• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3824 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۷ خرداد

ركس تيلرسون عنوان كرد

دستور ترامپ براي بهبود روابط با روسيه

گروه جهان

ركس تيلرسون، وزير خارجه ايالات متحده كه به كشورهاي منطقه اقيانوسيه سفر كرده است، پس از سفر خود به استراليا وارد نيوزيلند شد و عنوان كرد كه از دونالد ترامپ دستور مستقيم دارد تا روابط رو به زوال با روسيه را بهبود ببخشد و آنگونه كه دونالد ترامپ گفته بايد تيلرسون تلاش كند تا روابط واشنگتن- مسكو را بازسازي كند.
تيلرسون در حالي به منطقه اقيانوسيه سفر كرده است كه كشورهاي اين منطقه و همچنين كشورهاي آسيايي و اقيانوس آرام به عنوان متحدان كليدي ايالات متحده به شمار مي‌آيند و پس از روي كار آمدن دونالد ترامپ اين نگراني براي كشورها به وجود آمده است كه امريكا تعهدات خود را نسبت به اين كشورها عملياتي نكند و تمامي توافق‌هاي بين‌المللي كه پيش‌تر امريكا براي آن تعهد داده نيز اجرا نكند.
با اين وجود با تمام اين نگراني‌ها اكنون در ايالات متحده دونالد ترامپ، رييس‌جمهوري اين كشور با حجم زيادي از سوالات در خصوص ارتباط كمپين انتخاباتي او با دولت روسيه مواجه است. با اين وجود تيلرسون مي‌گويد صرف نظر از زمينه‌هاي سياسي در ايالات متحده براي بهبود روابط با روسيه تلاش خواهد كرد. تيلرسون كه در ويلينگتون نيوزيلند در يك كنفرانس خبري حاضر شده بود در پاسخ به اين سوال كه بحران سياسي در ايالات متحده چقدر عميق است و آيا مي‌تواند به دولت دونالد ترامپ پايان دهد گفت: من واقعا نمي‌توانم در اين خصوص نظر بدهم چرا كه اطلاعات لازم را در اين خصوص در اختيار ندارم. هرچند ركس تيلرسون به اقيانوسيه سفر كرد تا به متحدان سنتي امريكا اطمينان خاطر بدهد، اما شرايط داخلي امريكا به نحوي است كه بخش‌هايي از اين سفر را تحت الشعاع خود قرار داد. او گفت كه ترامپ صراحتا از من خواسته است كه صرف‌نظر از اينكه تا چه حد مسائل داخلي و اتفاقات روي شرايط تاثيرگذار است روي بهبود روابط با روسيه تمركز كنم.
سازمان‌هاي اطلاعاتي امريكا در ماه ژانويه به اين نتيجه رسيده‌اند كه مسكو سعي داشته تا در مبارزات انتخاباتي به نفع دونالد ترامپ اقداماتي را انجام دهد كه از جمله آن مي‌توان به هك شدن ايميل‌هاي حزب دموكرات اشاره كرد كه همواره كرملين اين اتهام را رد كرده است.
دونالد ترامپ نيز هرگونه تباني را در اين خصوص رد كرده است اما واقعيت اين است كه اف‌بي‌آي و كميته تحقيقات كنگره امريكا اين موضوع را نمي‌پذيرند و همين موضوع شرايط را براي دولت دونالد ترامپ سخت كرده است.
با اين وجود تيلرسون در خصوص اهداف سفر خود گفت كه منطقه آسيا و اقيانوس آرام براي ايالات متحده هم از نظر امنيت ملي و منافع اقتصادي بسيار مهم است. با اين وجود روابط امريكا با كشورهاي منطقه اقيانوسيه پس از خروج امريكا از قرارداد تجاري آسيا پاسفيك و همچنين خروج از توافق آب و هوايي پاريس به‌شدت نگران‌كننده شده است. گفته مي‌شود سفر ديپلماتيك تيلرسون به اقيانوسيه در حالي صورت گرفته است كه ارتباط اقتصادي متحدان امريكا با اين كشور در حالت يك انفعال به سر مي‌برد و چين تلاش مي‌كند كه خود را به عنوان رهبر تجارت آزاد جهان به ويژه در منطقه آسيا و اقيانوس آرام معرفي كند.
همچنين تيلرسون در مورد توييت تحريك آميز دونالد ترامپ به صادق خان، شهردار لندن كه عملكرد او را مورد انتقاد قرار داده بود نيز گفت: رييس‌جمهور از راه منحصر به فرد خود براي برقراري ارتباط با مردم امريكا و جهان استفاده مي‌كند كه اين بسيار زيبا است و من قصد ندارم كه در خصوص چگونگي برقراري ارتباط با مردم راهنمايي كنم.
سند امنيتي جديد عليه روسيه
روز گذشته رسانه‌هاي امريكايي سندي را از سازمان امنيت ملي امريكا منتشر كردند كه نشان مي‌دهد دستگاه اطلاعاتي متصل به ارتش روسيه قصد داشته تا يك روز قبل از انتخابات سال 2016 به سيستم راي‌گيري نفوذ كند كه كارشناسان امنيت ملي و مقامات اطلاعاتي سابق وضعيت را وخيم گزارش كردند. با توجه به سندي كه به دست رسانه‌ها رسيده نشان مي‌دهد كه يك روز پيش از انتخابات نرم‌افزارهاي راه‌اندازي يك حمله اندكي پيش از انتخابات به حداقل صد مسوول محلي انتخابات ارسال مي‌شود.
گفته مي‌شود با رهگيري اين نرم افزار توسط دستگاه‌هاي امنيتي قوي‌ترين نشانه تاكنون از دخالت روسيه در انتخابات امريكا به حساب مي‌آيد كه اين سند نشان مي‌دهد كه ممكن است هكرهاي روسي پشت اين ماجرا بوده‌اند.
يك مقام آگاه اطلاعاتي به نشنال اينسايدر گفت: يافته‌هاي اين سند الزاما قطعي نيست. وي همچنين نسبت به تصميم‌گيري بر مبناي تجزيه و تحليل اين سند هشدار داد. اما برخي مقامات سابق دستگاه‌هاي امنيتي نظر ديگري دارند. باب دتيز كه در دوره بيل كلينتون و جورج بوش در آژانس امنيت ملي و سازمان سيا فعاليت كرده است مي‌گويد اين اتفاق خيلي بزرگ است. هرچند ما خوشحال هستيم كه انتخابات رياست‌جمهوري ايالات متحده تا حد زيادي هك كردن موثر آن دشوار است. كلر فنكلشتاين، استاد و متخصص حوزه امنيت ملي در دانشگاه حقوق پنسيلوانيا نيز مي‌گويد اين خيلي سند بزرگي است. وي افزود اين سند نشان مي‌دهد كه روس‌ها قصد داشتند تا يك عمليات منسجم را عليه كشور انجام دهند. گلن كارل، جاسوس سابق سيا نيز مي‌گويد كه اين اتفاقي قابل توجه است.
فينكلشتاين معتقد است كه يافته‌هاي اين سند بيشتر نشان از يك حمله سايبري توسط روسيه در نظام انتخاباتي امريكا دارد كه از يافته‌هاي قبلي بيشتر است. وي افزود: جوامعي با فناوري پيشرفته مانند ما اغلب مورد اهداف اينچنيني قرار دارند و هيچ دليلي وجود ندارد كه روسيه نخواهد وارد اين نوع فعاليت‌ها شود.
گفتني است جامعه اطلاعاتي امريكا در سال 2016 مشخص كرد كه شواهد فراواني از دخالت روسيه در انتخابات امريكا به دست آورده كه با دستور شخص ولاديمير پوتين صورت گرفته است. جامعه اطلاعاتي همچنين به اين نتيجه رسيده است كه پوتين به طور خاص تصميم گرفته به يك نامزد خاص يعني دونالد ترامپ كمك كند چرا كه روي كار آمدن بازيگري مانند هيلاري كلينتون بسيار براي روسيه خطرناك‌تر از ترامپ بود. در گزارش آژانس امنيت ملي امريكا كه در تاريخ پنجم مه ‌2017 منتشر شده نگاه كنيد متوجه مي‌شويد كه نفوذ روسيه در طول انتخابات سال 2016 يك عمليات پنهان و بسيار سنجيده بوده است. حتي سندها نشان مي‌دهد كه فعاليت‌هاي پوتين در اين زمينه آشكار بوده است. بر اساس اسناد منتشر شده اين حمله توسط شاخه اطلاعاتي ارتش روسيه انجام شده است. فينكلشتاين مي‌گويد: فعاليت‌هايي مانند هك ايميل و انتشار اخبار جعلي كاملا در چارچوب يك حمله سايبري صورت گرفته است. هرچند تعريف از حمله سايبري هنوز اجماعي در خصوص آن صورت نگرفته است اما قطعا مي‌توانند به مانند يك حمله نظامي، منافع امريكا را تحت تاثير قرار دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون