• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3172 -
  • ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۴ بهمن

تكرار تاريخ امريكا

دوقطبي بوش- كلينتون در سال 2016

 

يكي از «دوقطبي»‌ترين انتخابات‌هاي رياست‌جمهوري امريكا احتمالا در سال 2016 برگزار مي‌شود. با كنار رفتن ميت رامني از رقابت در انتخابات رياست‌جمهوري امريكا در سال 2016، اميدهاي جب بوش سومين نسل از خاندان بوش براي رسيدن به كاخ سفيد و در نتيجه اعتماد به نفس جمهوريخواهان افزايش يافته است. اما رسانه‌هاي امريكايي همچنان گزارش مي‌دهند هيلاري رادهام كلينتون نامزد دموكرات‌ها در صدر انتخاب امريكايي‌ها قرار دارد. اگر چه هنوز سناتور سابق نيويورك، بانوي سابق كاخ سفيد به طور رسمي اعلام كانديداتوري نكرده و كمپيني تشكيل نداده است. اما نام بوش و كلينتون موضوعي براي مرور تاريخ انتخاباتي امريكا شده است و بازگشت به سال‌هاي 1991 و 1992 كه بيل كلينتون اجازه نداد جرج واكر بوش پدر براي دومين بار رييس‌جمهور امريكا شود.
گفته مي‌شود بوش پدر كه چهل و يكمين رييس‌جمهوري امريكا بود و شايد تجربيات او به جب بوش پسر كمك كند، در برابر شگردهاي انتخاباتي كلينتون‌ها موفق باشد يا بالعكس كلينتون‌ها با تكيه بر موفقيت گذشته، بتوانند ضربان قلب بوش‌ها را بالا ببرند و از يك غافلگيري استفاده كنند و بار ديگر بوش ديگري را از عرصه قدرت دور كنند.
با اين حال هيلاري كلينتون هنوز براي وارد شدن به رقابت انتخاباتي اعلام آمادگي نكرده است. ظاهرا جدول زماني كلينتون براي اعلام نامزدي موضوع بحث در داخل تيم او هم  هست. در حالي كه برخي رسانه‌هاي دموكرات‌ها از دير شدن آغاز به كار كمپين هيلاري كلينتون انتقاد دارند، برخي از مشاوران او معتقدند هيلاري بايد تا بهار اعلام نظر خود را به تعويق بيندازد اما برخي حتي تابستان آينده را زمان مناسب  مي‌دانند.
گفته مي‌شود بيل كلينتون، همسر هيلاري هم براي انتخابات سال 1992 كه به پيروزي او در برابر بوش پدر انجاميد آغاز مبارزه انتخاباتي رياست‌جمهوري خود را تا اكتبر سال 1991، يعني چند ماه قبل از اولين رقابت مقدماتي در سال 1992 به تاخير انداخت. اما برخي ابراز اميدواري مي‌كنند شايد حركت تهاجمي جب بوش فرماندار سابق فلوريدا او را به داخل يك رقابت هيجان برانگيز سوق دهد. در حالي كه رقيب هم حزبي هيلاري، اليزابت وارن، سناتور ماساچوست كه مورد علاقه ليبرال‌ها است هم اصرار دارد كه  او  در حال حاضر برنامه‌اي براي انتخابات 2016 ندارد.
گفته مي‌شود مانع اصلي براي هيلاري بي‌اعتباري او در وزارت امور خارجه در دور اول رياست‌جمهوري باراك اوباماست. اما موافقان او معتقدند هيلاري كلينتون علاوه بر زن بودن كه موضوع مورد علاقه راي‌دهندگان سال 2016 خواهد بود، داراي پتانسيل‌هاي فردي است و در رسانه‌ها و مطبوعات چهره‌اي محبوب به شمار مي‌آيد. به باور اين افراد، هيلاري كلينتون در تلاش است از حواشي رسانه‌ها به دور باشد اما جب بوش احتمالا اسير سيل گزارش‌هايي خواهد شد كه اعتبارش را مخدوش مي‌كند. در انتخابات آينده برنامه‌هايي مانند خدمات اجتماعي و اقتصادي و حقوق شخصي از جمله حق سقط جنين و... و سياست خارجي تهاجمي يا همكاري‌جويانه از محورهاي تعيين‌كننده خواهد بود. در نتيجه كانديدايي كه سكوت كند فرصت بيشتري براي ارايه برنامه مردم‌پسندانه دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون