• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3825 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۸ خرداد

دادستان كل امريكا كنار مي‌رود؟

گروه جهان|  شرايط در دولت دونالد ترامپ بسيار پيچيده‌تر از هر زمان ديگري دنبال مي‌شود. آشفتگي در كاخ سفيد موج مي‌زند، اختلافات داخلي در ميان نزديكان ترامپ بسيار زياد است و مشخص نيست با اين حجم از بحران چگونه مي‌خواهد شرايط را در طول ماه‌ها و شايد سال‌هاي آينده كنترل كند. روز گذشته خبرهايي از امريكا منتشر شد مبني بر اينكه جف سشن، دادستان كل امريكا پس از اختلافات شديد با دونالد ترامپ از سمت خود استعفا داده است. يك منبع نزديك به سشن به سي‌ان‌ان گفته است كه در طول هفته‌هاي گذشته جلسات و گفت‌وگو‌هاي داغي ميان دونالد ترامپ و جف سشن بر سر پرونده روسيه در جريان بوده است. يك مقام ارشد دولت امريكا نيز گفته است كه در طول اين جلسات، سشن به ترامپ گفته است كه اگر آقاي ترامپ مايل باشند حاضرند از سمت خود استعفا دهند؛ موضوعي كه به نظر مي‌رسد تا حدودي به خواست شخص دونالد ترامپ بوده است.
شان اسپايسر، سخنگوي كاخ سفيد در جلسه با خبرنگاران در خصوص موضوع استعفاي سشن و اينكه آيا دونالد ترامپ آن را مي‌پذيرد، گفت كه در اين خصوص بحث و صحبتي نداشته است. برخي مقامات كاخ سفيداعلام كرده‌اند كه هنوز مشخص نيست كه استعفاي جف سشن توسط رييس‌جمهور پذيرفته مي‌شود و اينكه آيا اين استعفا با درخواست ترامپ صورت گرفته است. يك مقام مسوول در كاخ سفيد به سي‌ان‌ان گفت ما قصد داريم جلوي اتفاقي مانند استعفاي فلين گرفته شود چرا كه در آن دوره كليان كانوي، مشاور ترامپ عنوان كرده بود كه فلين به كار خود ادامه خواهد داد اما مشاور امنيت ملي سابق در آن دوره به‌شدت تحت فشار قرار گرفت و در نهايت از سمت خود با دستور شخص ترامپ كنار گذاشته شد.
با اين وجود يك سخنگوي دادستان كل به سي‌ان‌ان گفت كه آقاي سشن در سمت خود خواهند ماند. اما از سوي ديگر ‌اي بي‌سي نيوز امريكا گزارش داد كه سشن استعفاي خود را به دونالد ترامپ ارايه كرده و منتظر تصميم رييس‌جمهور است. گفتني است جف سشن پس از گزارش واشنگتن پست در ماه مارس در خصوص جلسات محرمانه وي با سرگئي كسيلياك، سفير روسيه در امريكا به‌شدت تحت فشار قرار گرفت و شخصا خود را از پرونده تحقيقات در خصوص دخالت روسيه در انتخابات رياست‌جمهوري كنار كشيد. در سه ماه گذشته نيز هرچند سشن به صورت لفظي خود را از پرونده تحقيقات كنار كشيد اما اعمال نفوذهايي در خصوص بركناري جيمز كومي، رييس سابق اف‌بي‌آي انجام داد. با اين وجود تحت فشار سنا و مجلس نمايندگان راد روزنشتاين، رابرت مولر را به عنوان دادستان ويژه در خصوص رسيدگي به پرونده انتخابات رياست‌جمهوري منصوب كرد. گفتني است اختلافات ميان سشن و ترامپ از زماني بالا گرفته است كه مقامات وزارت دادگستري به‌شدت نسبت به اظهارنظرهاي دونالد ترامپ در خصوص اخراج جيمز كومي ناراضي بودند و سشن و روزنشتاين را در دردسري جدي قرار داد. به گزارش سي‌ان‌ان دونالد ترامپ به‌شدت از تصميم‌ها و اقدامات سشن نااميد و ناراضي بوده است. گفتني است سشن از جمله نخستين حاميان ترامپ در سنا به حساب مي‌آمد و از جمله حاميان و مشتاقان وي براي رسيدن به رياست‌جمهوري در طول مبارزات انتخاباتي بود. او در كنار ترامپ در برابر محافظه‌كاراني كه مخالف ترامپ بودند ايستاد. همچنين اطرافيان و نزديكان سشن نيز در تيم و حلقه نزديكان دونالد ترامپ بودند. بخشي از اين افراد از همكاران و كارمندان جف سشن بودند. استفان ميلر از جمله اين افراد است كه بخشي از سياست‌هاي دونالد ترامپ را تدوين مي‌كند و حتي سخنراني‌هاي دونالد ترامپ را نيز مي‌نويسد. پس از انتخابات نيز جف سشن پاداش خدمات خود را در كمپين ترامپ گرفت و به عنوان دادستان كل ايالات متحده به سنا معرفي شد و پس از كش و قوس‌هاي متعدد راي اعتماد سنا را دريافت كرد.
اما با گسترده‌تر شدن تحقيقات عليه دخالت روسيه در انتخابات و امريكا و همچنين ارتباط كرملين با كمپين ترامپ تك‌تك اطرافيان ترامپ نيز زير ذره‌بين قرار گرفتند كه نخستين قرباني مايكل فلين، مشاور امنيت ملي سابق امريكا بود. پس از افشاي اسناد ديدارهاي سشن با كسلياك نيز اين موضوع مطرح شد كه سشن نيز مي‌تواند قرباني بعدي اين پرونده باشد اما با كنار كشيدن از پرونده خود را تا حدودي نجات داد. اما اختلافات دروني ميان دادستان و دونالد ترامپ به حدي بالا گرفت كه در نهايت دو دوست را روبه‌روي هم قرار داده بود هرچند كه نزديكي سشن به ترامپ به نظر مي‌رسيد بيشتر از سر منافع شخصي و رسيدن به پست دادستاني ايالات متحده بود. اما حالا فشارها به حدي روي او زياد شده است كه توان مقابله با آن را ندارد.
دونالد ترامپ اكنون از جف سشن دو انتظار عمده دارد؛ نخست در خصوص رويارويي با ديوان عالي در خصوص بحث ممنوعيت سفر اتباع شش كشور عمدتا مسلمان است. دونالد ترامپ در روزهاي اخير در توييت‌هاي متعدد به صورت تلويحي از دادستان كل انتقاد كرده است. او مقصر اصلي كوتاه آمدن از قانون اوليه خود را كه در آن جلوي ورود اتباع هفت كشور عمدتا مسلمان گرفته مي‌شد توسط دادگاه تجديدنظر ايالات متحده متوقف شد را دادستاني دانست. او همچنين عنوان كرد تعديل اين قانون را كه اكنون اجراي آن نيز در هاله‌اي از ابهام قرار دارد نيز وزارت دادگستري مي‌داند و به اين وزارتخانه براي دفاع از آن در ديوان عالي به‌شدت فشار وارد مي‌كند و انتظار دارد تا تاييد اين قانون اجرايي را از ديوان عالي بگيرد كه با توجه به رويكرد ديوان اين قانون به نظر نمي‌رسد سر سالم از ديوان عالي خارج كند. از طرفي ديگر در پرونده دخالت روسيه در انتخابات نيز عملا فشارها روي شخص ترامپ رو به افزايش است. از همين رو دونالد ترامپ روي دادستاني فشار ويژه‌اي وارد مي‌كند تا بتواند جلوي اين تحقيقات را بگيرد و از آنجايي كه به نظر مي‌رسد در دو مورد نيز دادستاني عملا كار خاصي نمي‌تواند انجام دهد، عملا دونالد ترامپ را نا اميد كرده است.
از سوي ديگر جيمز كومي، رييس سابق اف‌بي‌آي كه به گفته دونالد ترامپ با توصيه جف سشن از سمت خود بركنار شده بناست روز پنجشنبه در جلسه كميته تحقيقات سنا حاضر شود و در خصوص دخالت روسيه در انتخابات امريكا شهادت دهد. كومي از جمله افرادي بود كه تحقيقات در اين خصوص را به راه انداخت و به‌شدت پيگير آن بود و حاضر نشد تا از مواضع خود در برابر دولت دونالد ترامپ كوتاه بيايد و به همين دليل نيز از سمت خود بركنار شد. حالا شهادت كومي مي‌تواند فصل تازه‌اي را در پرونده دخالت روسيه در انتخابات ايالات متحده باز كند كه اصلا به نفع شخص دونالد ترامپ نيز نخواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون