دهد كه به ناگاه هفته گذشته دونالد ترامپ جيمز كومي را از كار بركنار كرد و اين باعث شگفتي بسياري شد. اندرو كيپ كه اكنون مسووليت اف‌بي‌آي را بر عهده گرفته عنوان كرد، تحقيقات يك اولويت بالا براي آژانس باقي خواهد ماند. سناتور دموكرات مارك وارنر از ويرجينيا و نايب‌رييس كميته اطلاعات مجلس سنا مي‌گويد كه اين خيلي افتضاح است كه همه‌چيز در فضايي مبهم قرار دارد. وي گفته من نمي‌گويم كه هيچ چيز روشن نيست اما ما قصد داريم به دنبال حقايق برويم تا به هركجا و هرچيزي كه كشيده شود.

چرا كومي اخراج شد؟
كليان كانوي مشاور كاخ سفيد در خصوص اخراج كومي مي‌گويد: اين موضوع هيچ ربطي به پرونده روسيه ندارد. سارا هاكبي سندرز سخنگوي كاخ سفيد نيز در خصوص رسيدگي به تباني احتمالي ميان كمپين ترامپ و روسيه نيز گفت: آيا ما مي‌خواهيم به نتيجه برسيم كه با صداقت همراه باشد. ما فكر مي‌كنيم كه جلسه پنجشنبه كاخ سفيد در واقع شرايط را به سمتي برد كه منجر به اين اتفاق شد. اما حقيقت ماجرا اين است كه توضيح اوليه كاخ سفيد براي اخراج كومي اين است در خصوص شيوه تحقيقات اف‌بي‌آي در مورد ايميل‌هاي هيلاري كلينتون بود كه عملا هيچ كس را متقاعد نكرد.
 زيرا دونالد ترامپ به‌شدت از افشاگري كومي در مورد آغاز دوباره تحقيقات در خصوص ايميل‌هاي خانم كلينتون خوشحال شد و آن را تحسين كرد. اما اظهارات سندرز در خصوص نحوه اخراج كومي نشان داد كه موضوع آنچه كه در ابتدا عنوان شد نبوده است.

چه زماني كار اخراج آغاز شد؟
ترامپ در نامه اخراج خود به رييس اف بي‌اي عنوان كرده بود من با قضاوت وزارت دادگستري كه شما قادر به مديريت موثر اف بي‌اي نيستيد موافقم. در بيانيه‌اي كه كاخ سفيد منتشر كرده آمده است كه رييس‌جمهور دونالد ترامپ پس از توصيه‌هاي روشن از سوي دادستان و معاون دادستان كل بر اساس آن عمل كرده است. شان اسپايسر سخنگوي كاخ سفيد عنوان كرد: كه همه‌چيز دست آنها بود و هيچ كس از كاخ سفيد دخالت نكرد و اين تصميم وزارت دادگستري بود. سندرز در روز چهارشنبه عنوان كرد كه در وزارت دادگستري توصيه‌هاي بسيار قوي به رييس‌جمهور وجود داشت كه هرچه سريع‌تر و قاطع‌تر به اخراج كومي اقدام كند. ترامپ اما در مصاحبه خود با NBC عنوان كرده بود من بدون در نظر گرفتن توصيه قصد داشتم او را اخراج كنم. اما حقيقت ماجرا چيست؟ در تلاش اوليه دولت تراش كرد تا مسووليت خود را به سمت ديگر منحرف كند. به نظر مي‌رسد كه از روزنشتاين، معاون دادستان كل خواسته شده بود كه يك يادداشت ازخواسته خود براي كناره‌گيري ارايه دهد. اما حقيقت اين است كه دونالد ترامپ مي‌خواست تا جيمز كومي از دايره دولت خارج شود، حتي اگر دادستان كل چنين درخواستي نداشت. حتي پس از اين اتفاق اين موضوع به وجود آمد كه جلسات سخنگوي كاخ سفيد نيز به حالت تعليق در بيايد. دونالد ترامپ در توييتر خود نوشت: من به عنوان يك رييس‌جمهور فعال تعداد اتفاقات زيادي اطراف من رخ مي‌دهد كه نماينده من در پشت تريبون نتواند همه آنها را به خوبي بازگو كند. او عنوان كرد كه شايد بهترين كار اين باشد كه تمام نشست‌هاي خبري آينده براي مدتي لغو شود.
ترامپ تحت نظر اف‌بي‌آي؟
دونالد ترامپ در مصاحبه خود با NBC عنوان كرد، اول از همه زماني كه شما تحت بررسي هستيد بايد تمام اسناد و مدارك را ارايه دهيد. من مي‌دانم كه من نيستم. من در كميته نيز شنيدم كه من نيست. حقايق نشان مي‌دهد كه عدم درخواستي براي ارايه سند و عدم قرائت آن، نشان از آن دارد كه موضوع در حال رسيدگي است. در اين نوع تحقيقات ابتدا جلسات پرسش و پاسخ آغاز مي‌شود و روند رفته رفته به بررسي سندها كشيده مي‌شود و در نهايت مشخص مي‌شود چه اسنادي در اين بين براي يك تحقيق وجود دارد. موضوع ديگر اين است كه دونالد ترامپ در گفت‌وگو با جيمز كومي عنوان مي‌كند كه شما تحت بررسي نيستيد. اما حقايق اين است كه كومي به صورتي علني نسبت به ادعاي ترامپ پاسخ نداده است. او حتي عنوان كرد كه رسيدگي به دخالت روسيه در انتخابات رياست‌جمهوري ايالات متحده ادامه دارد و تا رسيدن به يك نتيجه ادامه خواهد داشت. از همين رو هنوز مشخص نيست كه كه چرا كومي از سيستم تحقيقات كنار گذاشته شده و براي مردم قابل درك نيست كه رييس اف‌بي‌آي كه در حال تحقيق است به ناگاه كنار گذاشته مي‌شود. كومي در نشست پرسش و پاسخ كنگره در 20مارس سال جاري از آوردن مستقيم نام ترامپ كه تحت بررسي است خود‌داري كرد. وي گفت مقامات رده بالاي جمهوريخواه و دموكرات در جريان جزييات قرار خواهند گرفت و تحقيقات ادامه دارد. او گفت نمي‌خواهد افرادي كه تحت بررسي هستند شناسايي شوند چون نمي‌خواهد كه نام افراد تا پايان تحقيقات لكه‌دار شوند زيرا در نهايت ممكن است كه آنها محاكمه نشوند. اما او تاكيد كرد كه در اين پرونده طيف وسيعي از افراد كه هرگونه پيوندي با روسيه داشته‌اند را در بر مي‌گيرد و در نهايت بايد مشخص شود كه آيا هماهنگي بين كمپين و روسيه وجود داشته يا خير.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون