• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3172 -
  • ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۴ بهمن

گزارش «اعتماد» از به بن‌بست رسيدن مذاكرات با سرمربي تيم ملي

چه كسي كي‌روش را نمي‌خواهد؟

    حسين قهار/  درباره ابهامات امروز قرارداد سرمربي تيم ملي فوتبال ايران دو حالت بيشتر وجود ندارد!
حالت اول: وزارت ورزش مخالف ادامه همكاري كارلوس كي‌روش با تيم ملي ايران است. با توجه به سوابق انتقاد‌هاي كي‌روش از مسوولان ورزش كشور و محبوبيت زياد او در بين مردم، مسوولان ورزش ترجيح مي‌دهند كه ديگر كي‌روش در ايران نباشد.
حالت دوم: رييس فوتبال ايران به اين نتيجه رسيده كه با توجه به ضعف فدراسيونش در رسيدن به استقلال اقتصادي؛ بهتر است كه از زير بار تعهد قرارداد سنگين سرمربي تيم ملي خارج و به اين همكاري پايان دهد!

بازگشت به عقب!

مرد پرتغالي بعد از برگزاري دو جلسه با رييس فدراسيون فوتبال، برنامه‌هاي كوتاه و بلندمدت و خواسته‌هاي خود را براي تيم ملي ارايه داد. حالا او به كشورش بازگشته تا ضمن رسيدگي به كارهاي شخصي‌اش مدتي را در كنار خانواده به استراحت بپردازد! اين در حالي است كه در ايران شايعه احتمال فسخ قرارداد اين مربي با تيم ملي روز به روز بيشتر قوت مي‌گرد. تا جايي كه امروز گفته مي‌شود احتمال رفتن كي‌روش از ايران براي هميشه، بيشتر از ماندن و ادامه كارش است! كارشناسان هم اين روزها به وجود آمدن اين شرايط بحراني را ماحصل مديريت و سياستگذاري‌هاي غلط در فوتبال ايران مي‌دانند! چرا كه فدراسيون چند ماه پيش قرارداد سنگين مالي را با كي‌روش امضا كرد كه در واقعيت توان تامين منابع مالي و اجراي تعهدات آن را نداشت! آن هم در وضعيتي كه مسوولان ورزش كشور تاكيد كرده بودند اگر فدراسيون بخواهد قرارداد كي‌روش را تمديد كند، آنها هيچ دخالتي نه در مذاكرات خواهند داشت و نه ريالي پول به فدراسيون براي اين قرارداد پرداخت خواهند كرد. كفاشيان آن روز مقابل وزارت ايستاد و قرارداد سرمربي تيم ملي را براي چهار سال ديگر تمديد كرد! با اينكه خودش تاكيد كرده بود ته دلش راضي به انعقاد اين قرارداد نيست، اما باز هم اين كار را انجام داد! حالا اما چند ماه از آن اتفاق گذشته است. جام ملت‌هاي آسيا بدون هيچ دستاوردي براي فوتبال ايران تمام شد. محبوبيت كي‌روش نزد مردم زيادتر شده و باز هم شاهد يك بازگشت به عقب و موضوع تكراري هستيم! قرارداد سرمربي تيم ملي ايران!

وزارت ورزش دخالت نمي‌كند

كي‌روش تا پايان جام جهاني 2018 روسيه با فدراسيون قرارداد دارد. پس به اين ترتيب از نظر قانوني هيچ مشكلي براي ادامه همكاري او در ايران وجود ندارد. او الان سرمربي تيم ملي فوتبال ايران است و برنامه‌هايش را در اختيار فدراسيون گذاشته تا امور مربوط به تداركات و برنامه‌ريزي آماده‌سازي تيم ملي توسط مديريت انجام شود. خود كي‌روش هم هيچ مشكلي براي ادامه همكاري از نظر قراردادي ندارد. بازيكنان تيم ملي و جامعه ايران او را دوست دارند و خود كي‌روش هم ترجيح مي‌دهد كه در ايران كارش را ادامه بدهد. اين مربي با توجه به قرارداد محكمي هم كه با كفاشيان منعقد كرده، خوب مي‌داند كه دير يا زود حق و حقوقش را دريافت مي‌كند. پس تمايل دارد كارش را ادامه بدهد. منتها امروز اين تمايل در رفتار و مديريت فدراسيون فوتبال ديده نمي‌شود. با توجه به افزايش محبوبيت تيم ملي و كي‌روش نزد مردم، مديران فوتبال مدتي است كه در مصاحبه‌هاي خود مسوولان ورزشي و دولت را در مقابل انتظارات مردم قرار مي‌دهند و درخواست حمايت و كمك مالي براي فوتبال را دارند. اين در حالي است كه آنها استقلال مجموعه خود را هم طلب مي‌كنند. و در يك سال گذشته اصلا روابط خوبي با مسوولان وزارت ورزش و جوانان نداشته‌اند! سياست وزارتخانه در قبال فدراسيون فوتبالي كه رياست آن بر عهده كفاشيان است كاملا واضح و مشخص است. آنها بعد از جام جهاني اعلام كردند كه در موضوع قرارداد كي روش نه ورود مي‌كنند و نه پولي خواهند داد. امروز هم بعد از جام ملت‌هاي آسيا حرف سياستگذاران ورزش كشور همين است! وزير ورزش و معاونانش در مصاحبه‌هاي مختلف تاكيد داشته‌اند كه فدراسيون فوتبال بايد تصميم اول و آخر را درباره كي‌روش بگيرد و آنها هيچ دخالتي نخواهند كرد! منتها همه به ياد دارند كه وزارت ورزش رسما تاكيد كرده بود كفاشيان هر تصميمي كه درباره قرارداد كي‌روش بگيرد، خودش بايد در رابطه با آن پاسخگو باشد.

كفاشيان: كي‌روش گفت با اين وضع نمي‌مانم

به نظر مي‌رسد امروز وزارت ورزش و جوانان علاقه‌مند به ادامه حضور كي‌روش در تيم ملي باشد. منتها بنا به دلايلي كه همه از آن اطلاع دارند (مخالفت با سياست‌هاي مديريتي كفاشيان و دوستانش در فدراسيون فوتبال) حاضر نيست به كفاشيان كمكي بكند. احتمالا مسوولان ورزش كشور با اين كار قصد دارند به رسانه‌ها و مردم نشان بدهند و ثابت كنند كه اين فدراسيون توانايي اداره فوتبال كشور را ندارد. آمار‌هاي نظرسنجي‌هاي مختلف در رسانه‌ها هم نشان مي‌دهد كه امروز مردم مديريت فوتبال كشور را مقصر ناكامي‌هاي تيم‌هاي ملي و تضعيف فوتبال ايران مي‌دانند. با اين حال رييس فدراسيون فوتبال روش بازي و مديريتي خود را تغيير نداده است. او هم‌چنان در مصاحبه‌هاي خود درخواست كمك دولت و وزارت ورزش به فدراسيون را دارد و خبر از احتمال فسخ قرارداد كي‌روش به خاطر كمبود منابع مالي و امكانات مي‌دهد و مي‌گويد اگر حمايتي صورت نگيرد قرارداد سرمربي تيم ملي توافقي فسخ خواهد شد. او در تازه‌ترين مصاحبه خود با مقايسه حمايت مسوولان كشورهايي چون ژاپن، كره جنوبي و تيم‌هاي حاشيه خليج فارس با ايران، تلاش دارد تا تفاوت نگاه دولت‌ها به فوتبال كشور‌هاي رقيب ايران را به مردم نشان بدهد. او مي‌گويد: «زماني كه حدود شش ماه قبل با كي‌روش قراردادمان را تمديد كرديم، او موظف است تا جام جهاني در ايران باشد، اما بعد از جام ملت‌هاي آسيا به‌شدت از امكانات موجود فوتبال ايران ابراز نگراني دارد. واقعيت اين است كه امكانات و شرايط موجود فوتبال ايران در مقايسه با ساير كشورهاي آسيا كم است و ما نتوانستيم انتظارات كي‌روش را برآورده كنيم. او هم به ما گفت اگر قرار باشد شرايط اين‌گونه باشد و امكانات مورد نظر من را مهيا نكنيد، من نمي‌توانم با شما ادامه همكاري دهم و توافقي جدا مي‌شوم.»

كفاشيان، كي‌روش را نمي‌خواهد؟

كفاشيان خوب مي‌داند كه دولت و وزارت ورزش پولي در اختيارش قرار نخواهند داد و خودش هم توانايي تامين تمام بودجه قرارداد كي‌روش و فدراسيون فوتبال و تيم‌هاي ملي را ندارد. مسوولان ورزش كشور هم خوب مي‌دانند كه كفاشيان با توجه به بحران شديد مالي و بودجه‌اي كه با آن روبه‌رو شده است، توانايي رساندن فدراسيونش به استقلال مالي را ندارد. همانطور كه در هفت سال گذشته هميشه با بحران مالي دست به گريبان بوده است! علي كفاشيان قراردادي با كارلوس كي‌روش امضا كرده كه در صورت فسخ كردن آن هم بايد هزينه‌اي هنگفت به اين مربي پرداخت كند. هزينه فسخ قرارداد، يك سال حقوق و مزاياي اين مربي است. به اضافه تمام ماليات‌هاي عقب افتاده مرد پرتغالي و مطالبات چند ماه اخيرش از فدراسيون بابت حقوق قرارداد كه هنوز پرداخت نشده است! تمام اين مبالغ روي هم بيش از هفت ميليارد تومان بار مالي روي دوش فدراسيون فوتبال خواهد گذاشت چرا كه با رفتن كي‌روش قرارداد دستياران او هم بايد فسخ شود. و اين اتفاقي خواهد بود كه كفاشيان را با مشكلات بزرگ‌تري روبه‌رو خواهد كرد و مردم را هم روبه‌روي خود خواهد ديد. نكته اينجاست كه كفاشيان اين روزها از همه جا تحت فشار است. ابهامات درباره صورت‌‌هاي مالي بودجه فدراسيون او سر جاي خود باقي مانده است. مجمع درخواست تشكيل جلسه فوق‌العاده دارد. صدا و سيما حاضر نشده پولي در اختيار فدراسيون قرار بدهد. فيفا هم پول جام جهاني و مطالبات فدراسيون را نتوانسته به فوتبال ايران پرداخت كند. با اين توضيحات طبيعي است كه سكان هدايت فدراسيون و فوتبال ايران از دست كفاشيان خارج شده باشد. او ديگر تمركز لازم را براي اتخاذ تصميمات درست ندارد و هر راهي را كه انتخاب مي‌كند و در آن قدم برمي‌دارد در نهايت به بن‌بست مي‌رسد! شايد به همين دليل است كه او به اين نتيجه رسيده كه با توجه به جميع مشكلات جاري در فوتبال و فدراسيون، بهتر است اين‌بار به احساس ته دل خود عمل كند. يعني قطع همكاري با كي‌روش و بازگشت به عقب و سپردن هدايت تيم ملي به يك مربي ايراني و دردسر‌هاي كمتر! 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون