• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3825 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۸ خرداد

نامه تحقيق و تفحص از بانك مركزي امضا شد

تهديد مجلس جواب داد

معترضان كاسپين گرفتار حمله تروريستي

گروه اقتصادي

هفته گذشته نمايندگان مجلس بانك مركزي را تهديد كرده بودند كه اگر مشكل كاسپين حل نشود تحقيق و تفحص از بانك مركزي در دستور كار مجلس قرار خواهد گرفت. در روزهاي گذشته اگرچه بانك مركزي تلاش كرد بخشي از سپرده سپرده‌گذاران را پرداخت كند و رييس بانك مركزي هم با توضيحاتي در مجلس، قصد رفع ابهامات را داشت اما نمايندگان گويا از اين اقدامات اقناع نشدند و روز گذشته نامه تحقيق و تفحص از بانك مركزي به امضاي 10 نفر رسيد.  سپرده‌گذاران معترض كاسپين نيز از اين اقدامات راضي نبودند به همين دليل ديروز براي احقاق مطالبات‌شان مقابل مجلس تجمع كردند ولي اين‌بار گرفتار حمله تروريستي شدند. مقابل مجلس روز گذشته به واسطه حضور سپرده‌گذاران شلوغ‌تر از روزهاي معمول بود و همين موضوع كار مهاجمان را راحت‌تر مي‌كرد. در ميان زخمي‌ها سپرده‌گذاران كاسپين هم ديده مي‌شود. افرادي كه براي زنده كردن دارايي‌شان به دادخواهي از مجلس رفتند اما گرفتار ماجراي عجيب ديگري شدند. موضوع كاسپين البته از ديد نمايندگان مجلس هم حل نشده است.
پيش از اين محمدرضا پورابراهيمي، رييس كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي در نامه‌اي به رييس‌كل بانك مركزي خواستار ارايه گزارش كامل از وضعيت موسسات مالي غيرمجاز به خصوص كاسپين و فرشتگان شده و اعلام كرده بود كه در صورت عدم ارايه گزارش جامع، ماده ۲۳۶ آيين‌نامه داخلي مجلس كه موضوع تحقيق و تفحص را با درخواست نمايندگان پيگيري مي‌كند، كليد خواهد خورد.
بر همين اساس، ديروز ولي‌الله سيف، رييس‌كل بانك مركزي با حضور در كميسيون اقتصادي مجلس علاوه بر ارايه گزارش در مورد آخرين وضعيت ساماندهي موسسات مالي غيرمجاز، توضيحاتي را در رابطه با پرونده موسسه اعتباري كاسپين و فرشتگان اعلام كرد. اما بنا به گفته سخنگوي كميسيون اقتصادي با توجه به مشكلات و حجم بالاي پرونده‌ها در خصوص موسسات مالي و اعتباري كاسپين و فرشتگان مقرر شد ادامه رسيدگي به اين پرونده به جلسه بعدي كميسيون اقتصادي موكول شود. در اين ميان نظرات نمايندگان كميسيون اقتصادي درباره اعمال ماده (۲۳۶) آيين‌نامه داخلي در خصوص ارجاع پرونده موسسات مالي و اعتباري كاسپين و فرشتگان به قوه قضاييه نيز بررسي شد. در همين ارتباط ديروز ۱۰ نفر از نمايندگان مجلس، طي نامه‌اي به رييس مجلس شوراي اسلامي، اجراي ماده ۲۳۶ و كليد خوردن تحقيق و تفحص از بانك مركزي را خواستار شده‌اند. محمدرضا پورابراهيمي، علي‌اصغر يوسف‌نژاد، نادر قاضي‌پور، علي‌اكبر كريمي، زهرا سالمي، سيدجواد ابطحي، احمد سالك كاشاني، محمدمهدي زاهدي، محمدباسط درازهي از جمله نمايندگاني هستند كه خواستار تحقيق و تفحص از بانك مركزي شده‌اند. پيش از اين نيز نمايندگان مجلس در تذكري به رييس كل بانك مركزي بر ضرورت تعيين تكليف سريع سپرده‌گذاران كاسپين با توجه به مذاكرات مكاتبات قبلي تاكيد كرده بود. ۲۶ نماينده مجلس پاي اين تذكر را امضا كرده بودند.

توضيحات سيف چه بود؟
رييس كل بانك مركزي روز سه شنبه به درخواست رييس كميسيون اقتصادي مجلس راهي بهارستان شد تا توضيحاتي درباره نحوه تسويه و حل مشكل سپرده‌گذاران كاسپين به نمايندگان خانه ملت بدهد، توضيحاتي كه نمايندگان را براي كافي بودن اقدامات رافع مشكلات قانع نكرد. عصر روز سه‌شنبه نشست كميسيون اقتصادي مجلس با حضور ولي‌الله سيف، رييس كل بانك مركزي و تعدادي از مسوولان ارشد بانكي در راستاي بررسي مشكلات مربوط به موسسه كاسپين برگزار شد.
در اين نشست كه به خواست پورابراهيمي، رييس كميسيون اقتصادي مجلس برگزار شد رييس كل بانك مركزي توضيحاتي درباره ميزان سپرده‌ها، دارايي‌ها و بدهي‌هاي كاسپين به نمايندگان مجلس داد. براساس خبرهايي كه از جلسه بيرون آمده مي‌توان گفت كه بازهم جلسه كاسپيني مجلس با مسوولان بانك مركزي به نتيجه مشخصي نرسيده چراكه طبق گفته‌هاي پورابراهيمي، لازم است جلسه‌اي نيز با مسوولان دستگاه قضايي برگزار شود.
رييس كميسيون اقتصادي مجلس مي‌گويد از آنجايي كه برخي از تصميمات دستگاه قضايي در مورد موسسه كاسپين با مشكلات فعلي سپرده‌گذاران گره خورده، بايد جلسه‌اي با مسوولان دستگاه قضا هم برگزار شود. به گفته پورابراهيمي، در اين جلسه در مورد تعيين تكليف تامين منابع اين موسسه كه بخشي از آن در قالب تسهيلات و بخشي از طريق واگذاري دارايي‌ها از محل جذب سپرده بوده است، بررسي‌هايي انجام شد. اما پورابراهيمي اشاره‌اي هم به گزارش سيف از وضعيت كاسپين داشت و گفت: اقداماتي كه از سوي بانك مركزي اعلام شد، مشخص‌كننده مسير فعلي است كه از نظر ما كامل نيست و بايد تصميمات جامع‌تري اتخاذ شود.
پس از حضور ولي‌الله سيف رييس كل بانك مركزي در جلسه كميسيون اقتصادي مجلس جهت تعيين تكليف نهايي سپرده‌گذاران موسسه مجاز كاسپين، جمع كثيري از سپرده‌گذاران كاسپين از صبح زود روز گذشته خود را به بهارستان رساندند تا در مقابل مجلس شوراي اسلامي دست به تجمع اعتراضي زده و از نمايندگان مجلس بخواهند هرچه سريع‌تر به اوضاع نابسامان و بلاتكليفي مردم سپرده‌گذار در اقصي نقاط كشور رسيدگي نهايي كرده و با تعيين تكليف تمامي سپرده‌گذاران و اعلام زمان‌بندي مشخص اين بحران 8ماهه را پايان بدهند.
اما غافل از آنچه پيش روي آنها قرار دارد؛ به جاي رسيدن صداي اعتراض‌شان به نمايندگان، گرفتار حمله تروريستي شدند.  با وجود همه اعتراضاتي كه براي موسسه كاسپين شكل گرفته است؛ يك نكته جاي تامل دارد و آن اينكه بانك مركزي در چهار سال گذشته بارها اعلام كرده بود سپرده‌گذاران مراقب موسسات غيرمجاز باشند و براي دريافت سودهاي وعده‌ داده شده خارج از عرف اين موسسات، به دارايي خود چوب حراج نزنند. با اين حال سودهاي 50 درصدي به اندازه كافي براي برخي وسوسه‌انگيز بود و آنها را گرفتار اين موسسات كرد. اگرچه موسسه كاسپين حاصل تجميع هشت تعاوني غيرمجاز بود و از بانك مركزي مجوز داشت اما با شايع شدن خطر عدم كفايت و توان مالي اين موسسه، سپرده‌گذاران براي دريافت دارايي‌هاي‌شان هجوم بردند و اين درخواست يك روز موسسه مزبور را به وضعي بحراني رساند.

 

متن كامل نامه نمايندگان به هيات رييسه مجلس

هيات رييسه محترم مجلس شوراي اسلامي
با سلام
با عنايت به وضعيت به وجود آمده براي موسسه كاسپين و فرشتگان به نظر مي‌رسد كه توسط بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران عدم رعايت شؤونات و نقض اجراي قانون و اجراي ناقص قانون توسط بانك مركزي معمول شده است. بدينوسيله خواهان اعمال ماده ۲۳۶ قانون آيين‌نامه داخلي مجلس در مورد بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران هستيم. البته تلاش‌ها و كوشش‌هاي بانك مركزي براي تحقق خواسته سپرده‌گذاران موسسات فوق‌الذكر هم قابل توجه بوده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون