• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3824 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۷ خرداد

كوچه‌هاي آشنايي

محمد زينالي اُناري پژوهشگر فرهنگ عامه

دوران كودكي‌ام بود و به اتفاق پدرم به مراسم عزاداري عشاير رفته بوديم. آنها چوب‌هاي درازي در دست داشتند و با آن شاخصي مي‌گفتند و گرد يك نقطه مركزي مي‌گرديدند و سر آخر روضه خوانده شد و در همان جايي كه ايستاده بودند نشستند. چادر (اوبه) در يك طرف بود و ميدان در جلوي آن. همه كارها پيرامون اين ميدان صورت مي‌گرفت و چادرهاي نمدي و طويله گوسفندان در دور آن تعبيه شده بودند. ما كه رفتيم داخل چادر، از در آن ميدان روبه‌روي چادر ديده مي‌شد. نظير اينگونه ميدان‌ها در روستاها و شهرها هم بود. اما اين ميدان همانند آنكه چادر بزرگ خاندان در فرماندهي ميدان بود، در مركز روستا يا محله‌هاي شهري قرار داشت.
اغلب روستاها و چادرهاي عشايرنشين بستگي بسياري به مسجد و ميدان مركزي داشتند و شبيه‌خواني‌ها و اعلان‌هاي آنها در همان جا شكل مي‌گرفت. اما در شهرهاي امروزي، بمباراني از كوچه و ميدان وجود دارد. پيشتر در اغلب شهرها يك يا نهايتا دو ميدان اصلي وجود دارد كه از قديم مجسمه در يك ميدان ساخته شده بود و ميوه و بذر فروشي در ميدان ديگري توزيع مي‌شد. ميدان‌هاي قديم جنبه سياسي و تجاري داشتند و البته ميدان‌هاي امروز هم چنين نقشي را ايفا مي‌كنند اما نقش آنها بيشتر نمادين است. بعدتر، پاساژها، ساختمان‌هاي اداري و... هم به اين جمع اضافه شدند و شكل ميدان‌هاي قدرت و اقتصاد از فضاهاي گرد و تجمع‌هاي انساني فاصله گرفت.
اما ميان اين ميدان‌ها و ميدان‌هاي پيشين يك تفاوت اساسي وجود داشت. در گذشته در ميدان‌هاي روستاها و حتي شهرها، همه براي هم شناخته و آشنا بودند. غريبه تك‌مضراب بود و همه او را از دور مي‌شناختند. حتي در كوچه‌هاي محلات هم افراد غريبه و عضو محلات ديگر اجازه حضور مداوم نداشتند و رفت و آمدها بايد شناسنامه مثبت و پذيرفته شده‌اي مي‌داشتند. ميدان محله مانند يك اندروني مشترك براي اعضاي محله بود و حضور غريبه در آن‌جا تقريبا نامحرم يا نگران‌كننده بود. اما در ميدان‌هاي جديد شهرها ديگر مردم با هم ناآشنا بوده و يك جور رستاخيز و حضور ناآشناي مردم را به خود مي‌ديد.
ميدان‌هاي شهري مدرن به جاي ميدان‌هاي قديم كه همه آشنا، خويشاوند يا هم محله و شهروند و شناخته شده بودند، شبيه توصيف‌هايي بود كه پيشتر از رستاخيز و آخرت مي‌شد. همه غريبه، هر كسي در پي‌كار خود و بدون ارتباط اساسي با هم حاضر مي‌شدند. به ويژه وقتي كه مراسم شب عيد يا تظاهرات‌هاي رسمي شكل مي‌گرفت، مردم به صورت عضوي از جماعت بيكران حاضر شده و نمود مي‌يابند و چه خوب مراقب باشند تا در سيل عظيم لِه نشوند. امروزه هم اگر اقتصاد و سياست بخواهد خود را به نمايش بگذارد، حضور مردم را در چنين ميدان‌هايي نمود مي‌بخشد. بسياري از پاساژها و فعاليت‌هاي تجاري و همچنين فعاليت‌هاي ديني و فرهنگي از ميدان‌ها و فضاهاي سرشار از حضور روزمره مردم بهره‌مند مي‌شوند.
ديگر شهرها در تسلط ميدان‌ها و حضور انساني و بلندگوهاي آن نيستند، بلكه اقتدار اجتماعي از ميدان‌هاي مركزي شهر و روستا به بخش ديگري سوق پيدا كرده است. مردم امروز از طريق شناسنامه، قوانين و متن‌هاي نوشته شده و... است كه به هم مي‌پيوندند و خويشاوندي و تجمع قدرت خود را به مليت، عضويت و همراهي داده است. ديگر كسي نمي‌تواند دور محله خود خط بكشد يا به غريبه‌ها نگاه پرسشگرانه داشته باشد. امروز در شهرك‌ها و بازارچه‌هاي كوچك هم هر غريبه‌اي مي‌تواند عضويت و استقرار يابد و فعاليت كند و آنچه نظم‌دهنده و شكل‌دهنده است، قراردادها و صورت جلسه‌ها است. با اين حال هنوز هم محله و كوچه‌هاي آشنايي به صورت اسطوره يا داستان فرهنگي در ميان مردم وجود دارد و هرازگاهي شخصي پيدا مي‌شود كه براي ايجاد ارتباط با افراد نشان از همسايگي يا خويشاوندي مي‌دهد.
اما جماعت شدن و شناخته بودن در وضعيت امروزي، بيش از كوي و ميدان يا خويشاوندي و هم محله بودن به روابط دبستاني و كاري يا عضويت فرهنگي و اقتصادي تعلق دارد. جماعت‌ها از جنبه عيني و رودررو به روابط تعريف شده و مشابه هم سوق پيدا كرده است. امروز حتي هم محله‌اي‌ها در كوچه يا ميدان محل جمع نمي‌شوند و اغلب تجمع‌ها به صورت روابط خرده‌فرهنگي ميان افراد همفكر و همكار صورت مي‌گيرد. ديگر حتي در قهوه‌خانه‌ها هم همسايه‌ها گرد هم نمي‌آيند و اغلب، اوقات آزاد را مردم در خانه‌هاي خود به سر مي‌برند. چراكه با افزايش نقاط تردد شهرها و تعداد ميدان و كوچه، شكل داخلي خانه‌ها هم اضافه‌تر شده و به ارتباطات اجتماعي پيوند يافته است.
شكل كوچه‌هاي آشنايي و ميدان‌ها از يك ميدان ساخته شده ساده تا نقشه پر از خانه و اتاق شهر افزايش پيدا كرده است. امروزه حتي روابط تلفني به صورت نوشتاري و تصويري هم ايجاد شده و مردم در حين اينكه در خانه يا اتاق كار خود نشسته‌اند، با هم ارتباط دارند. اخيرا كوچه‌ها از شكل كاملا سه بعدي به صورت سيم و كانال در آمد و مردم را به هم وصل كرد و روابط هر قدر به سمت مهارتي و فرهنگي‌تر شدن و غيرحضوري شدن پيش رفت. تفاوت ديگر اين دو نوع آشنايي اين است كه در كوچه‌ها و ميدان‌ها نظارت ساده يك ريش‌سفيد و جذبه نگاه او كافي بود كه همه گوش به فرمان او باشند، اما در جماعت‌هاي امروزي، اغلب غريبه‌هاي ديروزي از طريق اتصالات تلفني به صورت صميمانه‌اي با هم ارتباط مي‌يابند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون