• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3816 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۴ خرداد

گفت‌وگوي «اعتماد» با هومن افاضلي، كارشناس فوتبال ايران

پرسپوليس مي‌خواهد به فينال ليگ قهرمانان آسيا برسد

مهدي روزخوش

تيم فوتبال پرسپوليس در دور رفت مرحله يك‌هشتم نهايي ليگ قهرمانان آسيا عصر روز سه‌شنبه در ورزشگاه آزادي به مصاف لخويا قطر رفت اما در نهايت به نتيجه‌اي بهتر از تساوي بدون گل دست نيافت. شاگردان برانكو كه در اين ديدار اميد داشتند با برتري پرگل برابر حريف خود، راه صعودشان را به جمع 8 تيم برتر آسيا هموار كنند نتوانستند از فرصت‌هاي متعدد خود به خوبي بهره ببرند و حتي در دقيقه 82 يك پنالتي را نيز از دست دادند تا به لطف كلين‌شيت در خانه، پا به ديدار برگشت بگذارند.

تيم فوتبال لخويا قطر براي برگزاري ديدارش در مرحله يك هشتم نهايي ليگ قهرمانان آسيا به تهران سفر كرده بود توانست با كسب يك تساوي بدون گل دست پر تهران را ترك كند و به قطر بازگردد. شاگردان برانكو در مقابل حريف قطري فرصت‌هاي زيادي براي گلزني خلق كردند اما يكي پس از ديگري اين فرصت‌ها از دست رفت تا دروازه لخويا باز نشود. در دقيقه 82 نيز داور مسابقه يك پنالتي مشكوك به سود پرسپوليس اعلام كرد اما در اقدامي جالب بازيكنان اين تيم باز هم تصميم گرفتند پنالتي را مهدي طارمي بزند. در نهايت هم مهاجم پرسپوليس كه اين روزها پنالتي‌هاي زيادي و البته فرصت‌هاي گلزني متعددي را از دست داده است، در زدن ضربه پنالتي موفق نبود تا خيلي از پيشكسوتان اين تيم مقصر تساوي بدون گل را مهدي طارمي بدانند. براي بررسي اين ديدار با هومن افاضلي همكلام شديم تا از زبان كارشناس فوتبال ايران پيرامون شرايط فني ديدار پرسپوليس و لخويا اطلاعاتي كسب كنيم.

ديدار پرسپوليس مقابل لخويا را از نزديك تماشا كرديد. فكر مي‌كنيد چرا اين ديدار با نتيجه تساوي بدون گل به پايان رسيد؟

آغاز بازي، پرسپوليس بازي خوبي را به نمايش نگذاشت اما هرچه از دقايق بازي گذشت و به دقايق پاياني رسيديم فشار پرسپوليس به حريف بيشتر شد. بهتر است بگوييم از حدود دقيقه 30 كه گذشتيم روند كار تاكتيكي تيم پرسپوليس تغيير كرد و سعي كرد روي دروازه حريف فشار بياورد. فرصت‌هاي متعددي هم پرسپوليسي‌ها روي دروازه حريف خلق كردند كه يكي از بهترين فرصت‌ها ضربه پنالتي بود كه متاسفانه به گل تبديل نشد. مدل فوتبالي كه پرسپوليس بازي مي‌كرد بسيار منطقي و رو به جلو بود اما مهاجمان اين تيم در زدن ضربات آخر دقت لازم را نداشتند.

فكر مي‌كنيد چرا پنالتي پرسپوليس به گل تبديل نشد؟

شايد اگر مهدي طارمي ضربه پنالتي را همچون ديدار قبلي چيپ مي‌زد و توپش به گل تبديل مي‌شد، مي شد به نحوه پنالتي زدنش ايراد گرفت اما بايد بپذيريم كه او ضربه پنالتي‌اش را خوب زد اما در مقابل دروازه‌بان حريف واكنش فوق‌العاده‌اي داشت و توانست ضربه طارمي را مهار كند. همه فوتباليست‌هاي خوب دنيا پنالتي خراب مي‌كنند اما بهتر بود در بازي پرسپوليس مقابل لخويا پنالتي را به كسي مي‌دادند كه درصد پنالتي بيشتري را به گل تبديل مي‌كند. يعني از هر 10 پنالتي 9 تا را به گل تبديل مي‌كند. شايد اگر پنالتي پرسپوليس را بازيكن ديگري مي‌زد، گل مي‌كرد و اينقدر هم حرف و حديث به وجود نمي‌آمد.

به نظر شما چرا مدتي است مهدي طارمي در زدن ضربات پنالتي اين گونه عمل مي‌كند و توپ‌هايش به گل تبديل نمي‌شود؟

اينكه يك بازيكن فرصت گلزني از دست بدهد با اينكه همان بازيكن در زدن ضربات پنالتي ناموفق باشد دو امر متفاوت است. مهدي بازيكن بسيار خوبي است كه فرصت‌هاي گلزني زيادي را هم به گل تبديل كرده است. فراموش نبايد بكنيم كه او آقاي گل فوتبال ما است و تا به امروز گل‌هاي زيادي براي پرسپوليس زده و نقش زيادي در قهرماني اين تيم داشته است. بهتر است در زدن پنالتي‌ها هم دقت كند و تمرين‌هاي زيادي بر‌اي به دست آوردن مهارت انجام دهد.

در فوتبال ايران مهدي طارمي با زدن 18 گل به آقاي گلي رسيد اما اين در حالي است كه در ليگ‌هاي معتبر اروپايي كسي كه آقاي گل مي‌شود ليگ‌هاي زيادي مثلا 25 و در اسپانيا حدود 35 گل به ثمر مي‌رساند. چرا اينقدر تفاوت وجود دارد؟

به هر حال در ليگ‌هاي اروپايي تيم‌ها 4 بازي از ليگ ايران بيشتر انجام مي‌دهند. نمي‌توانيم بگوييم به خاطر اين 4 بازي گل‌هاي بيشتري مي‌زنند. اين تفاوت گل‌ها سطح فني فوتبال ايران و فوتبال اروپا را نشان مي‌دهد. آنها بازي‌هاي پرگل‌تري به نمايش مي‌‌گذارند و تماشاچي بيشتري دارند بنابراين حق پخش بيشتري هم مي‌فروشند اما شايد هر شركت خارجي حاضر نباشد حق پخش تلويزيوني ليگ ايران را بخرد. ما بايد بيشتر تلاش كنيم تا سطح فوتبال‌مان پيشرفت كند و كم كم بازي‌هاي زيبا و تماشاگرپسند ارايه كنيم.

خيلي‌ها معتقدند پرسپوليس پتانسيل بالايي دارد و مي‌تواند قهرمان آسيا شود. آيا به نظر شما پرسپوليس شانس رسيدن به فينال آسيا را دارد؟

من هم قبول دارم كه پرسپوليس پتانسيل خوبي دارد. نبايد فراموش كرد اين تيم در ليگ ايران بازي‌هاي چشم‌نوازي انجام داد و توانست با اقتدار به قهرماني ليگ برسد. خيلي از تيم‌ها قبل از اينكه مقابل پرسپوليس بازي كنند از اين تيم مي‌ترسيدند اما نكته حايز اهميت اين است كه پرسپوليس ا‌گر مي‌خواهد در ليگ قهرمانان آسيا موفق شود و به فينال اين رقابت‌ها برسد بايد اول تمركزش روي لخويا باشد تا پس از صعود به دور بعد براي فصل آينده و ديدارهاي نهايي ليگ قهرمانان آسيا برنامه‌ريزي كند. من بر اين باورم اگر پرسپوليس مي‌خواهد به فينال ليگ قهرمانان آسيا برسد بايد فاصله فني نيمكتش را با تيم درون زمين كم كند. متاسفانه الان بازيكناني كه در نيمكت پرسپوليس حضور دارند با بازيكناني كه درون زمين مي‌روند فاصله چشمگيري دارند. پرسپوليس نياز به بازيكناني دارد كه وقتي تعويض مي‌شوند و به زمين مي‌آيند بتوانند روند بازي را دگرگون كرده و به سود پرسپوليس تغيير دهند. به اعتقاد من اگر اين تيم يك مهاجم تراز اول خارجي جذب كند حتي اين مهاجم مي‌تواند در رقابت با مهدي طارمي باعث پيشرفت طارمي و پرسپوليس شوند و اين دو، گل‌هاي زيادي براي پرسپوليس بزنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون