• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3809 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۷ ارديبهشت

گفت‌و‌گوي ويژه با مهندس‌آرمان اصغري

نقش جوانان درآينده مديريت پايتخت

لزوم توجه به هويت معماري ايراني در پايتخت و جلوگيري از ساخت و سازهاي غيرمجاز از مهم‌ترين معضلات امروز شهر تهران به حساب مي‌آيد كه به تبع آن مشكلات مخرب زيست محيطي، افزايش بي‌رويه جمعيت و معضل ترافيك را به همراه دارد. لزوم حضور نفرات منتخب احزاب سياسي مورد حمايت مردم به نحوي كه اكثريت كرسي‌هاي شورا متعلق به جريان فكري آنها شود و متعاقبا كفه ترازو در سمتي كه تخصص و فعاليت‌هاي مرتبط با امور شهري قرار دارد سنگيني بيشتري به نسبت كفه گرايشات و تفكرات سياسي باشد، مي‌تواند تا حد زيادي از روند رشد اين نابساماني‌ها جلوگيري كند. شوراي پنجم بايد شوراي متخصصين حوزه مديريت و برنامه‌ريزي شهري باشد.

از همين رو با آرمان اصغري، كانديداي جوان اين دوره شوراي شهر و روستا به گفت‌وگو نشستيم.

آرمان اصغري متولد بهمن ماه سال هزار و سيصدو شصت و هشت فارغ‌التحصيل مقطع كارشناسي رشته مهندسي معماري دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران غرب و دانشجوي ترم آخر رشته مديريت اجرايي دانشگاه علم و صنعت. كارشناس حوزه مديريت شركت نفت پاسارگاد- مشاور مديريت مجموعه ورزشي شهيد كشوري و مجموعه ورزشي آزادي تهران- مشاور رييس شوراي اسلامي سنگبن (طالقان) - مدير پيمان در پروژه‌هاي مختلف در سطح شهر تهران- مدير پيمان پروژه طرح و توسعه معاونت برنامه و بودجه استانداري استان سيستان و بلوچستان خلاصه‌اي از سوابق اجرايي ايشان است. او براي نخستين بار در پنجمين دوره انتخابات شوراي اسلامي شهر تهران به عنوان احدي از جوان‌ترين‌ها كانديد شده است.

 

‌ هدفتان از شركت در پنجمين دوره انتخابات شوراي اسلامي شهر تهران چه بوده است؟

با عنايت به اينكه اگر بنده جوان‌ترين كانديداي تاييد صلاحيت شده انتخابات اين دوره نباشم مطمئنا احدي از جوان‌ترين افراد هستم لذا مهم‌ترين هدف من در اين انتخابات ضمن در نظر گرفتن اهداف نظام مقدس جمهوري اسلامي در راستاي اهداف انقلاب، اهتمام ويژه به توان و ظرفيت جوانان در اداره امور كلان جامعه بود و خوشبختانه در سياست‌هاي كلي احزاب و تشكل‌هاي سياسي هم اين مهم در دستور كار قرار گرفت كه امروز شاهد هستيم حدودا 30 تا 40 درصد نفرات منتخب در ليست اميد منتشر شده توسط شوراي عالي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان نيز به جوانان اختصاص داده شد و مشخصا سياست‌گذاران در عرصه سياست اهميت حضور جوانان در عرصه سياست را كاملا درك كرده‌اند و مي‌دانند ادامه مسير انقلاب و اهداف نظام توسط جوانان امروز تامين خواهد شد.

به نظر شما حضور جوانان تا چه ميزان مي‌تواند كيفيت انتخابات و حضور مردم را تضمين كند؟

به‌طور كلي جريان برگزاري انتخابات با حضور حداكثري مردم مهر تاييدي است بر اهداف انقلاب و نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران كه به كرات توسط مقام معظم رهبري و تمامي خبرگان و نخبگان عرصه سياست مطرح است و اين نكته فراموش نشود كه جوانان چه در ميدان رقابت و چه در عرصه حضور در انتخابات نقش بسزايي خواهند داشت.

به نظر شما حضور نفرات منتخب احزاب و تشكل‌هاي سياسي تا چه اندازه مي‌تواند در پيشبرد اهداف شوراي اسلامي شهر تهران موثر باشد؟

بنده بر اين عقيده هستم تخصص افراد در حوزه مديريت شهري جهت حضور در شوراي اسلامي شهر تهران به نسبت وابستگي آنها به تشكل‌ها و احزاب سياسي اولويت دارد ولي زماني كه احزاب نسبت به معرفي نمايندگان خود با تخصص‌هاي مرتبط با امر مديريت شهري با گرايش‌هاي سياسي مشترك اقدام مي‌كنند احتمال رسيدن به اهداف مصوب شده در شوراي شهر تهران بيش از اين است كه صرفا تخصص افراد ملاك عمل قرار گرفته شود چرا كه در دوره چهارم هم همين موضوع به عنوان يك چالش اساسي مطرح بود كه اعضاي شورا با گرايش‌هاي مختلف تاكيد مي‌كنم با گرايش‌هاي مختلف سياسي هيچ گونه تصميم مهم در عرصه مديريت شهري كه به رفاه حال شهروندان بينجامد نگرفتند و به دفعات ديده شد كه تفكرات حزبي و سياسي آنها بر تصميمات تخصصي شان چربيد و صدمات آن را امروز در فضاي شهر تهران به وضوح مي‌بينيم.

عملکرد شوراها در طول 4 دوره ای كه از عمرشان مي گذرد را چگونه ارزيابي مي كنيد؟

پاسخ به اين سوال مستلزم بررسي‌هاي كارشناسانه تمامي حوزه‌هاي تخصصي مرتبط با فعاليت‌هاي شوراي شهر است كه شايد بنده صلاحيت اظهارنظر در تمامي اين حوزه‌ها نداشته باشم كه بتوانم جمع‌بندي مناسبي از عملكرد شورا ارايه كنم ولي نكته حايز اهميت اين است كه خروجي مصوبات شورا به نحوي خيره‌كننده نبوده كه بتوان عملكرد شورا را بسيار مثبت تلقي كرد. دوستان ما تلاش‌هاي بسياري در طول دوران عضويت در شوراها انجام دادند ولي متاسفانه بيشترين تمركز آنها به جاي رسيدگي به مشكلات و معضلات شهر صرف لابي‌گري‌ها در انتخاب شهردار‌ها يا سمت‌هاي مديريتي شهرداري‌ها شد كه با تمام ارادتي كه خدمت تمامي شهروندان عزيزم دارم، امروز شاهد آن هستيم كه بدون هيچ گونه شايسته‌سالاري و رعايت اصول حاكم بر مديريت منابع انساني، بيش از نياز شهرداري‌ها مواجه هستيم با استخدام‌هاي پرسنل چه در قالب نيروهاي رسمي و استخدامي و چه در قالب نيروهاي پيماني. از آنجايي كه بنده فارغ‌التحصيل مقطع كارشناسي رشته مهندسي معماري و دانشجوي ترم آخر رشته مديريت اجرايي نيز هستم عمده مشكل شهرداري‌ها و شكاف در نظارت اعضاي شوراي شهر را در وضع قوانيني مي‌دانم كه مي‌توانست هويت شهر را به نحو مطلوب مديريت كند. در حق شهروندان تهراني بسيار كوتاهي شد. مهم‌ترين ساعات شبانه‌روز شهروندان كه با انرژي كامل قصد ترك منزل به سمت محل كار يا بلعكس در هنگام بازگشت از محل كار را دارند در ترافيك تهران تلف مي‌شود و متصور شويد چقدر در ميزان روحيه فعاليت آنها در طول روز موثر خواهد بود. نابساماني‌هايي كه در اعطاي مجوز‌هاي ساخت توسط شهرداري‌ها بدون هيچ گونه نظارتي از سوي شوراي انجام گرفت و اميدوارم خداوند متعال رحم كند و هيچگاه شاهد حوادث غيرمترقبه از جمله زلزله در تهران نباشيم چون صرفا امثال بنده به لحاظ آكادميك در جريان هستند كه ميزان خسارات وارده چگونه خواهد بود. حادثه پلاسكو را همشهريان ما و ساير مردم كشور هنوز فراموش نكرده‌اند.

به نظر شما تعامل بين شوراها و شوراياري‌ها چگونه بايد باشد؟

مهم‌ترين حلقه اتصال شوراها با مردم، شوراياريها هستند. افرادي كه طبيعتا از محله‌ها با سوابق و تحصيلات مرتبط و مهم‌تر از آن مورد اعتماد مردم محله هستند، بيش از هر حزب و تشكيلات و شخصيت حقيقي مي‌توانند به شورا در جهت رسيدن به اهداف كمك كنند. ولي متاسفانه در بسياري از محله‌هاي شهر تهران كه بنده از نزديك با اعضاي شوراياري‌ها ملاقات داشتم اعتراض داشتند كه بر خلاف برگزاري جلسات متعدد و منظم شوراياري‌ها و يافتن راه‌حل‌ها در جهت كمك به محله، شهرداري‌هاي مناطق تعامل ويژه و سازنده با آنها را ندارند كه اميدوارم اين تعامل نيز در شوراي پنجم با حداكثر توان و ظرفيت از سوي شورا دنبال شود.

انتقاد‌هاي زيادي به شفاف نبودن عملكرد مالي شهرداري‌ها مي‌شود، تحليل شما چيست؟

در دوره سوم و چهارم شورا شاهد اين بوديم كه شهردار كاملا مستقل و بدون درنظرگرفتن نظرات و مصوبات شورا و صرفا در راستاي رسيدن به اهداف تبليغاتي، بي‌محابا در پروژه‌هاي ضروري و غير ضروري و حتي بدون تخصيص بودجه از جانب شورا، هزينه‌هاي گزافي را به شهرداري و متعاقبا شورا تحميل كردند. به گزارش رييس كميسيون بودجه شورا بالغ بر 25 هزار ميليارد تومان بدهي شهرداري‌ها به بانك‌ها و موسسات مالي و پيمانكاران است كه بنده معتقد هستم مبلغ بيش از اين‌هاست ولي در صورتي كه همين ميزان هم بدهي شهرداري باشد، خسارات جبران‌ناپذيري چه به لحاظ اخلال در چرخه اقتصادي شهرداري‌ها و چه در برنامه‌ريزي و بودجه آينده شورا به وجود خواهد آورد. شورا 4 سال سكوت كرد و آنهايي كه فرياد هم زدند صدايشان نرسيد و متاسفانه دستگاه‌هاي نظارتي هم كه هيچ نظارتي بر عملكرد شهرداري ندارند و ماحصل ماجرا ميراثي هست كه به منتخبين مردم در شوراي پنجم خواهد رسيد. بنده معتقد هستم كه مردم هم نبايد انتظار داشته باشند كه اعضاي شورا در كوتاه‌مدت بتوانند معجزه كنند چراكه مشكلات و مسائل به جا مانده از دور قبل كم نيستند و برطرف كردن آنها، مستلزم صرف زمان و هزينه است.

پيش‌بيني‌تان در مورد سهم هر يك از دو طيف اصلاح‌طلب و اصولگرا در شوراي پنجم چيست؟

مدت زمان كمي نيست كه شورا توسط تفكرات اصولگرايان اداره مي‌شود و نتيجه آن را خوب يا بد همشهريان عزيز تهراني قضاوت مي‌كنند ولي اميدوارم اين دوره تمام نفرات ليست اصلاحات كه توسط شوراي عالي سياست‌گذاري انتخاب شدند با حمايت حداكثري مردم وارد شورا شوند تا پايان دور پنچم مردم راحت‌تر بتوانند قضاوت كنند در مورد فعاليت شوراي چهارم و پنجم.

اهداف و برنامه‌هاي شما در صورتي كه با كسب آراي مجاز وارد شوراي شهر تهران شويد چه خواهد بود؟

جا داره بنده به اين موضوع اشاره كنم كه بدون هيچ گونه وابستگي و عضويت در حزب و تشكل سياسي خاص و صرفا با در نظر گرفتن علاقه‌اي كه به تفكرات جريان اصيل اصلاحات داشتم، پيرو درخواست و اطلاعيه منتشر شده توسط شوراي عالي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان مبني بر ارسال سوابق و فعاليت‌هاي تخصصي به اين شورا براي بررسي و قرار گرفتن در ليست اصلاحات، متعهد شدم اگر به هر دليلي با نظر كارشناسي شوراي عالي در ليست مذكور قرار نگرفتم انصراف خود را اعلام كنم و تمام تلاش خودم را در راستاي موفقيت اين ليست براي حضور در شوراي اسلامي شهر تهران به كار بگيرم و منصفانه عرض كنم با در نظرگرفتن فعاليت‌هاي انتخاباتي گسترده‌اي كه حاميان بنده براي اينجانب انجام داده بودند، اين مهم محقق شد و بنده انصراف دادم ولي در خصوص برنامه‌هايي كه طي جلسات كارشناسي با اعضاي شوراي عالي هم مطرح شد مهم‌ترين سياست بعد از حضور نمايندگان در شورا با هر تركيبي بايد معطوف شود به قرارگرفتن آنها در كميسيون‌هاي مرتبط با سوابق و تخصص‌شان تا بتوان بهترين بهره را از تخصص و تجارب آنها برد. لزوم توجه ويژه به پايتخت از حيث عملكرد و معماري. به عنوان مثال عرض كنم اينكه ماهيت شكل‌گيري تهران به عنوان پايتخت چه بوده و آيا واقعا در راستاي الگوهاي توسعه شهري طرح‌ريزي شده، اين شهر توسعه پيدا كرده است؟ چند درصد از بناهايي كه امروز در سطح شهر تهران ساخته مي‌شوند الگوها و ايده‌هاي معماري ايراني در آنها رعايت مي‌شود؟به جز شهرداري‌ها مگر چه ارگاني مي‌بايست نظارت بر نحوه ساخت و ساز‌ها را از حيث مطابقت با الگوهاي معماري ايراني عهده‌دار باشد؟آيا واقعا فرهنگ آپارتمان نشيني آن هم با اين گستردگي در سطح شهر، فرهنگ معماري ما را القا مي‌كند؟ چقدر به فضاهاي عمومي طراحي شده (توجه كنيد به واژه، عرض مي‌كنم طراحي، يعني تمام عناصر موثر در يك طرح به دقت در نظر گرفته شود) كه مردم خارج از دغدغه‌هاي زندگي‌هاي پر تنش روزمره بتوانند در آن ساعاتي را سپري كنند پرداخته ايم؟غير از اين است كه تماما هويت معماري اين شهر را اسير استراتژي‌هاي اقتصادي منفعت طلبانه خود كرده ايم؟كجاي معماري اسلامي- ايراني ما تاكيد بر آپارتمان نشيني كرده است كه امروز شاهد اين حجم از ساخت و ساز‌ها در قالب آپارتمان‌ها و سازه‌هاي بلند‌مرتبه هستيم؟ زماني كه صحبت از غرب زدگي و القاي فرهنگ غلط غربي مي‌كنيم، اگر واقعا معتقديم بد نيست بگوييم كه فرهنگ آپارتمان نشيني بيش از هر اهرم ديگري در القاي اين فرهنگ غلط ايفاي نقش مي‌كند. منطقه 22 حتما تشريف برديد ملاحظه كرديد و مطمئنا بسياري از شهروندان ما در جريان نيستند ولي آيا مسوولان شهرداري و شوراها هم نمي‌دانند يا مي‌دانند و آينده شهر را مهم نمي‌دانند كه چه آسيبي به لحاظ جلوگيري از وزش باد غالب غربي شهر تهران با مستقر كردن اين سازه‌هاي عظيم، به شهر وارد خواهد آمد كه روز به روز شاهد كثرت در ساخت و ساز‌ها در اين منطقه هستيم؟! بايد بپذيريم كه امروز، اثري از هويت معماري ايراني در پايتخت به چشم نمي‌خورد. لزوم بازنگري در طرح جامع شهر تهران، شناسايي انحرافات و در صورت لزوم اصلاح طرح، تشكيل كارگروه‌هاي تخصصي جهت رسيدگي به بدهي‌هاي سرسام آور شهرداري‌ها در دوره گذشته كه متاسفانه يكي از چالشهاي مهم نمايندگان در شورا خواهد بود هم از حيث مشكلات اقتصادي به بار آمده براي بانك‌ها و پيمانكاران و هم جلب اطمينان آنان در فعاليت مجدد با شهرداري، موضوع مهم و قابل توجهي است. رسيدگي به مشكلات زيست محيطي، ساخت و ساز‌هاي غيرمجاز، لزوم بازگشت هويت شهري پايتخت، فرهنگ‌سازي در راستاي استفاده صحيح از منابع، كاهش آلودگي‌هاي زيست‌محيطي و رفع معضل ترافيك و تعامل ويژه و سازنده با ساير نهاد‌ها و سازمان‌هايي كه به هر نحوي در پيشبرد اهداف مديريت شهري موثر خواهند بود، از مهم‌ترين برنامه‌هاي شوراي شهر تهران در اين دوره است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون