• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3811 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۳۰ ارديبهشت

كاهش۵۰ تا ۶۰ درصدي افت تحصيلي در مناطق محروم

معاون توسعه علمي و فرهنگي سازمان مديريت و برنامه‌ريزي گفت: طبق گزارش‌هايي كه در اختيار ما قرار گرفته، افت تحصيلي در مناطق محروم به ميزان مطلوبي حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد كاهش يافته است. محمدرضا واعظ مهدوي؛ معاون توسعه علمي و فرهنگي سازمان مديريت و برنامه‌ريزي درباره تخصيص اعتبارات وزارت آموزش و پرورش گفت: بودجه عمومي از سال ۹۲ تا سال ۹۶؛ ۵۴ درصد و در بخش آموزش نيز بيش از ۱۰۸ درصد افزايش اعتبار داشته است. وي افزود: رشد اعتبارات در حوزه آموزش شامل آموزش عمومي، آموزش فني و حرفه‌اي و همچنين آموزش عالي و تحقيقات، بيش از دو برابر ميانگين رشد بودجه عمومي بوده است.
واعظ‌مهدوي ادامه داد: اقدام مهم ديگري نيز كه در اين حوزه صورت گرفت، طرح رتبه‌بندي معلمان بوده است كه در سال اول؛ بيش از ۱۳۰۰ ميليارد تومان در ۶ ماه اول ۱۳۹۴ و به دنبال آن ۳۵۰۰ ميليارد تومان در سال ۹۵، اعتبار اضافه براي اجراي آن اختصاص پيدا كرد و به ساختار آموزش و پرورش تزريق شد.
وي با بيان اينكه علاوه بر اين ما كار ويژه‌اي در آموزش پيش‌دبستان در برنامه‌هاي آموزش و پرورش داشتيم، خاطرنشان كرد: مطالعات و بررسي‌هاي آموزش ابتدايي نشان مي‌دهد كه در پايه اول ابتدايي به خصوص در مناطق مرزي و ۲ زبانه با مشكلاتِ آموزشي مواجه بوديم كه موجب بروز افت تحصيلي شده بود، لذا به همين دليل برنامه‌اي براي آموزش پيش‌دبستان تدوين و فعال شد كه از ابتداي سال ۹۵ توجه ويژه به آموزش پيش دبستاني در اين مناطق در اولويت كاري وزارتخانه قرار گرفت.
معاون توسعه علمي و فرهنگي سازمان مديريت و برنامه‌ريزي اضافه كرد: طبق گزارش‌هايي كه در اختيار ما قرار گرفته، با اجراي اين برنامه تقريبا در مناطق محروم و دوزبانه پوشش نزديك به صد درصدي پيش دبستاني فراهم شده و نمونه‌گيري‌ها حاكي از آن است كه افت تحصيلي نيز به ميزان مطلوبي حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد كاهش يافته است.
وي با اشاره به موضوع بازماندگان از تحصيل، اظهار داشت: به منظور جلوگيري از بازماندگي از تحصيل ستاد ويژه‌اي تحت مديريت و نظارت وزير آموزش و پرورش تشكيل شد كه جلسات آن به صورت مستمر ادامه دارد. فعاليت‌هاي اين ستاد عمدتا شامل سياستگذاري براي كاهش بازماندگي تحصيلي و در قالب رديفي براي ايجاد عدالت آموزشي است. واعظ مهدوي با بيان اينكه بي‌ترديد اگر فردي امكان به موقع تحصيل در پايه‌هاي اول و دوم ابتدايي را نداشته باشد، عملا از ادامه تحصيل بازخواهد ماند، افزود: گزارش‌هاي موجود در اين زمينه نشان مي‌دهد كه استان‌هاي سيستان و بلوچستان و هرمزگان به ترتيب در رده‌هاي اول و دوم و استان‌هاي خراسان شمالي و آذربايجان غربي تقريبا در سطح يكسان و در رتبه بعدي از معضل بازماندگي آسيب آموزشي ديده‌اند كه با تمهيدات اين ستاد، راهكارهاي مفيد براي برطرف ساختن مشكل بازماندگي ارايه شده و به اجرا در مي‌آيد.
معاون توسعه علمي و فرهنگي سازمان مديريت و برنامه‌ريزي ضمن بيان اين مطلب كه در اين راستا توجه به ساختار مدارس شبانه‌روزي و وضعيت پوشش اين مدارس بسيار حايز اهميت است، گفت: در بعضي مناطق فاصله روستاها از يكديگر يا از مدارس دور است يا حتي برخي خانواده‌ها بضاعت مالي كافي براي تحصيل فرزندان را ندارند، لذا مدارس شبانه‌روزي ساماندهي شده‌اند تا بخش زيادي از اين مشكلات برطرف شود. هرچند مدارس شبانه‌روزي در گذشته نيز فعاليت داشته، اما در اين دولت رسيدگي بيشتري به آنها شد و شرايط آن از لحاظ تغذيه، امكانات اسكاني و آموزشي به ميزان محسوسي ارتقا پيدا كرده است.
وي همچنين به كاهش چشمگير سرانه آموزش در بعضي مناطق كشور در دولت‌هاي قبلي اشاره كرد و گفت: دولت يازدهم از ابتداي سال ۹۵ رديف اعتباري خاصي به خصوص براي پوشش آموزش و پرورش در استان سيستان و بلوچستان ايجاد كرد كه بر اساس آن ۱۷۰ ميليارد تومان به منظور افزايش سرانه تخصيص يافت.
واعظ مهدوي ادامه داد: در ادامه امسال نيز همين رديف اعتباري تكرار شد و اميدواريم با مشاركتي كه در قالب يك كنسرسيوم مركب از اعتبارات استاني، اعتبارات سازمان نوسازي مدارس، اعتبارات ويژه آموزش و پرورش، ستاد اجرايي فرمان امام‌خميني(ره)، بنياد مستضعفان و همچنين خيرين مدرسه ساز، ايجاد شده است، بتوانيم هرچه سريع‌تر سرانه آموزشي كشور را به خصوص در مناطق محروم، به سطح مناسب و مطلوب برسانيم.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون