• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3808 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۶ ارديبهشت

بهرام قاسمي در پاسخ به «اعتماد»:

لغو تحريم‌هاي غيرهسته‌اي دشوار است اما ناشدني نيست

بهرام قاسمي، سخنگوي وزارت خارجه در نشست روز گذشته با اصحاب رسانه‌هاي داخلي و خارجي به پرسش‌هاي آنها پاسخ داد. در اين نشست خبرنگار «اعتماد» از وي سوال كرد كه رييس‌جمهور در چند روز گذشته چندبار در مورد تلاش براي برداشته شدن تحريم‌هاي غيرهسته‌اي در صورت تداوم دولت تدبير و اميد صحبت كردند.
 با توجه به انواع تحريم‌هاي حقوق بشري، فعاليت‌هاي منطقه‌اي و موشكي كه بر ايران اعمال شده است و با توجه به اينكه با توافق هسته‌اي تنها تحريم‌هاي هسته‌اي برداشته شده است، آيا چشم‌اندازي براي في المثل رفع تحريم‌هاي حقوق بشري از طريق گفت‌وگو با اتحاديه اروپا وجود دارد؟ رياست قوه قضاييه نيز اخيرا اعلام كرده بودند كه ما براي گفت‌وگوي حقوق بشري با اروپا
 آمادگي داريم.
بهرام قاسمي در پاسخ گفت: اين ايده موضوعي در ادامه روندها براي رفع فشارهاي تحريمي بر ايران است و البته كه ايده جديدي هم هست. پيشبرد اين هدف كار دشواري است و ايشان هم گفتند كه در اين جهت تلاش مي‌كنم. اين نوع تحريم‌ها ريشه در مسائل مشخص دارد و از پيچيدگي‌هاي خاصي برخوردار است ولي نهايتا با جايگاهي كه ايران امروز از آن برخوردار است و مواضعي كه در ساليان گذشته در منطقه و جهان داشته است هيچ اقدام و كاري در ديپلماسي ناشدني نيست. اگر حسن نيت و انصاف وجود داشته باشد مي‌توانيم از كانال‌هاي مختلف و از طريق ديپلماسي پويا بر بقيه مشكلات هم فايق آييم.
وي در پاسخ به سوال «اعتماد» مبني بر اينكه آيا كانال مدنظر اوليه براي اين مذاكرات اروپا خواهد بود يا به مذاكره با امريكا در موضوعات غيربرجامي هم فكر مي‌كنيم، گفت: به هرحال بخشي از اين تحريم‌ها و مسائل به امريكا بازمي‌گردد و بخشي به ساير كشورها مربوط است اما نهايتا اين موضوع به طراحي جديدي نياز دارد و شايد براي قضاوت در اين مورد كه از كجا و چگونه بايد آغاز كرد و اينكه چه مسيري را بايد طي كرد در حال حاضر زود باشد. اين ايده به كار كارشناسي و رويكردي جديد نيازمند است چرا كه بحث جديدي است كه آقاي رييس‌جمهوري مطرح كرده‌اند و شايد بعدها بتوان در مورد آن جزيي‌تر صحبت كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون