• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3819 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۸ خرداد

چهره‌ها- خبرها

بازگشت شركت‌هاي امنيتي امريكايي در پوشش تجاري به عراق
پس از اينكه شركت‌هاي امنيتي امريكايي با رسوايي قتل شهروندان غيرنظامي در بغداد، 7سال پيش عراق را ترك كردند اين‌بار به بهانه تامين كاروان‌هاي تجاري ميان بغداد و امان وارد عراق مي‌شوند. به نوشته روزنامه العربي‌الجديد، دولت بغداد با يك شركت امنيتي به نام «اوليو» براي تامين امنيت پروژه «القناة الجافه»كه پروژه‌ ايجاد جاده ميان بغداد و پايتخت اردن است؛ قراردادي امضا كرده است. 290كيلومتر از اين جاده 430 كيلومتري در مناطق بياباني است و حجم تبادل تجاري
در آن 13 ميليارد دلار تخمين زده مي‌شود؛ جاده‌اي كه امنيت آن از سوي تروريست‌هاي داعش تهديد مي‌شود.
بر اساس اين گزارش هشت ماه مذاكرات در «امان» ميان بغداد و هشت شركت امنيتي امريكايي صورت گرفته و بغداد تلاش داشته تا اين مذاكرات مخفي بماند. حتي «سعد الحديثي»، سخنگوي دولت العبادي در 13 مارس گذشته هر گونه مذاكراتي در اين باره را تكذيب كرد اما «فالح العيساوي»، رييس شوراي استانداري الانبار به العربي الجديد گفته است كه شركت امريكايي كار خود را از 15 جولاي آغاز خواهد كرد.
بر اساس اين گزارش شركتي كه دولت عراق با آن به توافق رسيده شركت «اوليو» است و امضاي توافق ميان دو طرف در جريان سفر «جرد كوشنر»، مشاور و داماد «دونالد ترامپ» به بغداد در آوريل گذشته صورت گرفته و كوشنر با اين شركت در ارتباط است. اين توافق كه مدت آن5 ساله است، عمليات تامين امنيت جاده‌ها، گشت‌زني با بالگرد و بازسازي پل‌ها و ساخت ايستگاه‌هاي بين‌راهي، مراكز امنيتي، پمپ بنزين و رستوران را در بر مي‌گيرد. «حاكم الزاملي»، رييس كميسيون دفاع و امنيت پارلمان عراق در اين باره به العربي‌الجديد گفته كه شركت امنيتي امريكايي در زمينه سرمايه‌گذاري فعاليت دارد و با شركت‌هاي امنيتي كه سابقا در عراق حضور داشتند، تفاوت خواهد داشت. با اين وجود اين نخستين سرمايه‌گذاري دولت در زمينه امنيتي است و لازم است تا شركت كاملا تحت نظارت دولت و اشراف آن باشد.

حاميان داعش در فيليپين 19 غيرنظامي را كشتند
ارتش فيليپين روز يكشنبه اعلام كرد گروهي از حاميان داعش در شهر مسلمان‌نشين «ماراوي» در شمال غربي جزيره ميندانائو ۱۹ غير نظامي را كشته‌اند. در ميان قربانيان سه زن و يك كودك هم ديده مي‌شود.
درگيري‌ها در شهر ماراوي وقتي آغاز شد كه نيروهاي ويژه ارتش به يك خانه‌اي كه گمان مي‌رفت محل اختفاي ايسلينون هاپيلون معروف به ابو عبدالله الفيليپيني، رهبر شاخه داعش در فيليپين حمله كردند. امريكا براي سر ابو عبدالله الفيليپيني ۵ ميليون دلار جايزه تعيين كرده است. از آغاز درگيري‌ها ميان حاميان داعش و ارتش فيليپين كه از يك هفته پيش آغاز شده تاكنون دست‌كم ۸۵ نفر كشته شده‌اند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه ارتش فيليپين براي مبارزه با اين گروه كه گمان مي‌رود در مناطق مسكوني مخفي شده‌اند از حملات هوايي استفاده كرده است كه در پي حملات هوايي ارتش ساكنان اين منطقه شروع به گريختن از شهر كرده‌اند و نيروهاي دولتي به خروج مردم از شهر كمك كرده‌اند. رودريگو دوترته، رييس‌جمهوري فيليپين روز سه شنبه و در پي درگيري ميان شبه نظاميان حامي داعش و نيروهاي نظامي اين كشور در جزيره ميندانائو در جنوب اين كشور، ۶۰ روز حكومت نظامي اعلام كرده است.

تيراندازي در مي‌سي‌سي‌پي 8 كشته بر جاي گذاشت
تيراندازي در منطقه لينكلن ايالت مي‌سي‌سي‌پي منجر به مرگ دست كم 8 نفر از جمله معاون كلانتر منطقه شده است. به گزارش خبرگزاري فارس، پليس مي‌سي‌سي‌پي روز يكشنبه از كشته شدن دست‌كم هشت نفر در جريان يك تيراندازي در اين ايالت خبر داد.
به نوشته خبرگزاري «آسوشيتدپرس» نام معاون كلانتر منطقه هم بين قربانيان اين حادثه به چشم مي‌خورد. مهاجم فردي ۳۵ ساله است كه به سه خانه در منطقه «لينكلن» حمله كرده است. عامل تيراندازي بازداشت شده اما هنوز خبري از هويت و انگيزه وي منتشر نشده است. «وارن استرين» سخنگوي دفتر تحقيقات مي‌سي‌سي‌پي به رسانه‌ها گفته است كه فعلا براي بحث در مورد انگيزه اين فرد، زود است و مشخص نيست كه آيا تيرانداز قربانيانش را مي‌شناخته يا به صورت اتفاقي به آنها تيراندازي كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون