• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3816 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۴ خرداد

گفت‌وگوي «اعتماد» با علي اشكاني، سرمربي كشتي فرنگي

تلاش ما پر كردن خلأهاي موجود است

وحيد جعفري

نشست شوراي فني تيم‌هاي ملي كشتي فرنگي در خانه كشتي برگزار شد. در اين نشست گزارش عملكرد كشتي گيران در مسابقات قهرماني آسياي هندوستان و مسابقات بازي‌هاي كشورهاي اسلامي از سوي محمد دليريان، سرپرست تيم ملي ارايه و مورد بحث و بررسي قرار گرفت و توجه به رفع نواقص تاكتيكي و تكنيكي كشتي گيران در شرايط كشتي در سر پا، به عنوان نكته ضروري تمرينات فني كشتي‌گيران در اردوهاي تيم ملي مورد تاكيد واقع شد. همچنين سرمربي تيم ملي بزرگسالان كشتي فرنگي، موضوع تقويت كادر فني را مورد پيگيري قرار دهد. تصميم بر اين شد سرمربي تيم ملي نسبت به طراحي تمرين براي وزن به وزن كشتي گيران به تفكيك اقدام كند و با توجه به اينكه رفع برخي از اشكالات فني در رده سني بزرگسالان، به دليل شكل گرفتن شيوه كشتي، كشتي‌گيران مذكور، به سادگي قابل حل نيست، ارتقاي سطح آمادگي جسماني كشتي‌گيران مورد تاكيد ويژه اعضاي شوراي فني در برنامه‌ريزي‌هاي تمريني طراحي شده از سوي سرمربي بزرگسالان واقع شد. كشتي‌گيران واجد شرايط بر اساس فرآيند انتخابي تيم ملي وزن به وزن بررسي و معرفي شدند. همچنين كشتي‌گيران داراي شرايط خاص (مجوز كميته پزشكي – مجوز حضور در جهاني اوزان غير المپيكي – مجوز خاص به برخي استعداد‌هاي جوان) نيز بررسي و برخي از آنها مجوز حضور در انتخابي را دريافت كردند. حميد سوريان و اميد نوروزي قهرمانان المپيك 2012 لندن، از سوي شوراي فني مجوز حضور در انتخابي تيم ملي را دريافت كردند. كشتي‌گيران ياد شده، مي‌توانند در صورت علاقه‌مندي به حضور در رقابت‌هاي انتخابي تيم ملي، در مسابقات انتخابي شركت كنند.

در پايان اين جلسه با «علي اشكاني» سرمربي تيم ملي كشتي فرنگي به گفت‌وگو نشستيم كه ماحصل آن را در ادامه مي‌خوانيد.

 

تيم ملي كشتي فرنگي طي روزهاي اخير ابتدا در رقابت‌هاي قهرماني آسيا و بلافاصله در مسابقات همبستگي كشورهاي اسلامي شركت كرد، عملكرد و نتيجه كسب شده توسط فرنگي‌كاران در اين دو رويداد را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟

اين رقابت‌ها با فاصله بسيار كمي نسبت به هم برگزار شدند، به نحوي كه در فاصله شش روزه ما ابتدا بايد در آسيايي دهلي‌نو در هند به ميدان مي‌رفتيم و بعد راهي باكو در آذربايجان شده و در مسابقات همبستگي كشورهاي اسلامي روي تشك حاضر مي‌شديم، از همين رو به اجبار بايد دو تيم جداگانه را راهي اين دو مسابقه مي‌كرديم و همين باعث شد تا نتوانيم با صددرصد نيرو در اين رقابت‌ها حاضر شويم؛ اما با اين حال نتيجه مناسبي گرفتيم و من از شاگردانم راضي هستم.

تيم شما در قهرماني آسيا قهرمان شد و در بازي‌هاي همبستگي هم در حضور تيم‌هاي قدرتمند آذربايجان و تركيه نتيجه مطلوبي گرفت، هرچند مي‌توانست بهتر باشد؛ اما با اين حال به نظر مي‌رسد در يكي دو وزن تيم دچار مشكل است، چرا كه در اين وزن‌ها در هر دو رويداد نتايج مناسبي به دست نيامد.

ببينيد هدف نهايي ما موفقيت در المپيك پيش‌رو است، از همين رو از زماني كه ما كار را به دست گرفتيم، سعي كرديم افراد مختلف را شناسايي و مورد ارزيابي قرار دهيم و به مدد حضور در رقابت‌هاي مختلف از جمله همين قهرماني آسيا، مسابقات همبستگي و چند تورنمنت ديگر، حدود 20 فرنگي كار را به طور دقيق مورد ارزيابي قرار داده‌ايم و به خوبي با نقاط ضعف و قوت آنها آشنا شده‌ايم. حالا بيشتر از هر زمان ديگري شرايط روحي و جسماني بچه‌ها را مي‌شناسيم و همين به ما كمك خواهد كرد تا روند رو به رشد خودمان را ادامه دهيم. البته مي‌دانم كه در برخي از اوزان دچار مشكل هستيم و اين به دليل ستاره‌هايي است كه در گذشته در اين اوزان داشتيم كه حضورشان باعث شده بود تا به ديگران كمتر فرصت عرض اندام داده شود و نتوانند به اندازه لازم رشد داشته باشند.

منظورتان اين است كه شما در برنامه كاري خود فرصت دادن به تمام نيروهاي موجود را در دستور كار قرار داده‌ايد؟

هدف ما بلندمدت است، براي همين تصميم گرفتيم به تمام نيروهاي موجود توجه داشته باشيم و تا جايي كه امكان دارد اين فرصت را به صورت يكسان در اختيار همه قرار دهيم. تلاش ما پر كردن خلأهاي موجود است و براي اين كار در نظر داريم كه از افرادي استفاده كنيم كه مي‌توانند تا سال‌ها براي ايران روي تشك رقابت رفته و كشتي بگيرند.

اينكه بخواهيد فرصت يكساني براي نيروهاي موجود در نظر بگيريد كار مناسبي است؛ اما آيا اعضاي شوراي فني در اين زمينه با شما هم نظر و همراه هستند؟

اعضاي شوراي فني از بزرگان اين رشته و همگي از باتجربه‌هاي اين رشته به حساب مي‌آيند و تنها لازم است تا مقداري مطالعه خود را در اين زمينه بيشتر كنند و با تك‌تك مهره‌هاي اوزان مختلف آشنا شوند تا بهتر و راحت‌تر بتوانند به ما كمك كنند. مردان شوراي فني سرمايه‌هاي اين رشته هستند و اگر تمركز خود را روي تك‌تك وزن‌ها به خصوص جوانان بيشتر كنند، مي‌توانيم خروجي خوبي داشته باشيم و نتيجه حاصله و دانش به دست آمده را به آيندگان نيز انتقال دهيم.

با توجه به اينكه در برخي از اوزان دچار ضعف هستيم، آيا اين امكان براي شما وجود دارد تا از مهره‌هايي كه بيرون گود مانده‌اند براي حضور در انتخابي تيم ملي دعوت به عمل آوريد؟

منافع ملي حكم مي‌كند تا اگر در بعضي از وزن‌ها با چالش مواجه هستيم دست به اين كار بزنيم. به عنوان مثال يك كشتي‌گير هست كه در رقابت‌هاي داخلي خوب نتيجه مي‌گيرد؛ اما در مسابقات خارجي نمي‌تواند به هر دليلي به نتيجه مورد نظر دست يابد، از همين رو اين امكان وجود دارد كه در شرايط مشابه دست روي فردي بگذاريم كه مي‌دانيم در رقابت‌هاي برون‌مرزي بهتر عمل مي‌كند. اين انعطاف‌پذيري وجود دارد، چرا كه هدف ما ملي است و همان‌طور كه گفتم سعي خواهيم كرد با توجه به شرايط بهترين فرد انتخاب شود تا در دراز مدت به هدف خود كه موفقيت در المپيك است، برسيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون